KULTÚRA

Gyerekkel a Szigetre? Nem lehetetlen

Idén 30 éves a Sziget Fesztivál, így az első fesztiválozók lassan már nem is szülő-, hanem nagyszülőkorba lépnek. A Szigetre 11 éves kor alatt ingyenes a belépés, egy 5 és egy 7 évessel vágtunk neki a fesztiválnak, megosztunk néhány hasznos tanácsot és tapasztalatot.

Felnőttként lehet, hogy nem is tűnik fel, hogy egy átlagos Sziget-napon 10-15 km-t teszünk meg gyalog a színpadok között cikázva, de ez egy gyereknek még nagy távolság. Már eleve a bejutás is lassú és hosszadalmas tud lenni, ezért bátran ajánljuk a Jászai Mari térről induló hajójáratot, amellyel a kellemes és andalító utazás után rögtön a fesztivál területére és a Nagyszínpad közelébe érkezünk meg, márpedig a gyerekkel minden megspórolt méternek örülni kell! A hajóra irányonként 2500 forintért lehet jegyet váltani – a felnőtteknek, 11 éves kor alatt ez is ingyenes még. A Budapest Card Szigetes különkiadásával, a Citypassal ingyenes a hajójárat és sokminden más is, például a közösségi közlekedés és a fürdők.

Kép: Libor Anita/Énbudapestem

20 kiló alatti gyereknél érdemes hordozóval vagy babakocsival készülni, hogy a Szigeten megtett nagyobb távokra beleültessük a gyerekeket, 20 kiló felett pedig a húzós molnárkocsi az idei divat, amiben gyereket, kajacsomagot vagy aldis bevásárlást is szállíthatunk a helyszínek között. A nagyobb távokat érdemes úgy tervezni, hogy közben meg tudjunk pihenni (ott tudjunk ragadni) egy-egy köztes állomáson, ebben a Sziget továbbra is világbajnok: elindulsz egy programra, és közben három másik látványosságot is útba tudsz ejteni.

A Sziget biztonságos

11 éves kor alatt ingyenes a belépés, de ahogyan a felnőtteket is, úgy a gyerekeket is regisztrálni kell, a felnőttek esetében a belépéskor beszkennelik az igazolványunkat, amelyet a belépéskor ellenőriznek, érvényes-e a jegy, és az viseli-e, akihez tartozik. A honlapon az áll, hogy a gyerekek személyi igazolványa is mindenképpen szükséges a belépéshez, a valóságban ezt tőlünk végül nem kérték el, csak két papír karszalagot kaptunk, amire rá kellett írni a szülő (vagy gondviselő) telefonszámát. Ez kiváltja azt a korábban alkalmazott módszerünket, amikor golyóstollal vagy filctollal írtuk fel a telefonszámunkat a karjukra. Fontos tisztázni velük, hogy ne kóboroljanak el a Szigeten felnőtt kísérő nélkül, ha szem elől veszítenek minket, maradjanak egy helyben. Érdemes megbeszélni egy mindenhonnan látható, könnyen megközelíthető helyszínt, ha esetleg eltévedtek. Ilyen lehet a Vándor Vurstli közepén álló törpekerék is, nemcsak feltűnő, de a felnőttnek és gyereknek is ingyenes a használata.

Kép: Merész Márton/Énbudapestem

A Sziget egyébként is nagy hangsúlyt helyez a látogatók testi-lelki épségére, a Szitizen Care-re. A fizikai sérülésekre az elsősegély azonnali megoldást nyújt, a Mental Health Cornerben egy fesztiválon előforduló lelki sérüléseinkre is kereshetünk gyógyírt. A Szigeten gyógyszertár is működik, ahol rögtön kiválthatjuk az elsősegély által felírt gyógyszereket. Az alapszolgáltatások mellett olyan apróságokkal is segítik a fesztiválozók életét, hogy a Helperek Egyesülettel együttműködésben a Nagyszínpados koncertek alatt vizet osztanak az első sorokban préselődőknek. Egyébként is rengeteg Volunteer mellényt viselő önkéntes segíti a fesztiválozókat, akik segítenek abban is, hogy a Szigetes Passportba kitől kérhetjük a látogatást igazoló pecsétet.

A Sziget hangos

Sok éven át az volt megszokott, hogy panaszkodunk a fesztivál hangosítására, idén viszont a hangerőre biztosan nincs panasz, minden irányból bömböl a zene. Talán éppen ezért az idei Sziget slágere a mozgó füldugó-árus: ha nem hoztunk magunkkal zajszűrőt, akkor a helyszínen is tudunk vásárolni. A gyerekeknek is érdemes vinni a zajszűrős fülhallgatót vagy a fülvédőt, egy Nagyszínpados koncert az ő fülüknek tényleg komoly megterhelést jelent, a több irányból egyszerre szóló zene is túl sok inger lehet nekik. Igaz, nálunk a legnagyobb szükség a Petőfi Rádió Színpadnál volt, a Devil’s Trade koncertjének basszusait muszáj volt tompítani egy kicsit.

A Sziget sűrű

Egy felnőtt táncrendjébe 4-5 szigetes koncert és egy kis esti szeletelés is beleférhet, ezt gyerekkel érdemes maximum kettő napközbeni programra redukálni, mi a Beton.Hofi és Liam Gallagher közé nem terveztünk be semmit, a tervek szerint csak sodródtunk volna az árral. Beton.Hofi után majdnem egy órát töltöttünk a Vándor Vurstliban, ahol bábszínházt néztünk, tekéztünk, célba dobáltunk. Itt találkoztunk először a Szigetet körbe-körbe járó sárkányokkal is, később éjszaka is összefutottunk a spanyol Sarruga csoport Kremah + Havannas alkotásával, meg a fényemberrel is, a német Dundu társulat Giants of Light produkciójával. Az élőszobrokat is megcsodáltuk, a Staticman Living Statues DJ-vel, Mozarttal és gitárossal készült, a Big Names Edith Piafot és Faunt formálta meg, a legnépszerűbb a Sinela Living Statues Group zenetanár produkciója, ide ugyanis diákként mi is becsatlakozhatunk a két élőszobor mellé

Kép: Merész Márton/Énbudapestem

A Színház- és Tánc Színpadnál éppen tánctanítás volt a színpadon, szabadon csatlakozhattak nők, férfiak, gyerekek és felnőttek is a programfüzet szerint Cserepes Gyulához, de minket egy női koreográfus vezetett a mozdulataival. Ezt a minden nap 6 órakor kezdődő programot nem érdemes kihagyni gyerekkel sem! Gyerekszemmel a Sziget legnagyobb attrakciója az Old Spice kisvasutas helyszíne, itt nagyon sok kört mentünk, mire el tudtunk indulni egy következő programra. Szintén nagy kedvencük volt a Magic Mirrorhoz vezető színes fényekkel dekorált folyosó is, amit az egyszerűség kedvéért szülőcsatornának neveztek el.

A Sziget büdös

Nagy a por és kajaszag van. A por ellen sokat nem lehet tenni, maszkkal-sállal lehetne védekezni, de érdemes kihasználni azt is, hogy a sűrűn telepített wc-hálózat mindegyikében lehet arcot és kezet mosni, érdemes is. Büdös sem a vécék miatt van, hanem egymás hegyén-hátán álló kajaszigetek ontják magukból a legkülönbözőbb nemzetek aromáit, érzékenyebb szaglású látogatók kerüljék a raclette-et kínáló sajtos büfét. Szerencsére ezek között sok gyerekbarát kaja is van: tésztás és pizzás szinte minden blokkban van, rántott húst is lehet venni, fish and chipset is könnyű beszerezni, és sajnos (vagy szerencsére?) churrost is lehet kapni, így a kajával biztosan nem lesz gond.

Kép: Merész Márton/Énbudapestem

A sorbanállások miatt érdemes olyan gyors szénhidrátokkal is készülni mint a tasakos gyümölcspüré vagy a müzliszelet, a jó hír, hogy a Szigeten működik egy Aldi is, igaz, a kempingezők közelében a fesztivál másik végében, de ott is vásárolhatunk bejáratott gyerekbarát kajákat. Ami az italozást illeti: óriási pirospont a Szigetnek, hogy friss, hideg kútvízzel számos ponton megtölthetjük a kulacsunkat, a nagy melegben (és porban) nemcsak magunkat, a gyerekeket is folyamatosan hidratálni kell.

A Sziget sokszínű és érdekes

Felmerülhet a kérdés, hogy akkor mégis miért érdemes gyerekkel fesztiválozni? Egyrészt ők is megnézhetik a saját kedvenceiket, például Beton.Hofit, és megismerkedhetnek szüleik kedvenceivel, például Liam Gallagherrel. Közben közösen fedezhetünk fel új, akár közös kedvenceket is, és keveredhetünk vicces kalandokba. Magamtól biztosan nem próbáltam volna ki egy zenélő mókuskereket vagy az erdő mélyén, a fák alatt megbújó bulibuszt, de mostmár ezen is túl vagyunk. A Sziget a gyerekek számára hatalmas felfedezésre váró játszótér, ahol az erdőben kóborolva mindig találunk valami újat és vicceset. Az enyémek alig várják, hogy jövőre újra menjünk: a 11 éves ingyenes korhatárig még van három jó évünk, amíg járhatunk együtt családilag bulizni.

Kép: Libor Anita/Énbudapestem

(Kiemelt kép: Merész Márton/Énbudapestem)