KULTÚRA

Milyenek legyenek az új Mobi-pontok?


A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) a fővárosban élők véleménye alapján fejleszti tovább a Mobi-pontok hálózatát. A Magyar Kerékpárosklubbal közösen most, július 28-án egy kérdőíves felmérést indítottak a témában. A cél egy barátságosabb, rendezettebb, élhetőbb város megteremtése, ahol a mikromobilitás és az ahhoz kapcsolódó infrastruktúra a felhasználók igényeihez igazodik.

A Mobi-pontok célja, hogy úgy tegye rendezettebbé és biztonságosabbá a közterületeket, hogy közben támogatják a fenntartható közlekedési formák terjedését, azok mindennapi használatát. A kijelölt közterületi helyszínek ugyanis arra is lehetőséget biztosítanak, hogy a megosztott rollerek és kerékpárok mellett saját eszközöket is szabályosan és rendezetten lehessen parkolni.

A kialakításukkor fontos szempont volt, hogy a parkoló járművek ne akadályozzák senki közlekedését, különös tekintettel a látássérült emberekre, a babakocsival közlekedőkre, a mozgásukban korlátozott emberekre, valamint az idősekre.

A Mobi-pontok egyébként könnyen felismerhetők az oszlopra elhelyezett logó, a támaszok és/vagy a Mobi-pontnak kijelölt parkolóhely körül felfestett zöld jelölésnek köszönhetően.

 

A fővárosban jelenleg 942 Mobi-pont segíti a kerékpáros és rolleres közlekedést.

A BKK 2022-ben kezdett a fővárossal és a kerületekkel együttműködve olyan ponthálózat kialakításába, ami segíti a biztonságos közlekedést, emellett hozzájárul a rollerkáosz megszüntetéséhez, azaz a rendezettebb városképhez is.

Mobi
Kép: Nyírő Simon/BKK
Ennek első lépéseként az V., a VI., a VII., a VIII., és a IX. kerületben több mint 300 olyan pontot jelöltek ki, ahol a megosztott közlekedési eszközökön kívül saját kerékpárral vagy rollerrel is lehet parkolni. 2022 májusának végére a VI., a VII., és a VIII. kerületek belső részein már teljesen elkészült a hálózat, amit hivatalosan május 30-án át is adtak.

Ahogy a BKK is emlékeztet, a hivatalos átadóval együtt rögtön egy keresztelő is történt, ekkor kapták meg a Mobi-pont elnevezést. A BKK az új név kiválasztásában a fővárosiak segítségét kérte. A társasághoz mintegy 500 különböző névjavaslat érkezett, amelyekből zsűri választotta ki a 3 legjobbat. A végső döntést pedig Budapest lakosai hozták meg, akik a bringás reggelin, számos helyszíni szavazóponton, illetve a Facebookon mondhatták el a véleményüket. Az online és offline szavazatok összesítése után a legtöbb szavazatot végül a Mobi elnevezés kapta.

Az infrastruktúrafejlesztéssel párhuzamosan nem mellesleg új szabályozást is bevezettek.

A BKK és a főváros szerződést kötött a Budapesten jelen lévő megosztott e-rollerszolgáltatókkal (TIER, Bird, Lime) miszerint a belső kerületek nagy részén a szolgáltatóknak csak a Mobi-pontokon szabad kínálniuk, a felhasználóknak pedig csak ezeken a helyeken szabad letenniük a megosztott rollereket.

Egy évvel később, 2023 közepén már több mint 600 hasonló kerékpár- és rollerparkoló volt a fővárosban, és mindenki egyetértett abban, hogy ennek köszönhetően jelentősen javult a rendezetlenül lerakott megosztott elektromos rollerek miatt kialakult korábbi kaotikus helyzet. Ahogy a BKK írta, már 2023 februárjára 80 százalék fölött volt a szabálykövetően parkoló megosztott e-rollerek aránya a fővárosi tulajdonú területeken.

A tervek szerint a következő időszakban a főváros és a kerületek közösen több száz új Mobi-pontot hoznak létre.

A BKK és a Magyar Kerékpárosklub ezért most a fővárosiak véleményére, benyomásaira és ötleteire kíváncsi: milyen tapasztalataik vannak a jelenlegi rendszerrel, milyen problémákat látnak, és milyen fejlesztéseket tartanak fontosnak az új Mobi-pontok kialakításakor.

A kérdőív kitöltése, mint írják, mindössze néhány percet vesz igénybe. A válaszokat a BKK és a Magyar Kerékpárosklub elemzi majd, és az eredmények alapján alakítják ki a Mobi-pontok jövőbeli fejlesztési irányait.

A kérdőívet ide kattinva lehet kitölteni.