Pár éven belül elkészülhet a zöldebb, biztonságosabb Nagykörút a Nyugati pályaudvar és a Boráros tér között. A témával kapcsolatban társadalmi egyeztetést indított a BKK.
A Nagykörút a XIX. század második legnagyobb, máig ikonikus városépítészeti alkotása. Ma is a város egyik lüktető, fő ütőere, találkozási pontokban kialakított tereivel, utat szegélyező fasoraival és elegáns századfordulós bérpalotáival, de már korántsem olyan népszerű, mint akár 10-15 évvel ezelőtt. A Budapesti Közlekedési Központ folytatja az egykor szebb napokat látott és az egyik legnagyobb forgalmú útvonal korszerűsítését, ami most élvezhetőbb, zöldebb, biztonságosabb lehet, és a tervezésének irányaira egy kérdőíven keresztül most mi is hatással lehetünk.
A tervezett fejlesztés
- a 2020-ban kialakított kerékpársávok,
- a 4-6-os villamos és peronjai,
- az éjszakai közlekedés és megállói,
- az autókra vonatkozó forgalmi rend
megtartásával számol, a projekt keretén belül tervezik a parkolási és rakodási viszonyok rendezését is, de fókusza nem a közlekedésen lesz. A cél a helyiek igényeinek és elvárásainak a figyelembevételével egy élhetőbb gyalogos és kerékpáros közlekedéssel rendelkező Nagykörút, ami minden korosztály számára vonzó, ahol egyszerre jó lakni, közlekedni, vásárolni, enni-inni, kikapcsolódni, és megéri boltot üzemeltetni.
5 kiemelt fejlesztési terület a Nagykörúton
- Fizikailag elválasztott kétoldali, irányhelyes, két méter széles kerékpársávok jöhetnek létre a Nyugati tér és a Boráros tér között. Ahol van parkolósáv, ott elegendő hellyel az ajtónyitási távolságnak is.
- Kerékpáros kapcsolatok biztosítása a csomópontokban
- A kerékpársávok mentén szakaszosan biztosítva lesz a rendezett parkolási és rakodási lehetőség. A rollerrel és kerékpárral érkezőknek kerékpártámaszok, MOL Bubi gyűjtőállomások és Mobi-pontok, az áruszállítók vagy a mozgásukban korlátozottak számára kijelölt rakodó, illetve parkolóhelyek jönnek létre.
- Járdaszintre emelt torkolatok kialakítása a mellékutcáknál, hangsúlyozva a gyalogosok elsőbbségét.
- Megújulnak a közterek is, ideértve a fasorok közti területet, a járdákat és akár a kisebb teresedéseket is. Az útvonal mentén új utcabútorok kerülnek kihelyezésre, emellett pedig a zöldfelület minősége is jelentősen javulni fog.
Több részlet a fejlesztési területekről itt érhető el.
A fejlesztésektől azt is várják, hogy az ösztönzően hat új vállalkozások, éttermek, boltok, galériák megjelenéséhez, ahogy az a XI. kerületi Bartók Béla út és a II. kerületi Margit-negyedben is történt.
Tervezett ütemezés
A fejlesztés előkészítése már évek óta folyamatban van, a BKK pedig 2024-ben benyújtotta a tervezésre és a kivitelezés megvalósításáról szóló pályázatát a Területfejlesztési Operatív Program Plusz Irányító Hatóságához. A fejlesztés ütemezése a pályázat jóváhagyásának időpontja után így valósulhat meg: a tervezési közbeszerzés lefolytatása (5-7 hónap), elkészülnek a kivitelezési tervek (15-18 hónap), a kivitelezési közbeszerzés lefolytatása (6-9 hónap), kivitelezés (15-18 hónap) – 41-52 hónap összesen, kb. 3,5-4 év.
A főváros nemcsak az előkészítésbe, valamint a tervezésbe, hanem a felújítás finanszírozásába is bevonná a kerületeket. Budapestnek elsősorban uniós források állnak a rendelkezésére, emellett lenne szükség az érintett városrészek anyagi hozzájárulására is.
Korábbi kutatások
2020-ban már készült a Nagykörút hosszútávú jövőjével kapcsolatos kérdőív, annak eredményeit itt lehet megnézni, de annyi mindenképpen kiolvasható a 4 évvel ezelőtti adatokból is, hogy a szavazók:
- itt laknak, vagy gyakran használják ezt az útvonalat,
- szívesen járnak ide a szabadidejüket eltölteni,
- de rendezettebb, zöldebb közterületeket szeretnének,
- tisztább levegőt, alacsonyabb zajszintet,
- bosszankodnak a forgalmat akadályozó árufeltöltés alatt van.
2021-ben szintén az újratervezéshez köthető Nagykörút Közösségi Ötletpályázat legjobb terveit pedig itt lehet megnézni.
A kérdőív
A jelenlegi társadalmi egyeztetés során többek között:
- a Nagykörút preferált funkciói közül kell súlyozva választani,
- el kell dönteni, hogy számunkra mi tenné vonzóbbá a Nagykörutat – olyan válaszok közül lehet választani (akár többet is) mint az épületek egységes arculata, szórakozási lehetőségek és a biztonságérzet növelése,
- be kell rendezni a Nagykörutat a villamospályák és az épületek között, ahol 20 opció közül kell négyet kiválasztani, az árusító bódéktól a telefonfülkékig, a parkolósávtól a zöldítésig lehet válogatni. Nyilvánvalóan olyan elemeket adtak meg, amiket most is megtalálunk a Nagykörúton valamilyen formában, kérdés, hogy ki miből szeretne többet,
- arra is kíváncsiak, hogy jelenleg milyen módon használjuk a körutat, eszköz és gyakoriság szempontjait figyelembe véve,
- az akadálymentesség fontosságára egy eldöntendő, igen-nem kérdéssel reagálhatunk, és – lássuk be – kevés olyan ember van, akinek a közvetlen környezetében nincs biciklis, rolleres, babakocsival vagy járókerettel, bottal közlekedő ismerős, vagy úgy általában visszalépésnek venné az akadálymentes Nagykörúton való gyalogos közlekedést.
A kérdőív kitöltése online a legegyszerűbb, de postán keresztül vagy személyesen is megoldható november 30-ig.
A BKK Agóra események keretében személyesen is várják véleményeket:
október 28-án, hétfőn 15:30–17:30 az Oktogonnál,
október 30-án, szerdán 15:30–17:30 a Blaha Lujza téren,
november 5-én, kedden 15:30–17:30 a Harminckettesek terén,
november 7-én, csütörtökön 15:30–17:30 a Corvin-negyednél.
A kérdőív offline változatát innen lehet letölteni, ezt borítékban lehet leadni a BKK ügyfélközpontjaiba (itt is vannak kérdőívek) vagy postán várják a Nagykörúti Bringasztráda kérdőív jeligével a BKK postacímére: 1075 Budapest, Rumbach Sebestyén utca 19–21.
(Kiemelt kép: BKK)