A munkák miatt minden arra közlekedőnek hosszabb menetidőre kell számítania, mivel azonban a felüljárókat legutóbb 2002–2003-ban újították fel, és a műszaki állapotuk jelentősen romlott, a felújításuk nem tűrt halasztást. A BKK folyamatosan részletes tájékoztatást ad az aktuális tudnivalókról.
Az ütemezés első fontosabb dátumai
A kivitelező február 14-én, pénteken átveszi a munkaterületet, majd március 1-jén, szombat hajnalban lezárja a déli hidat, amelyen jelenleg Pest irányába tart a gépjárműforgalom, jelentette be a Budapesti Közlekedési Központ (BKK).
A tervezetten 2026 tavaszáig tartó korszerűsítési munkák jelentős forgalmi változásokkal és ideiglenes korlátozásokkal járnak,
amelyekről a BKK részletes tájékoztatást ad, egyúttal kéri az arra közlekedőket, hogy ha lehetőségük van rá, a közösségi közlekedést vegyék igénybe. A BKK beruházóként és közlekedésszervezőként mindent megtesz, hogy az arra közlekedők igényeit a lehető legjobban kiszolgálja, egyúttal biztosítsa a munkavégzéshez szükséges területet.
A Flórián téri felüljárókon külön-külön dolgozik majd a kivitelező, tehát az egyiket mindig fenntartja a közúti forgalomnak, a munkák ezért két ütemben zajlanak. A felújítás első ütemében például ideiglenesen kétirányú lesz az északi felüljáró, ahol irányonként egy-egy sávon haladhat a forgalom. A Szentendrei út felől az Árpád híd, illetve Pest felé haladóknak – segítségképpen – viszont új kétsávos forduló létesül a Pacsirtamező utcában.
Menetrendi változások
A BKK a felújítás teljes idejére az 1-es villamos sűrítését tervezi, továbbá a H5-ös HÉV, valamint a Rákos–Solymár–Pilisvörösvár vasúti járat sűrítését kezdeményezte és egyezteti a MÁV-csoporttal.
A felújítás miatt változik néhány autóbusz menetrendje is. A Szentendrei út felől érkező 34-es, 106-os, 118-as és 134-es nappali, valamint a 901-es és 918-as éjszakai buszjáratok a Szentlélek tér, illetve Pest felé nem a felüljárón, hanem a Szentendrei úton ideiglenesen meghosszabbított, új buszsávban haladva, a Pacsirtamező utcánál kialakított visszafordítón közlekednek majd, ezért a menetidejük várhatóan hosszabb lesz, illetve a 34-es, a 106-os, a 901-es és a 918-as buszok Pest felé nem érintik a Szentlélek tér megállóhelyet, viszont ideiglenesen megállnak majd a bevásárlóközpont melletti, Flórián tér megállóban.
A felújítás szükségessége
Ahogy a cég a közleményében is írja, a több mint negyvenéves Flórián téri felüljárók felújítása elkerülhetetlenné vált.
A Flórián téri felüljárókat legutóbb 2002–2003-ban újították fel, műszaki állapotuk azóta jelentősen romlott:
a szennyeződések és a nedvesség megviselték, a szerkezet a pillérek környezetében átázik, ez a betonacélok rozsdásodását és a betonfelületek tönkremenetelét okozza. A felújítás várhatóan 2026 tavaszáig tart, és elengedhetetlen ahhoz, hogy a főváros és az agglomeráció közlekedésében jelentős szerepet betöltő felüljárókat további évtizedekig lehessen biztonságosan használni.
A beruházás során a szakemberek kicserélik az útpálya burkolatát; kijavítják a vasbeton pályalemez hibáit; teljes szélességében felújítják a szigetelést, megszüntetve a pillérek feletti átázások okát; új vasbeton szegélyt építenek, amelyre új, biztonságosabb szalagkorlátot szerelnek; a hidak két végére új dilatációs szerkezetet és sarukat építenek be; kijavítják a vízelvezető rendszeren, a hídfők kőburkolatain és a pillérek, fejgerendák, támfalak betonfelületein keletkezett hibákat, emellett a régészeti leletek épségére is kiemelt figyelmet fordítanak.
A KM Építő Kft. nettó 2,1 milliárd forintért végzi el a korszerűsítést. A teljes projektköltség a kötelező tartalékkeret, a műszaki ellenőri díj, a hatósági díjak és egyéb költségek mellett az áfatartalommal együtt bruttó 3 milliárd forint körül várható. A megvalósításhoz szükséges forrást a Fővárosi Önkormányzat biztosítja, a költségek pénzügyi fedezetét nagy részben az elektronikus jegyrendszerhez kapcsolódó – tavaly március elején lezárult, maratoni hosszúságú – perben visszaszerzett összeg jelenti.
Ahogy az Énbudapestemen összefoglaltuk, a Fővárosi Közgyűlés 2024 március 27-én egyhangúlag szavazta meg, hogy a Flórián téri felüljárók felújítására költik az e-jegyrendszerből visszaszerzett pénzt. A Flórián téri déli híd műszaki átadása 1982-ben, az északi híd átadása 1984-ben volt. A felüljárók nem is olyan rég, 2022-ben többször is azzal szerepeltek a sajtóban, hogy darabok szakadnak le róla. A felüljáró kiemelt szereppel bír Budapest közlekedésében, hiszen
városhatáron is átnyúló tranzitútvonalakat köt össze, emiatt aztán naponta több tízezer jármű halad át rajta.
A felújítás miatt minden arra közlekedőnek hosszabb menetidőre kell számítania, ám mint látható és mint fentebb is írtuk, a felújítás nem tűrt halasztást, erre a linkre kattintva pedig a BKK mindenkinek igyekszik tanáccsal szolgálni, hogyan tudja leginkább zökkenőmentesen megoldani a közlekedést. A BKK Info a szokásos csatornáin minden nap megosztja az aktuális tudnivalókat is.