KULTÚRA

Újabb vizsgálatokat végeznek a Pozsonyi úti fák gyökérzetén


A vizsgálat jelentőségét a tegnapi, július 7-i viharkárokat látva nem lehet eléggé kihangsúlyozni.

A statikus húzóvizsgálatok megkezdésével folytatódik a Pozsonyi úti fasor-rekonstrukció, jelentette be július 7-én, hétfőn az 13. kerületi önkormányzat.

Ahogy a kerületi közszolgáltató magyarázza, a húzóvizsgálat során egy huzal egyik végét egy fa koronájába, a másik végét egy szemben álló, stabil fa gyökérnyakához (vagy egy teherjárműhöz) erősítik. Egy vonszoló eszköz segítségével megfeszítik a huzalt, amely a fát kismértékben megmozdítja. Ezalatt a gyökérnyakra rögzített dőlésmérő eszköz méri, hogy

erősebb környezeti erő hatására kidőlne-e a fa.

A korábban elvégzett dinamikus gyökérstabilitási vizsgálatok mellett ezzel a vizsgálattal még pontosabb képet kapnak a fák gyökérzetének állapotáról, stabilitásáról.

A vizsgálat jelentőségét a tegnapi, július 7-i viharkárokat látva nem lehet eléggé kihangsúlyozni. Ahogy Bardóczi Sándor főtájépítész is beszámolt róla, a 100-130 km/h szélviharok nemcsak derékba törtek több fát, hanem a Margitszigeten egy nagy japánakácot ki is döntöttek.

„A klímaváltozás itt van, a szélsőségek gyakorisága nő. (...) Nem véletlenül vannak tehát

a veszélyessé váló fákban a megelőző beavatkozások, facserék,

ilyenkor látszik meg ezeknek a megelőző beavatkozásoknak az értelme” – magyarázza Bardóczi.

Karácsony Gergely bejelentése szerint egyébként továbbra is folyik a viharkárok felmérése, a tűzoltóknak közel száz fővárosi helyszínen volt dolguk, az Óbudai Szigeten olyan jelentős károk keletkeztek, hogy balesetveszély miatt pár napra le kell zárniuk több területet.

A 13. kerületi húzóvizsgálatok miatt, mint a kerületi közszolgáltató figyelmeztet, – az élet- és értékvédelem, valamint a közlekedés-biztonság érdekében – szakaszos lezárások, trolielterelés, parkolósávok zárása szükséges.

Pozsonyi

Július 12-én, szombaton 7:00-19:00 között a 75-ös és a 76-os trolikat elterelik, a vezetéket feszültség-mentesítik, július 13-án, vasárnap 7:00-17:00 között terelik a trolikat. A Budai Nagy Antal utca – Victor Hugo utca között ezen kívül is

útzárra kell készülni, a parkolósávokat is lezárják és kiürítik,

ugyanis a húzóvizsgálat vonalában nem maradhat autó.

A közszolgáltató azt írja, a nyári hétvégeken rendszerint kevesebb autó parkol a főváros közterületein, így bíznak benne, hogy a hétvégi munkavégzés a lehető legkisebb mértékben érinti majd az autós lakosságot.

Ahogy az Énbudapestemen korábban beszámoltunk róla, a kerület 2025 január 13-án kezdte a feltárási munkákat, fontos ugyanis, hogy „a hosszabb távon is életképes fák közül minél több továbbra is árnyékot adjon, oxigént termeljen, a következő években hozzájáruljon a Pozsonyi út hangulatának megőrzéshez a belvárosi klíma javításához”.

Minden fa állapotát az elérhető legmodernebb technikákkal, eszközökkel egyedileg megvizsgálták, a felmérés mind a 234 fára kiterjedt.

A Pozsonyi út 234 fájából az előzetes felmérések 30 fát tekintettek kritikus állapotúnak, 2025 tavaszán élet- és balesetveszélyességük miatt 10 fát már kivágtak, de a vizsgálatok, mint látjuk, ezzel még nem értek véget.

A Pozsonyi úti fasor-rekonstrukciót az önkormányzat beszámolója szerint egyébként éppen azért kezdték meg az év elején, mert

egyre sűrűbben fordult elő, hogy a fákról nagy ágak törtek le.

Érdemes megjegyezni, hogy Bardóczi Sándor főtájépítész több posztban is elmagyarázta, hogy a belvárosi fákra egyébként nem a viharok, a természet jelenti a legnagyobb veszélyt, hanem a rájuk telepedő tömegigény.

„A szegélyátépítések, a már régen meglévő fák közvetlen közelében létesített parkolók, az új bringautak, villamospályák, buszmegálló és közművek, a burkolatcserék idős fák környezetében módszeresen kivégzi a belvárosi fáinkat.”