KULTÚRA

Fogas a földalattiban


Új kiállítás nyílt a BKV Földalatti Vasúti Múzeumában. A kiállítás fókuszában a svábhegyi vasút, azaz a fogaskerekű áll, amely immár 150 éve viszi az utasokat.

A Múzeumok éjszakáján nyílt meg a BKV Deák téri Millenniumi Földalatti Vasúti Múzeumában a fogaskerekű történetéről szóló kiállítás.

Az egyik legidősebb, de máig üzemelő budapesti közlekedési eszköz históriája három jól elkülöníthető részre bontható: a kezdeti gőzös üzemre, amely 1874–1929 között működött, az 1929-1973 közötti villamosítás utáni időszakra, amikor a Ganz sárga színű járművei hordták az utasokat, és az 1974-től kezdődőre, amikor a piros színű, osztrák eredetű fogasok érkeztek – ezek voltak az első nyugati járművek 1949 óta a fővárosi tömegközlekedésben –, amelyek még ma is közlekednek.

Ez a beosztás is tovább bontható: 1890-ig csak a nyári időszakban a Városmajor és Svábhegy között jártak a fogasok, utána a Széchenyi-hegyig; 1910-ben vezették be a téli közlekedést. 1925-ben vonták ki a forgalomból a gőzösök javát.

Fogas
Kép: BKV

 

A kiállításon a fogaskerekű történetét gazdag képanyaggal, makettekkel és modellekkel idézik fel, de olyan relikviák is láthatók, mint egy kormánykerék és egy műszerfal, korabeli jegyek, bérletek. A fogaskerekű 150 évre visszatekintő közlekedését emellett régi menetrendi táblák, plakátok, térképek, utastájékoztatók, valaha volt járművezetői egyenruhák és több mint 100 éves képeslapok idézik meg.

A múzeum hétfő kivételével minden nap nyitva van 10 és 17 óra között a Deák téri aluljáróban.  A BKV közleménye szerint a legutóbbi időszaki kiállításuk, a 150 év–150 közlekedési esemény című tárlat, az elmúlt évek legnépszerűbb BKV-s kiállítása lett, több mint 22 ezren látták. Ezt váltotta most a fogaskerekűről összeállított gyűjtemény.

(Kiemelt kép: Fortepan/FÖMTERV/Domonkos Endre)