Ha Forma-1, akkor légitaxi: az áremelkedés sem szegte kedvét a luxusban élőknek, az idei futam idején is nagy helikopter-forgalomra számíthatunk Budapest felett.
Pénteken kezdődött a Forma-1-es Magyar Nagydíj szabadedzése, ami azt jelenti, hogy lement az első légitaxi-kör is Budapest felett. Már két éve is több cég foglalkozott helikopteres szállítással Budapestről – a budaörsi, illetve a ferihegyi repülőtérről – a Hungaroringre, és már akkor is megosztotta a fővárosiakat a helikopterforgalom. Azóta sok változás történt, szóval nem csak az, hogy akkor még 350 euróból (mostani árfolyamon 137 ezer forintból) meg lehetett úszni egy oda-visszautat Budaörsről a versenypályára.
Rongyrázás
Az infláció a luxusközlekedést sem kímélte:
ma a legolcsóbb retúr ajánlat az AirHeli 448 eurós (175 ezer forintos) jegye. Ez budaörsi indulásra vonatkozik, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről történő indulás jóval szűkebb körnek elérhető, innen ugyanis már 6104 euró (2 millió 385 ezer forint) az oda-visszaút.
És külön érdekesség: ugyanez az ár egy és négy főre is.
A Fly-Coop szintén a két repülőtérről indít légitaxiként 3-8 fős helikoptereket Mogyoródra. Itt tavaly óta nem változott a tarifa: Budaörsről 500 euróba (195 ezer forint), Ferihegyről 1500 euróba (585 ezer forint) kerül a retúrjegy.
Ennél eggyel magasabb árkategória a VIP Heli ajánlata, a cég a rakpartról, az Árpád híd közelében lévő heliportról is indít légitaxikat. Innen 600 euró (235 ezer forint) az oda-visszaútra szóló jegy, sőt a futam napján 800 euróba (313 ezer forintba) kerül. Ferihegyről 7160 euró (2,8 millió forint) a retúrjegy-ár, ami a futam napján 8480 euróra (3 millió 315 ezer forintra) emelkedik.
Szabályt nem sértenek
A lakosság részéről visszatérő panasz, hogy a helikopterek alacsonyan repülnek, ezért túl hangosak. „Tavaly a lakótelep egyik részén hatalmas felháborodás volt a helikopterek miatt, máshol megértők voltak. Én is panelben lakom Újpalotán, én észre se vettem őket, de a körzetemből sokan panaszkodtak” – mondta Makai Ferenc, az újpalotai 12. választókerület önkormányzati képviselője. Makai szerint ki lehetne jelölni másik légifolyosót a taxik számára, ahol kevésbé zavarja a lakosokat a helikopter-forgalom, azt pedig szomorúnak tartja, hogy az önkormányzatokat nem keresték meg a helikopteres cégek egyeztetés céljából.
A Flightradar adatai szerint a budaörsi reptér és a versenypálya között közlekedő helikopterek 335-425 méteres magasságban húznak el a város felett.
A minimális repülési magasság még a környezetvédelmi szempontokból korlátozott légterek esetén is 300 méter, tehát ahhoz, hogy a helikopterek magasabbra emelkedjenek, új szabályozásra lenne szükség.
Kerestük az AirHelit és a VIPHelit azzal kapcsolatban, mennyi utasuk van egy átlagos napon, és a Forma-1 hétvégéjén mekkora arányban növekszik a forgalom, de nem válaszoltak a kérdéseinkre.
A repülő hétfőn is felszáll
„Hozzám nem érkezett jelzés a helikopterekkel kapcsolatban, nem tartom ezt top problémának, engem nem zavar” – mondta lapunknak Lehoczki Ádám, a Fidesz újpalotai képviselője. Komolyabb problémának tartja az utasszállító repülőgépek forgalmát, és azt tapasztalta, hogy Óbudán, Angyalföldön, Zuglóban, illetve Kőbányán széleskörű lakossági felháborodás van emiatt.
Míg a helikopter-taxik három napig, reggel 8-tól este 8-ig repülnek, addig az utasszállító repülők egész évben, sokszor éjjel is.
A repülőgépek, bár nemcsak gyakoribbak, hanem nagyobbak és hangosabbak is, szintén szabályszerűen repülnek a város felett.
Zugló felett leszálláskor 555-930 méteres repülési magasság jellemző, 300 méterre pedig csak a repülőtérhez viszonylag közel, a kőbányai Új Köztemető környékén ereszkednek le.
A légitaxik szerepe a jövőben egyelőre nem látható. Az bizonyos, hogy például az Egyesült Arab Emírségek nagyvárosaiban hamarabb terjedhetnek el, mint Budapesten, de arra is számítani lehet, hogy a napi több ezer liter üzemanyag levegőbe pöfékelését környezetvédelmi szabályozás töri majd derékba a következő években.
(Kiemelt kép: Fly-Coop/Facebook)