VÁLASZTÁS 2024

I bike: Tegyék még jobban bringázhatóbbá Budapestet


Nyilvánosságra hozta a főpolgármester-jelöltek biciklisek követeléseire írt válaszait a Magyar Kerékpárosklub. Ma több mint tízezren kerekeztek végig Budapesten, hogy a júniusban öt évre megválasztott városvezetés tegye még jobban bringázhatóbbá a várost.

„Azért bringáztunk végig a városon, hogy a jövőben a városvezetés még biztonságosabbá és bringázhatóbbá tegye Budapestet. Mi 12 pontban foglaltuk össze, hogy milyen fejlesztésekre lenne szükség 2029-ig. A cél, hogy az év többi, 364 napján is ilyen legyen a város” – írta Facebook oldalára a Magyar Kerékpárosklub.

Ma a Népligettől indult - a szervezők becslése szerint - mintegy 15 ezer bringás és a Petőfi hídon át vonultak Budára, majd a Széchenyi Lánchídon visszakerekeztek Pestre, hogy végül a városligeti Napozóréten magasba emeljék a kerékpárjukat.

-
Kép: Tuba Zoltán/Képszerkesztőség

A vonuláson ott volt Karácsony Gergely jelenlegi főpolgármester és Magyar Péter is. Korábban írtunk róla, hogy a biciklisek 12 pontjáról kikérték a választáson induló főpolgármesterjelöltek véleményét:

  • Forgalomarányos kerékpáros költségvetési keret létrehozása;
  • Biztonságosan megközelíthető Lánchíd;
  • Sebesség- és zajcsillapítást a lakóövezetekben és kerületközpontokban;
  • A külvárosi kerékpártárolás fejlesztése;
  • A Bubi továbbfejlesztése;
  • A külvárosi kerékpárhálózati fejlesztések gyorsítása;
  • Teljes kerékpáros főhálózat a belvárosban;
  • Kombinált közlekedést népszerűsítő kampányok;
  • Adatalapú közlekedésfejlesztés, nyilvános baleseti adatbank;
  • Legyen biztonságosan kerékpározható a pesti rakpart, Rákóczi út, a Petőfi- és a Szabadság híd;
  • Az útfejlesztések minden közlekedő számára biztonságosan valósuljanak meg;
  • A kerékpárszállítás fejlesztése a BKK járművein.

A Magyar Kerékpárosklub a demonstráció után nyilvánosságra hozta a beérkezett jelölti vállalásokat, melyekből most szemlézünk:

Karácsony Gergely jelenlegi főpolgármester vállalja, hogy uniós forrásokból 11 milliárd forintot kerékpáros fejlesztésekre fordítanak, amiből létrehozzák Budapest első bringasztrádáit és tovább építik az EuroVelo útvonalakat. További 24 milliárd forint uniós forrásból pedig olyan „Egészséges utcák” születnek, ahol biciklizni is sokkal jobb lesz. Vállalja, hogy mindent megtesz a Lánchídra vezető közterek megújításáért, aminek része lesz a biciklizés biztonságosabbá tétele is. A Clark Ádám teret a rendelkezésre álló uniós forrásokból újítanák fel. 2030-ra felére, 2050-re pedig nullára csökkentik a halálos közúti balesetek számát. Folytatják a kerékpártárolók létesítését a külső és belső kerületekben egyaránt. Továbbfejlesztik a Bubit, folytatják a rakpartmegnyitásokat. A részleteket itt találod.

Szentkirályi Alexandra, a Fidesz jelölte támogatja a forgalomarányos kerékpáros költségvetési keret létrehozását, fontosnak tartja a biztonságosan megközelíthető Lánchíd kérdését, a zajcsökkentést is célzó sebességkorlátozások átgondolt bevezetését. Szerinte minél több B+R kerékpártárolót és a közintézmények előtt is minél több kulturált tárolóhelyet szükséges biztosítani. Fontosnak tartja, hogy ezeket a Fővárosi Rendészeti Igazgatóság kamerával folyamatosan ellenőrizze. Bővítené a Bubit, támogatja az adatalapú közlekedésfejlesztést és a nyilvános baleseti adatbankot. Fontos célnak tartja a pesti rakpart, Petőfi híd és Szabadság híd biztonságos kerékpározhatóságát. További vállalások itt.

Vitézy Dávid, az LMP és a civilek jelöltje a József Attila utca és a Széchenyi tér, az Alagút, Mészáros és Márvány utcák jelenlegi forgalmi rendjének kerékpáros szempontú felülvizsgálatát, biztonságossá tételét fontos célkitűzésnek tartja, de ami a Clark Ádám teret illeti, szerinte ott csak kisléptékű, forgalomtechnikai beavatkozásokról lehet szó. A gyorshajtásra csábító főútvonalakon, hidakon sebességmérő kamerákat telepítene. Pótolná a lekopott burkolati jeleket, az elhanyagolt gyalogátkelők felfestéseit - a jelenleg alkalmazottnál időtállóbb, jobb minőségű megoldással. Valamennyi lakóutcára kiterjesztené a 30 km/h sebességkorlátozást, illetve lehetőség szerint a lakó-pihenő övezet kijelölést. További részletek

Grundtner András, a Mi Hazánk jelöltje fontosnak tartja a főváros útburkolatának teljes megújítását, kátyúmentesítését, a kerékpárutat keresztező kis-ívű jobbra kanyarodására vonatkozó szabályok szigorítását, a veszélyes kereszteződések biztonságosabbá tételét, és az úttesten haladó kerékpárosokra legnagyobb veszélyt jelentő, a figyelmetlen gépjárműajtó nyitásból adódó balesetek hatékony visszaszorítását. Szerinte be kell vezetni az adaptív forgalomirányítási rendszert, össze kell hangolni és le kell csökkenteni a közúti munkavégzések kivitelezési idejét, emellett pedig ki kell tiltani a forgalomból a láthatóan műszaki hibás, környezetszennyező gépjárműveket és a dízelüzemű BKK buszokat. Bővebben itt.

-
Kép: Merész Márton/Énbudapestem

Kiemelt kép: Merész Márton/Énbudapestem