KULTÚRA

Közösségi költségvetés: Döntsön egymilliárd forint sorsáról!


Mindenki tizenöt szavazatot adhat le. Idén minden eddiginél egyszerűbb a szavazási folyamat.

Október 7-ig lehet szavazni a közösségi költségvetés ötleteire, a legtöbb szavazatot szerző ötleteket aztán egymilliárd forint összértékben valósítja meg a fővárosi önkormányzat.

Szavazni minden 14. életévét betöltött, Budapesten élő, dolgozó vagy tanuló magánszemély tud (azaz mindenki, aki rendszeres használója a városnak, tehát nem csak azok, akik Budapesten élnek, hanem azok is, akiknek itt van a munkahelye vagy az iskolája) az otlet.budapest.hu oldalon:

  • a kijelölt Fővárosi Szabó Ervin könyvtárakban és
  • a Főpolgármesteri Hivatal Központi Ügyfélszolgálati Irodájában lehet.

Szavazatot öt kategóriában lehet leadni:

  • Helyi kis ötletek,
  • Helyi nagy ötletek,
  • Zöld Budapest,
  • Esélyteremtő Budapest,
  • Nyitott Budapest.

Egy kategóriában három szavazat adható le, tehát

összesen 15 szavazata van a mindenkinek,

de nem muszáj minden kategóriában szavazni.

Idén minden eddiginél egyszerűbb a szavazási folyamat, a helyi ötleteket ugyanis már térképen is lehet böngészni, és a belépést is leegyszerűsítették.

A szavazáson való részvétellel ráadásul egy, a szavazáshoz kapcsolódó nyereményjátékhoz is lehet csatlakozni, már ha online szavazói felületre való belépéskor az érdeklődő pipával jelezte, hogy csatlakozni szeretne.

A szavazók között fürdő-, állatkerti, színházbelépőt sorolnak ki.

Közösségi
Megvalósult projekt:  Autikum - felnőtt autista szabadidős és kulturális központ. Kép: Tuba Zoltán/Képszerkesztőség
 

A Zöld Budapest, Esélyteremtő Budapest és Nyitott Budapest kategóriákban kategóriánként 120 millió forint áll rendelkezésre, ami kategóriánként 1-2 ötlet megvalósítására elég. A Helyi nagy ötleteknél 240 millió forint a keret, ami 2-4 nyertes ötletet fedez, a Helyi kis ötletek kategóriában pedig 400 millió forint a keretösszeg, ez 8-12 nyertes ötletet jelent.

A közel 700 beérkezett ötletből egy szakmai előszűrést követően

175 ötlet került az aktuális listára.

A megvalósítást az ötlet részletes megtervezése előzi meg, a szavazólapon szereplő ötletleírás alapján. Az előkészítés során az önkormányzat konzultációs céllal felveszi a kapcsolatot az ötletgazdákkal.

Az önkormányzat célja, hogy a nyertes ötletek úgy valósuljanak meg, hogy azok a lehető legtöbb helyi vagy budapesti érintett számára előnyösek, hasznosak, szerethetők legyenek, ennek érdekében – értelemszerűen – szervezhet olyan találkozókat, workshopokat, ahol az érintettek beleszólhatnak a tervezés folyamatába.

A megvalósítás átlagos ideje két év,

de az ütemezés nagyban függ az ötlet jellegétől: mennyire tekinthető innovatívnak vagy épp rutinprojektnek a hivatal számára, szükséges-e ingatlan biztosítása, milyen típusú beszerzési eljárást követel a fejlesztés.

Közösségi
Megvalósult projekt: Repair Café.  Kép: Tuba Zoltán/Képszerkesztőség

 

A tavalyi évben nyertes ötletek még nem léptek látványos megvalósulási fázisba, de minden új városfejlesztési beavatkozásnak egy hosszú tervezési és előkészítési procedúrán kell átmennie, hogy elindulhasson a megvalósítása.

Az előző évekből viszont számos ötlet már megvalósult.

Több mint egy éve bringázhatunk például azokban a Váci úti, Üllői úti, Szent István körúti és más bringasávokban, amiket a közösségi költségvetés nyertes ötleteiből fejlesztettünk.

Szintén a közösségi költségvetésből létrejött Repair Caféba például elvihetjük elromlott használati tárgyainkat, hogy ott egy közösségben, szakértők segítségével szereljük meg, több mint 200 helyen építettünk bringatámaszokat városszerte, petanque-ozhatunk a Bikás Parknál, új zebrákon kelhetünk át a Rákóczi és a Kerepesi úton, de sok helyen már a közösségi költségvetésből zöldül ki a budapesti betondzsungel.

Idősotthonokban indultak állatterápiás foglalkozások, és közös gyerek-nyugdíjas napközi programok, street art akciók, graffiti fal, ivókutak városszerte, de a közösségi költségvetésből jött létre az Autikum, egy felnőtt autista szabadidő és kulturális központ is.

A közösségi költségvetésre a Budapest Brand készített kampányfilmet, melynek rendezője Korom Anna, a Friss Hús fődíjasa, főszereplője Kizlinger Lilla. 

 

 

(Kiemelt kép: Tuba Zoltán/Képszerkesztőség)