KULTÚRA

Rendhagyó fotókiállítás, ahol a földről fekve nézzük a képek áramlását a Kiscelliben


Hogyan lehet kiállítás rendezni egy több tízezer fotót tartalmazó archívumból és egy életműből, amely elképesztően gazdagon – a lépcsőházi vaskorlátoktól a rozsadövezetek világán át a graffiti falakig – gyűjtötte össze Budapest megannyi arcát és szegletét? Hogyan tudunk belépni ebbe az évtizedes áramló emlékfolyamba, hogy az ne vessen ki magából? A Kiscelli Múzeum Lugo. Á.R.A.M.L.Á.S életműkiállításán jártunk, ahol a padlón fekve hagytuk, hogy vigyen magával a képek sodra.

Ha a Budapestet megörökítő képekről beszélünk, akkor kikerülhetetlen Lugosi Lugo László neve, akinek munkássága egybeforrt a budapesti fotográfiával. Lugosi László 1953-ban született Budapesten, és bár angol–magyar szakos tanári diplomát szerzett, de egyetemistaként is már élénken érdekelte a vizuális kultúra, kezdetben a filmek, majd a fényképészet. A 80-as évektől fáradhatatlanul járta a város utcáit és örökítette meg azokat a jellegzetességeit, amelyek nagy része aztán nyomtalanul eltűnt az időben.

 

LUGO:
Kép: Merész Márton/Énbudapestem

 

A fényképszerű képeket szeretem – azokat, amelyeket sokáig lehet nézegetni, mert sok rajtuk az információ. Sok mindent elárulnak arról a korszakról és világról, amelyben megszülettek.

– írja képeiről Lugo. 

 

LUGO:
Kép: Merész Márton/Énbudapestem

 

Jellegzetes témái a neonreklámok, lépcsőházak, a kikopó foglalkozások terei, a zsidó Budapest emlékei, az apró épületdíszek és részletek, a Duna, műtermek és művészek portréi, a graffitik és a 100 év elteltével újrafotózott Klösz György képek mind megjelennek a falakon, egy különleges, vetített, egymásba áttűnő formátumban. 

Ugyanis ez egy olyan kiállítás, pontosabban fény- és térinstalláció, ahol külön kis táblácskák szólítanak fel, hogy földre helyezett feliratok – feldöntött sztélék – valójában matracok, azokra ülni, feküdni szabad és ajánlott is, ugyanis innen lehet a legjobban átadni magunkat annak az áramló élménynek, amit a hatalmas Templomtér puszta téglafalaira és néhol a plafonra is vetített fotók adnak.

 

LUGO:
Kép: Merész Márton/Énbudapestem

 

„Azt gondolom, hogy mindig is gyűjtő voltam. Gyűjtöttem tárgyakat, műtárgyakat, karikatúrákat. Fényképészként is mindig gyűjtőnek tartottam magam. (…) Az első gyűjtés, amit valóban annak lehet nevezni, a Fotónapló volt, ami 1978-tól ’82-ig készült, amikor technikai értelemben még nem tudtam fényképezni. Csak ’85-ben kezdtem el a fotózás technikai oldalával komolyan foglalkozni. Körülbelül akkoriban kezdtem az Eltűnő Budapest sorozathoz olyan helyszíneket fotózni, amelyekről lehetett tudni, hogy rövidesen tényleg el fognak tűnni. Régi boltok, helyszínek az ’50-es, ’60-as évekből. Ebből született is egy könyv ’93-ban. Ezután jött a budapesti neonfeliratok gyűjtése. Ezek szintén az ’50-es, ’60-as évekből hátramaradt, még működő feliratok voltak. Ezt követően folyamatosan gyűjtöttem budapesti helyszíneket különféle témákban” – mondta témáiról és témaválasztásairól Lugo. 

LUGO:
Kép: Merész Márton/Énbudapestem

 

A kiállítás október 27-én zár, vasárnap egy finisszázs keretében 15.00-kor kurátori tárlatvezetésen lehet részt venni Kurdy Fehér János (költő, kurátor) és Radics Panka (kurátor, művészettörténész) vezetésével. 16.00-kor Az Á.R.A.M.L.Á.S mint csereviszony címmel Nemes Z. Márió költő, esztéta, Kurdy Fehér János és Radics Panka beszélgetését lehet meghallgatni.