STÍLUS

„Felszállok” gombot fejleszt a BudapestGO – viszlát kódbeolvasás


Tovább egyszerűsíti a digitális bérlethasználatot a BKK. A társaság egy úgynevezett „felszállok” gombot fejleszt az alkalmazásba, amely a jelenleg is elérhető „metró” gomb továbbfejlesztése felszíni járművekre. Az új funkcióval – amely a bérleteken és a napijegyeken is elérhető lesz –, nincs szükség kódbeolvasásra, a gombra kattintva megjelenik az ellenőrzéshez szükséges mozgó ábra.

Indulása óta folyamatosan nő a digitális fizetési megoldásokat használók száma a fővárosi közösségi közlekedésben, ez főként a BudapestGO alkalmazáson mérhető le (több mint 6 millió applikáció-letöltésnél jár), de a BKK által tavaly tesztjelleggel bevezetett Budapest Pay&GO rendszer is ilyen. Míg 2023 elején a BKK ügyfelei a jegy- és bérletvásárlások kevesebb mint negyedét intézték a társaság saját fejlesztésű applikációján, a BudapestGO-n keresztül, addig mostanra már minden harmadik jegyet vagy bérletet mobilon vesznek – írja közleményében a cég. 

Hogy még könnyebb legyen a digitális a jegy- és bérletérvényesítés a BKK továbbfejleszti az alkalmazásban jelenleg is elérhető „metró” gombot. A jövőben a felszíni járműveken is használható, úgynevezett „felszállok” gomb a bérleteken, valamint a napijegyeken is megjelenik, és mind az alkalmazásból, mind a widgetből elérhető lesz. Az új funkció – amely várhatóan decembertől lesz használható – lényege, hogy nincs szükség kódbeolvasásra, felszálláskor elég csak rákattintani a „felszállok” gombra, majd kiválasztani az aktuális járatot, és megjelenik a mozgó ábra, amelyet elsőajtós felszálláskor a járművezetőnek, illetve a metróbejáratnál ellenőrzés esetén szükséges felmutatni.

A fejlesztés bevezetésével párhuzamosan a társaság a tervek szerint fokozatosan, több lépésben kivezeti a járműveken található, NFC-vel ellátott jegyérvényesítő matricákat, a helyükre pedig visszatérnek a hagyományos QR-kóddal ellátott verziók. Ennek elsődleges oka, hogy a járművek külső felületén is megtalálható NFC-s matricák extrém időjárási körülményeknek vannak kitéve, ezért a hagyományos matricákhoz képest könnyebben rongálódnak, pótlásuk pedig komoly plusz költséggel jár. Emellett az utasoknak csupán elenyésző százaléka használja az NFC-s jegyérvényesítési módot, a BKK számára pedig kiemelten fontos, hogy nemzetközi jógyakorlatokat is figyelembe véve folyamatosan tesztelje a különböző digitális fizetési megoldásokat, és az ügyfélvisszajelzések, valamint a használati szokások fényében döntsön azok kiterjesztéséről vagy esetleges visszavonásáról. A társaság folyamatosan cseréli a nem megfelelő állapotú matricákat hagyományos QR-kódos verziókra, és felhívja a figyelmet arra, hogy a matricákat csak az eseti jegyeknél kell használni a jegyérvényesítéshez, hiszen a bérlettel utazóknak pusztán ellenőrzés esetén kell felmutatni a bérletet.

A másik nagy változás, hogy a BKK egész Budapestre kiterjesztheti a Pay&GO fizetési szolgáltatást is, a rendszer továbbfejlesztését és teljeskörű kiterjesztésének lehetőségét is vizsgálják jelenleg. Ennek keretében a BKK közbeszerzési eljárás részeként idén nyáron előzetes piaci konzultációt indított, hogy megvizsgálja, milyen feltételekkel teheti elérhetővé a főváros teljes területén a Pay&GO digitális fizetési szolgáltatást, valamint hogyan fejleszthetné tovább a rendszert.

A Pay&GO – amely jelenleg a 100E Repülőtéri Expressz járaton, valamint az M1-es metrón elérhető – hamar elnyerte a fővárosban közlekedők tetszését, indulása óta összesen már közel 1,8 millió jegyvásárlás történt a rendszeren keresztül. A BKK adatai szerint a Repülőtéri Expressz járatokon már a jegyek közel 35-38 százalékát a rendszeren keresztül vásárolják, míg az M1-es metró vonalán közlekedők 25-30 százaléka fizet Pay&GO-val.