A vizsgálat jelentőségét a tegnapi, július 7-i viharkárokat látva nem lehet eléggé kihangsúlyozni.
A statikus húzóvizsgálatok megkezdésével folytatódik a Pozsonyi úti fasor-rekonstrukció, jelentette be július 7-én, hétfőn az 13. kerületi önkormányzat.
Ahogy a kerületi közszolgáltató magyarázza, a húzóvizsgálat során egy huzal egyik végét egy fa koronájába, a másik végét egy szemben álló, stabil fa gyökérnyakához (vagy egy teherjárműhöz) erősítik. Egy vonszoló eszköz segítségével megfeszítik a huzalt, amely a fát kismértékben megmozdítja. Ezalatt a gyökérnyakra rögzített dőlésmérő eszköz méri, hogy
erősebb környezeti erő hatására kidőlne-e a fa.
A korábban elvégzett dinamikus gyökérstabilitási vizsgálatok mellett ezzel a vizsgálattal még pontosabb képet kapnak a fák gyökérzetének állapotáról, stabilitásáról.
A vizsgálat jelentőségét a tegnapi, július 7-i viharkárokat látva nem lehet eléggé kihangsúlyozni. Ahogy Bardóczi Sándor főtájépítész is beszámolt róla, a 100-130 km/h szélviharok nemcsak derékba törtek több fát, hanem a Margitszigeten egy nagy japánakácot ki is döntöttek.
„A klímaváltozás itt van, a szélsőségek gyakorisága nő. (...) Nem véletlenül vannak tehát
a veszélyessé váló fákban a megelőző beavatkozások, facserék,
ilyenkor látszik meg ezeknek a megelőző beavatkozásoknak az értelme” – magyarázza Bardóczi.
Karácsony Gergely bejelentése szerint egyébként továbbra is folyik a viharkárok felmérése, a tűzoltóknak közel száz fővárosi helyszínen volt dolguk, az Óbudai Szigeten olyan jelentős károk keletkeztek, hogy balesetveszély miatt pár napra le kell zárniuk több területet.
A 13. kerületi húzóvizsgálatok miatt, mint a kerületi közszolgáltató figyelmeztet, – az élet- és értékvédelem, valamint a közlekedés-biztonság érdekében – szakaszos lezárások, trolielterelés, parkolósávok zárása szükséges.

Július 12-én, szombaton 7:00-19:00 között a 75-ös és a 76-os trolikat elterelik, a vezetéket feszültség-mentesítik, július 13-án, vasárnap 7:00-17:00 között terelik a trolikat. A Budai Nagy Antal utca – Victor Hugo utca között ezen kívül is
útzárra kell készülni, a parkolósávokat is lezárják és kiürítik,
ugyanis a húzóvizsgálat vonalában nem maradhat autó.
A közszolgáltató azt írja, a nyári hétvégeken rendszerint kevesebb autó parkol a főváros közterületein, így bíznak benne, hogy a hétvégi munkavégzés a lehető legkisebb mértékben érinti majd az autós lakosságot.
Ahogy az Énbudapestemen korábban beszámoltunk róla, a kerület 2025 január 13-án kezdte a feltárási munkákat, fontos ugyanis, hogy „a hosszabb távon is életképes fák közül minél több továbbra is árnyékot adjon, oxigént termeljen, a következő években hozzájáruljon a Pozsonyi út hangulatának megőrzéshez a belvárosi klíma javításához”.
Minden fa állapotát az elérhető legmodernebb technikákkal, eszközökkel egyedileg megvizsgálták, a felmérés mind a 234 fára kiterjedt.
A Pozsonyi út 234 fájából az előzetes felmérések 30 fát tekintettek kritikus állapotúnak, 2025 tavaszán élet- és balesetveszélyességük miatt 10 fát már kivágtak, de a vizsgálatok, mint látjuk, ezzel még nem értek véget.
A Pozsonyi úti fasor-rekonstrukciót az önkormányzat beszámolója szerint egyébként éppen azért kezdték meg az év elején, mert
egyre sűrűbben fordult elő, hogy a fákról nagy ágak törtek le.
Érdemes megjegyezni, hogy Bardóczi Sándor főtájépítész több posztban is elmagyarázta, hogy a belvárosi fákra egyébként nem a viharok, a természet jelenti a legnagyobb veszélyt, hanem a rájuk telepedő tömegigény.
„A szegélyátépítések, a már régen meglévő fák közvetlen közelében létesített parkolók, az új bringautak, villamospályák, buszmegálló és közművek, a burkolatcserék idős fák környezetében módszeresen kivégzi a belvárosi fáinkat.”