STÍLUS

Vadiúj Nagykörutat kaphatunk pár éven belül


Pár éven belül elkészülhet a zöldebb, biztonságosabb Nagykörút a Nyugati pályaudvar és a Boráros tér között. A témával kapcsolatban társadalmi egyeztetést indított a BKK.

A Nagykörút a XIX. század második legnagyobb, máig ikonikus városépítészeti alkotása. Ma is a város egyik lüktető, fő ütőere, találkozási pontokban kialakított tereivel, utat szegélyező fasoraival és elegáns századfordulós bérpalotáival, de már korántsem olyan népszerű, mint akár 10-15 évvel ezelőtt. A Budapesti Közlekedési Központ folytatja az egykor szebb napokat látott és az egyik legnagyobb forgalmú útvonal korszerűsítését, ami most élvezhetőbb, zöldebb, biztonságosabb lehet, és a tervezésének irányaira egy kérdőíven keresztül most mi is hatással lehetünk. 

A tervezett fejlesztés 

  • a 2020-ban kialakított kerékpársávok, 
  • a 4-6-os villamos és peronjai, 
  • az éjszakai közlekedés és megállói, 
  • az autókra vonatkozó forgalmi rend 

megtartásával számol, a projekt keretén belül tervezik a parkolási és rakodási viszonyok rendezését is, de fókusza nem a közlekedésen lesz. A cél a helyiek igényeinek és elvárásainak a figyelembevételével egy élhetőbb gyalogos és kerékpáros közlekedéssel rendelkező Nagykörút, ami minden korosztály számára vonzó, ahol egyszerre jó lakni, közlekedni, vásárolni, enni-inni, kikapcsolódni, és megéri boltot üzemeltetni.

5 kiemelt fejlesztési terület a Nagykörúton

  • Fizikailag elválasztott kétoldali, irányhelyes, két méter széles kerékpársávok jöhetnek létre a Nyugati tér és a Boráros tér között. Ahol van parkolósáv, ott elegendő hellyel az ajtónyitási távolságnak is.  
  • Kerékpáros kapcsolatok biztosítása a csomópontokban
  • A kerékpársávok mentén szakaszosan biztosítva lesz a rendezett parkolási és rakodási lehetőség. A rollerrel és kerékpárral érkezőknek kerékpártámaszok, MOL Bubi gyűjtőállomások és Mobi-pontok, az áruszállítók vagy a mozgásukban korlátozottak számára kijelölt rakodó, illetve parkolóhelyek jönnek létre.
  • Járdaszintre emelt torkolatok kialakítása a mellékutcáknál, hangsúlyozva a gyalogosok elsőbbségét
  • Megújulnak a közterek is, ideértve a fasorok közti területet, a járdákat és akár a kisebb teresedéseket is. Az útvonal mentén új utcabútorok kerülnek kihelyezésre, emellett pedig a zöldfelület minősége is jelentősen javulni fog.

Több részlet a fejlesztési területekről itt érhető el.

A fejlesztésektől azt is várják, hogy az ösztönzően hat új vállalkozások, éttermek, boltok, galériák megjelenéséhez, ahogy az a XI. kerületi Bartók Béla út és a II. kerületi Margit-negyedben is történt.

Nagykörút
Kép: BKK

Tervezett ütemezés

A fejlesztés előkészítése már évek óta folyamatban van, a BKK pedig 2024-ben benyújtotta a tervezésre és a kivitelezés megvalósításáról szóló pályázatát a Területfejlesztési Operatív Program Plusz Irányító Hatóságához. A fejlesztés ütemezése a pályázat jóváhagyásának időpontja után így valósulhat meg: a tervezési közbeszerzés lefolytatása (5-7 hónap), elkészülnek a kivitelezési tervek (15-18 hónap), a kivitelezési közbeszerzés lefolytatása (6-9 hónap), kivitelezés (15-18 hónap) – 41-52 hónap összesen, kb. 3,5-4 év.

A főváros nemcsak az előkészítésbe, valamint a tervezésbe, hanem a felújítás finanszírozásába is bevonná a kerületeket. Budapestnek elsősorban uniós források állnak a rendelkezésére, emellett lenne szükség az érintett városrészek anyagi hozzájárulására is.

Korábbi kutatások

2020-ban már készült a Nagykörút hosszútávú jövőjével kapcsolatos kérdőív, annak eredményeit itt lehet megnézni, de annyi mindenképpen kiolvasható a 4 évvel ezelőtti adatokból is, hogy a szavazók:

  • itt laknak, vagy gyakran használják ezt az útvonalat, 
  • szívesen járnak ide a szabadidejüket eltölteni,
  • de rendezettebb, zöldebb közterületeket szeretnének,
  • tisztább levegőt, alacsonyabb zajszintet,
  • bosszankodnak a forgalmat akadályozó árufeltöltés alatt van. 

2021-ben szintén az újratervezéshez köthető Nagykörút Közösségi Ötletpályázat legjobb terveit pedig itt lehet megnézni.

A kérdőív

A jelenlegi társadalmi egyeztetés során többek között: 

  • a Nagykörút preferált funkciói közül kell súlyozva választani, 
  • el kell dönteni, hogy számunkra mi tenné vonzóbbá a Nagykörutat – olyan válaszok közül lehet választani (akár többet is) mint az épületek egységes arculata, szórakozási lehetőségek és a biztonságérzet növelése, 
  • be kell rendezni a Nagykörutat a villamospályák és az épületek között, ahol 20 opció közül kell négyet kiválasztani, az árusító bódéktól a telefonfülkékig, a parkolósávtól a zöldítésig lehet válogatni. Nyilvánvalóan olyan elemeket adtak meg, amiket most is megtalálunk a Nagykörúton valamilyen formában, kérdés, hogy ki miből szeretne többet,
  • arra is kíváncsiak, hogy jelenleg milyen módon használjuk a körutat, eszköz és gyakoriság szempontjait figyelembe véve,
  • az akadálymentesség fontosságára egy eldöntendő, igen-nem kérdéssel reagálhatunk, és – lássuk be – kevés olyan ember van, akinek a közvetlen környezetében nincs biciklis, rolleres, babakocsival vagy járókerettel, bottal közlekedő ismerős, vagy úgy általában visszalépésnek venné az akadálymentes Nagykörúton való gyalogos közlekedést.

A kérdőív kitöltése online a legegyszerűbb, de postán keresztül vagy személyesen is megoldható november 30-ig.

 

A BKK Agóra események keretében személyesen is várják véleményeket:

október 28-án, hétfőn 15:30–17:30 az Oktogonnál,

október 30-án, szerdán 15:30–17:30 a Blaha Lujza téren,

november 5-én, kedden 15:30–17:30 a Harminckettesek terén,

november 7-én, csütörtökön 15:30–17:30 a Corvin-negyednél.

A kérdőív offline változatát innen lehet letölteni, ezt borítékban lehet leadni a BKK ügyfélközpontjaiba (itt is vannak kérdőívek) vagy postán  várják a Nagykörúti Bringasztráda kérdőív jeligével a BKK postacímére: 1075 Budapest, Rumbach Sebestyén utca 19–21.

(Kiemelt kép: BKK)