A következő napokban több jelentős felújítás is kezdődik, amelyek miatt torlódásokra lehet számítani. A BKK, a BKV és a Budapest Közút a közleményeikben előre is köszönik mindenki türelmét, mindent megtesznek a minél zavartalanabb közlekedés érdekében.
Szombattól, azaz június 21-től több mint egy hónapon keresztül a Széll Kálmán tér és a Nyugati pályaudvar között a 4-es és 6-os villamosok helyett a 4-6-os pótlóbusszal lehet utazni, ugyanis megkezdődnek a 4-es és 6-os villamosvonal felújításához kapcsolódó munkák, jelentette be Budapesti Közlekedési Központ.
A cég közlése szerint a Jászai Mari tér és a Tátra utca között korszerű zaj- és rezgéscsillapított technológiával újítják meg a leromlott állapotú sínpályát, a konkrét bontási munkák megkezdése előtt azonban meg kell teremteni a felújítás elkezdéséhez szükséges feltételeket.
A dél-budai végállomások felől érkező villamosok a felújítás idején a Vígszínháznál kialakított ideiglenes végállomásig szállítják majd az utasokat. Az ideiglenes peron építése szintén június 21-én, szombat hajnalban kezdődik el, és vasárnaptól használhatják majd az utasok. A visszaforduló villamosok közlekedését egy úgynevezett kúszóváltó teszi majd lehetővé, amelyet a BKV szakemberei telepítenek szombatra virradó éjszaka a Nyugati tér és a Vígszínház között. A meglévő sínek fölé épített ideiglenes váltón keresztül tudnak majd a villamosok Dél-Buda felé haladni.
A pótlóbuszok a kimaradó szakaszokon éjjel-nappal közlekednek majd, a Margitszigetnél viszont egyik irányban sem állnak meg. Hétköznap nappali üzemidőben 28 csuklós autóbusz és 62 járművezető gondoskodik a folyamatos pótlásról. A BKK azt javasolja, hogy a felújítás ideje alatt a Széll Kálmán térre érkező utasok, valamint Óbuda felől a 17-es, a 19-es és 41-es villamosokkal, illetve a H5-ös HÉV-vel érkező utasok nagykörúti villamosok helyett az M2-es metróval közelítsék meg a pesti belvárost.
A felújítás miatt jelentős közúti korlátozásra is kell készülni a Szent István körúton: a Pannónia utca és a Jászai Mari tér közötti szakaszon mindig csak a villamospálya egyik oldalán haladhat a közúti forgalom, irányonként 1-1 sávon. Ezért a BKK és a BKV arra kéri az autóval, valamint a kerékpárral közlekedőket, hogy lehetőleg más útvonalat válasszanak.
A BKV és a kivitelező mindent megtesz, hogy a felújítási munkák minél kevésbé zavarják a közlekedőket és a környéken lakók pihenését. Egyes, a rekonstrukció során alkalmazott technológiák azonban kánikulában nem alkalmazhatók, ezért – a megfelelő szabályozásokat figyelembe véve – éjszakai munkavégzés is várható. Emiatt a lakók és a közlekedők türelmét előre is köszöni a BKV. A munkálatok várhatóan július 31-ig tartanak.
Ahogy a BKK is írja, a 4-es és 6-os villamosvonal Budapest egyik legforgalmasabb és leginkább terhelt közösségi közlekedési útvonala, amelyen naponta csaknem 280 ezren utaznak. A Tátra utca és a Margit híd pesti hídfője közötti szakaszt utoljára 15 éve újította fel a BKV, a pálya állapota azonban – a világviszonylatban is kiemelkedő forgalmi terhelés miatt – az elmúlt években jelentősen leromlott, ami indokolttá tette a mostani korszerűsítést.
Július 22-én, vasárnap, az esti órákban megkezdődik a Mozaik utcai felüljáró felújítása is. A Budapest Közút tájékoztatása szerint a főváros finanszírozásában megvalósuló aszfaltozást a Budapest Közút Zrt. végzi három ütemben, amelynek során jelentősen változik a forgalmi rend a szakaszon. 327 méteren, 6490 négyzetméternyi felületen újul meg az aszfaltburkolat.
A munkálatok első ütemében a felüljáró Szentendre felé vezető oldalán a jobb szélső és a középső sávot zárják le, és a kifelé vezető irány egy sávját átterelik a szembe vezető oldalra. A centrum felé vezető oldalon csak a jobb oldali és a középső sáv lesz használható, a buszsávot ideiglenesen, június 26-án estig, ezen a szakaszon megszüntetik. A második ütem várhatóan június 27-én péntektől június 30-án hétfő estig tart, a felüljáró centrum felé vezető oldalán lesz lezárva a szélső és a középső sáv. Ebben az ütemben a centrum felé vezető oldalról lesz az egyik sáv átterelve a városból kifelé vezető oldalra. A harmadik ütem várhatóan július 1-jén keddtől július 6-án vasárnap estig tart – mindkét irányú felüljárórész legbelsőbb sávja lesz lezárva, így a forgalom az addigra már újraaszfaltozott szélső és középső sávokon tud majd közlekedni. A burkolatjavítás után dilatációjavítási munkálatok kezdődnek az érintett szakaszon hasonló ütemezett korlátozásokkal.
Ahogy a Budapest Közút írja, a kivitelezés forgalomtechnikai ütemezésére a Budapest Közút szakemberei előzetes hatásvizsgálatokat végeztek, és arra a megállapításra jutottak, hogy a Flórián téri felüljáró felújításával egyidejűleg érdemes elvégezni a Mozaik utcai felüljáró karbantartását és dilatációcseréjét. A Szentendrei út kivitelezési munkálatainak tervezésénél figyelembe vették a nyári szünet alatt tapasztalható kisebb forgalmat is.
A munkák teljes időszakában 2x2 sávon biztosítják a forgalmat a minél zavartalanabb közlekedés érdekében. Az aszfaltozás ideje alatt a BKK járatai a megszokott útvonalon közlekednek, haladásuk segítése érdekében a Szentendrei út Czetz János utcai csomópontjától a Záhony utcáig a centrum irányba ideiglenes autóbuszsávot fognak létesíteni.
A Flórián téri felüljárók felújításához kapcsolódó munkák miatt – emlékeztetjük olvasóinkat –
a nyári szünetben július 5-től (szombattól) 24-ig (csütörtök éjfélig) az 1-es villamos rövidített útvonalon – Kelenföld vasútállomás és a Szentlélek tér között – közlekedik majd, jelentette be szintén a BKK. A Bécsi út / Vörösvári út végállomás és a Szentlélek tér között pótlóbusz jár, amely mellett a Vörösvári úton közlekedő 137-es, 218-as és 237-es autóbuszok is igénybe vehetők.
A pótlóbusz a Szentlélek téren a 134-es busz végállomásánál áll meg.
A déli hidat március elsején zárták le. A cég továbbra is arra kéri az arra közlekedőket, hogy – lehetőségük szerint – a felújítás idején a közösségi közlekedést vegyék igénybe, ezzel is csökkentve a környék forgalmi terhelését. Egyúttal azt tanácsolja a gépjárművel közlekedőknek, hogy a Flórián teret elkerülve, másik útvonalon közelítsék meg úti céljukat.
Ahogy az Énbudapestemen többször is megírtuk, a Flórián téri felüljárókat legutóbb 2002–2003-ban újították fel. Korszerűsítésükre azért van szükség, hogy a főváros és az agglomeráció közlekedésében jelentős szerepet betöltő útszakaszt az elkövetkezendő évtizedekben is biztonságosan lehessen használni. A szennyeződések és a nedvesség elsősorban a hőtágulási (dilatációs) réseknél, a pillérek környezetében, valamint az útpálya szegélyei mentén viselték meg a hidakat. A felújításról, valamint az ahhoz kapcsolódó lezárások és terelések részleteiről a folyamatosan frissülő florianter.hu oldalon lehet tájékozódni, és a BKK Info mindennap megosztja a legfrissebb tudnivalókat.