KULTÚRA

Találkozzunk a Szendrey Júlia férje utca sarkán, jó?


Furcsán hangzik? Gyerekkoromban én meg azt nem értettem, miért a Veres Pálné utcán kell sétálnom, hát mi volt a rendes neve néninek? (A válasz amúgy Beniczky Hermin Karolina.)

Az ATLO és a Budapest Főváros Levéltára közös projektje, a Nevek és terek – Budapest utcanevei című adatvizualizációs oldalának 2022-es adatai alapján akkor Budapesten 2309 férfinév között 2177 valós férfinév szerepelt, ami a férfiakról elnevezett közterületek 94 százaléka, az összes közterület 84 százaléka.

A 282 női név között 165 valós női név szerepelt, ami a nőkről elnevezett közterületek 58 százaléka, az összes közterület 6,3 százaléka.

Ez az arány azóta ici-picit javult, mert van rá Fővárosi és jelentős kerületi igyekezet is, hogy több legyen a nőkről elnevezett köztér. Ma már találkozhatunk a utcanév táblákon Nemes Nagy Ágnes, Hugonnai Vilma és Fábián Juli, Slachta Margit vagy éppen Pécsi Eszter nevével is. De a 10 százalékos arányt még most sem érjük el. 

Ezért nőnapra a Főváros a social media felületén eljátszott egy alternatív valóság gondolatával: 

“Képzeljétek el, hogy ma a belvárosban sétálva a Laborfalvi Róza férje téren találkozunk. Ha villamosra szállunk, áthaladunk a Szendrey Júlia férje utcán, majd a parlament előtt a Kossuth Zsuzsanna bátyja téren szállunk le. Furán hangzik?

Pedig a történelemben a nőket sokszor pontosan így kezelték: háttérbe szorítva, csak valakinek a feleségeként, testvéreként emlegetve...Ezért most nőnap alkalmából eljátszottunk a gondolattal: mi lenne, ha egy napra így neveznénk át a köztereket? Hogy érezzük, milyen abszurd lenne, ha mindig a férfi státusza határozná meg a női érdemeket – vagy épp fordítva.”

Csak a digitális világban de a Rákóczi tér egy napra  Zrínyi Ilona fia térré változott. Lehetett volna mondjuk Zrínyi Ilona férje tér is. Ugyanis a VIII. kerületi tér 1871-ben kapta a Borjú tér helyett a Rákóczi tér nevet, feltehetően hazafias felbuzdulás okán, és három évre rá a Fővárosi Közmunkák Tanácsa is hivatalosan megerősítette ezt a nevet.

nőnapi
Kép: Merész Márton/Budapest Városháza

Ugyan a névadó nem konkrétan I. vagy II. Rákóczi Ferenc, hanem a család, viszont Zrínyi Ilona az egyik híres Ferencnek a felesége, másiknak az anyja volt, nélküle egyik férfi politikus karrierje sem lehetett volna olyan jelentős, hogy a legnagyobb magyar államférfiak sorába kerüljenek. De Zrínyi Ilona azon kevés nők egyike, akit a történelmi-irodalmi művek és festmények is sokszor megénekelnek, tekintve hogy abszolút férfias terepen állt helyt – Munkács várát védte a török ellenében 1685 és 1688 között. Amúgy róla a XVI. kerületben Rákosszentmihályon van is egy utca elnevezve, de hát ez sovány vigasz a Rákóczi út és tér árnyékában. 

nőnapi
Kép: Merész Márton/Budapest Városháza

De arra is garantáltan felkapnánk a fejünket, ha egy reggel a pirosmetrón azt hallanánk, hogy a következő megálló a Zichy Antónia férje tér (vagy történelmi profiknak Zichy Antónia testvérének a szeretője tér). Antónia a férje halála után a nemzet özvegye címet viselte halálig, soha nem házasodott újra és örökre feketében járt. De ki volt, amíg élt Batthyany Lajos? Addig, testvérével, Zichy Karolinával együtt a „legbőszebb” honleány címet érdemelte ki, mai szóval kora influenszerei, nőodeáljai voltak, a magyaros divat megteremtői, akiket nők százai, ha nem ezrei követtek öltözködésben, irodalmi ízlésben a reformkori Magyarországon. De a hazai Védegylet sikerre vitele is az ő érdemük volt. És Antóniának bizony jelentős szerepe lehetett abban, hogy férje nem csak a politika, de a magyar nemzeti ügy felé fordult.

nőnapi
Kép: Merész Márton/Budapest Városháza

Laborfalvi Róza a hazai színjátszás csillaga volt, drámai színésznőként Shakespeare, Schiller hősnőit játszotta, férje a nála nyolc évvel fiatalabb Jókai volt, de megismerkedésükkor már volt egy 12 éves kislánya a kor szépfiú színészétől, Lendvay Mártontól – ezt így együttesen nehezen vette be a közvélemény gyomra. Pedig a szabadságharc bukása után ha ő nincs, Jókait is jó eséllyel elkapják – Róza volt az, aki kijárta neki a menlevelet, bújtatta az írót. Ha Róza nincs, akkor nincs Erdély aranykora, Egy magyar nábob, A kőszívű ember fiai, Fekete gyémántok és Arany ember, amiket Jókai mind az 1850-60-as években írt, megmenekülve a megtorlástól. 

nőnapi
Kép: Merész Márton/Budapest Városháza

Gyimesi Emese kutatása irányította rá a figyelmet Szendrey Júliára, aki sokkal több volt, mint Petőfi múzsája. Szerelmi szabadságharcuk rengeteg újdonságot hozott a kor normái között, “kevesen feszegették olyan vad erővel és olyan megalkuvást nem tűrő határozottsággal személyes mozgásterük kereteit, mint ez a huszonhárom éves fiú és ez a tizennyolc éves lány.”- írja. Petőfi halála után pedig Júlia az egyik első modern magyar nő, saját jogán költő, író, és műfordító. Például az Andersen meséket ő fordította le először, ezért Koppenhágában szobra is van. A közvélemény gyors második házassága miatt meghurcolta, hűtlennek bélyegezte, irodalmi érdemeit csak lassan ismerték el, pedig "Szendrey Júlia nyitja meg azon időszakot, midőn költőnőink általános irodalmi szinvonalra emelkednek."

 

nőnapi
Kép: Merész Márton/Budapest Városháza

És ne feledkezzünk meg Kossuth Lajos legkisebb húgáról sem, aki nélkül ezrek haltak volna meg a csaták után… mert harcba menni se könnyű, de utána fogadni és ellátni a sebesülteket és ápolni őket, hát ez sem az. Zsuzsanna ezt a munkát vette magára, ő volt az 1848–49-es szabadságharcban a tábori kórházak főápolónője. A legelső katonakórházakat ő szervezte meg 1849-ben, munkájának eredményeként három hónap alatt 72 tábori kórház létesült, melyekben a korban megszokottnál korszerűbb módszereket alkalmaztak. Elsőként hívta fel a sebesült katonák ápolásának kötelességére a világ figyelmét, a magyar nőket pedig felszólította, hogy önkéntesként vegyenek részt a szabadságharc sebesültjeinek ápolásában. Munka mellett betanította az önkénteseket és a kisegítőket, szigorú követelményeket, működési rendet állított fel. Munkájának nyomán pontosan meghatározták a kornak megfelelő kórházi felszereléseket, szabványosították a műszerezettséget, biztosították a gyógyszer és a kötszer ellátását. Az önkéntes nőegyleteken belül megalakították a betegápoló egyleteket, miközben ő maga fáradhatatlanul járta az országot, és próbált a betegellátás egyre rosszabbodó feltételein javítani. Munkáját az egész világ ismerik és elismerik.

 Az ő szobrát már nem varázsolták át a grafikusok, pedig Déryné Széppataki Róza is megérdemelné, hogy legalább a teljes nevén hívják, és ne az abuzív férjéén. Schenbach Rozália néven született, ő volt az első magyar primadonna és operaénekesnő. Szülei ugyan nem rajonganak az ötletért, hogy lányuk színésznő lesz, de a korban szokatlan módon nem is gáncsolták el terveit. Anyja ugyan óvni akarta Rózát színészi pályától, ezért egyezséget kötöttek, miszerint Róza egy évig próbálkozhat a színészkedéssel, de ha ez idő alatt se lesz sikeres, le kell mondani álmairól. Amire szerencsére soha nem került sor. A fényes karrier mellett a párválasztásban Róza kevésbé volt sikeres, 20 évesen ment feleségül a szintén színész Déry Istvánhoz, aki kapcsolatban nem egyszer bántalmazta, verte őt, ezért Róza –  bár el nem váltak soha papíron – hamar különköltözött tőle.