KÖZÉLET

I bike Budapest: Kerékpáros felvonulás lesz újabb követelésekkel


Több ezer biciklist várnak szombaton az I bike Budapest, a Critical Mass Hungary és a Magyar Kerékpárosklub szervezésében létrejövő bringás felvonulásra, ahol nyilvánosságra hozzák 12 pontos követeléseikre adott főpolgármester-jelölti válaszokat. Mutatjuk, hogy mi lett a korábbi követeléseikből.

A Magyar Kerékpárosklub megkereste a három legesélyesebb budapesti főpolgármester-jelöltet, hogy  az önkormányzati választásra megfogalmazott 12 pontos kerékpáros követeléseikről kérdezzék őket. Karácsony Gergely, Szentkirályi Alexandra és Vitézy Dávid öt évre vonatkozó vállalásait a szombati I bike Budapest felvonulás alatt teszik közzé. A bringások e követeléseket fogalmazták meg:

  • Forgalomarányos kerékpáros költségvetési keret létrehozása;
  • Biztonságosan megközelíthető Lánchíd;
  • Sebesség- és zajcsillapítást a lakóövezetekben és kerületközpontokban;
  • A külvárosi kerékpártárolás fejlesztése;
  • A Bubi továbbfejlesztése;
  • A külvárosi kerékpárhálózati fejlesztések gyorsítása;
  • Teljes kerékpáros főhálózat a belvárosban;
  • Kombinált közlekedést népszerűsítő kampányok;
  • Adatalapú közlekedésfejlesztés, nyilvános baleseti adatbank;
  • Legyen biztonságosan kerékpározható a pesti rakpart, Rákóczi út, a Petőfi- és a Szabadság híd;
  • Az útfejlesztések minden közlekedő számára biztonságosan valósuljanak meg;
  • A kerékpárszállítás fejlesztése a BKK járművein.

A BKK közleményt adott ki a felvonulással kapcsolatban, és azt írják: április 20-án, szombaton a 14 óra után indított és 19 óráig lezárt bérlések a havi és éves MOL Bubi bérlettel rendelkezők számára 30 perc után is díjmentesek.

A Magyar Kerékpárosklub már 2019-ben is megfogalmazta fejlesztési igényeit 12+1 pontban. A kérések nagy részét a Fővárosi Önkormányzat szerint teljesítette a Karácsony Gergely vezette főváros, a folyamatban lévő fejlesztéseken pedig továbbra is dolgoznak, ezek várható befejezése a következő ciklusra tehető. A Kerékpárosklub akkori javaslataira, a főváros következő lépéseket tette:

1. Felhasználóbarát Bubi, jobb minőségű kerékpárok, 21. századi ügyintézés, lakossági promóció, az állomások sűrítése és bővítése.

A főváros szerint ez megvalósult és folyamatosan fejlődik. Új, könnyebb biciklik, egyszerű regisztráció és kedvező árazás segíti, hogy a ma már Kelenföldtől Zuglóig kibővített területen, több mint 200 állomás között 2500 kerékpárt lehet bérelni. A további állomások kiépítése mellett már előkészületben van a Bubi 3.0, amellyel 2026-tól újabb szintet lép a rendszer: elektromos rásegítéses kerékpárokat szereznek be, és számos külső kerületet, lakótelepet bevonnak a rendszerbe Kaszásdűlőtől az Örs vezér tere környékéig, Kőbányán át Csepelig.

BUBI
Kép: Merész Márton/Énbudapestem

 

2. A Lánchíd átadása az akadálytalan tömegközlekedés, a kerékpáros-, gyalogos-, motoros- és taxis közlekedés számára, kerékpársávval a hídfőknél és a József Attila utcában.

Karácsony Gergelyék szerint ezt a kérést is maradéktalanul teljesítették.  A politikai támadások kereszttüzében és a kormány által megígért, de meg nem adott 6 milliárd forintos támogatás nélkül is felújították a Lánchidat. Egy próbaidőszak után, az első budapesti Lakógyűlésen a lakosság döntött arról, hogy dugómentes, a korábbinál jóval nagyobb buszforgalom mellett kerékpárral is biztonságosabban átjárható, és a gyalogosok számára is kellemesebb legyen a Lánchíd. Ezzel több évtized tiltása és az elmúlt 12 év balesetveszélyes állapota után végre kerékpárral is biztonságosan lehet a hídon közlekedni. A forgalomcsillapításnak köszönhetően a budai és pesti belvárosban csökkent a levegő- és zajszennyezés. Ellenben a József Attila utcát és a Széchényi teret a kormány „államosította”, így csak az emiatt indított per lezárása után állhatnak neki a tér méltóságát visszaadó, gyalogos sétányokat és újabb biztonságosan kerékpározható útvonalakat létrehozó fejlesztési terveiknek.

2023.04.22.
Kép: Pelikán János/képszerkesztőség

 

3. A Bartók Béla út két végén már megépült kerékpársáv érjen össze.

Megvalósult. 2020-ban leporolták a régóta fiókban lévő terveket, és megszüntették a Bartók Béla út két végén meglévő kerékpársávok közötti hiányt. Sőt, a Villányi úti és a Tétényi úti leágazások kialakításával Újbuda nagyobb területeit is bekapcsolták a kerékpárosbarát hálózatba, megsokszorozva az útvonal biciklis forgalmát.

4. A lakóövezetek tehermentesítése 30-as zónák és lakó-pihenő övezetek kiterjesztésével, forgalomlassítással és -csillapítással.

Ezt is teljesítette a Karácsony Gergely vezette főváros. 2020-tól kezdve több mint 450 kilométernyi utca forgalmát csillapították. A fővárosi vezetés a kerületekkel együttműködve, sokszor a kezdeményezésére ezek jó részéből az ablakok alatt dübörgő forgalmat is száműzte, és új gyalogos-kerékpáros utcák is létrejöttek. Erre a Blaha Lujza tér és környéke a legjobb példa, ahol a beton helyét a fák vették át. A forgalomcsillapítások részeként mintegy 40 kilométernyi utcát nyitottak meg a kétirányú kerékpározásnak. Elfogadták a Közlekedésbiztonsági Stratégiát, amelynek értelmében 2030-ra a felére, 2050-re nullára csökkentik a halálos karambolok számát.

5. Induljanak pozitív hangvételű szemléletformáló és oktató kampányok, épüljenek új tanpályák gyerekeknek.

2019 óta új lendületet vett a kerékpározás népszerűsítése és oktatása, bevezették az aktuális fejlesztéseket kísérő szemléletformálást is. Az Európai Mobilitási Hét az évente egyre több embert elérő és egyre nagyobb területen megszervezett programjai és fejlesztései sikeréért európai díjat kapott.

-
Kép: Nyirő Simon/BKK

 

Uniós forrásból tíz, főleg külvárosi kerületben tették kerékpározhatóbbá az utakat, most először kapcsolt a főváros kommunikációs programot az infrastruktúra építéséhez. Ezen kívül különböző projektjekben népszerűsítik a kerékpározást, többek közt iskolások körében. ún. Kerékpárosklub Kisokossal is segítették a biztonságos kerékpározás oktatását. A témához tartozik, hogy népszerűvé vált  az Óbudai lakótelepen épített kerékpárpálya, és több kerület beruházásából épültek tanpályák.

6. A belváros összekötése a külvárosokkal.

- Dél-Pest és Kőbánya hiányzó kapcsolatainak pótlása kerékpársávval a Baross utcán és az Üllői úton, a Kerepesi út, Jászberényi út, Soroksári út, Kőbányai út, Gyáli út menti fejlesztéssel; a Hűvösvölgybe vezető kerékpárút modernizálása; Duna-parti Eurovelo 6 érje el a nyugat-európai szakaszok komfortját, legyen alkalmas a tömeges használatra

A Főpolgármesteri Hivatal tájékoztatása szerint ez a követelés is nagyrészt megvalósult, és jelenleg is teljesítés alatt van. Évtizedes hátrányt dolgozott le az új városvezetés azzal, hogy a 2014 óta elfogadott stratégiai céloknak megfelelően, az úttest újraosztásával kerületeket összekötő kerékpársávokat hozott létre. 2019 előtt fiókba került terveket frissítettek a Baross utcai kerékpársávok kialakításakor, amellyel megteremtették Kőbánya hiányzó kapcsolatát a belvárossal, vagy az Üllői úton, ahol védett kerékpársávokat hoztak létre a Kálvin tér és a Népliget között. Elkezdték kiépíteni a Váci úti bringasztrádát, amit a következő ciklusban tovább visznek az Árpád híd felé, Újbudát a Bartók Béla út hiányzó középső szakaszán, a Tétényi és Villányi úton kialakított kerékpársávokkal kapcsolták be a városi hálózatba. Az új külvárosi tengelyeket a nagykörúti kerékpársávval kötötték össze, amit az Üllői úttal együtt magasabb színvonalúan kiépített bringasztrádává alakítanak a következő ciklusban európai uniós támogatásból. Kőbányán a Kőrösi Csoma Sándor úton és a Harmat utcában hosszabbították meg a kerékpáros útvonalakat az Újhegyi lakótelep felé, onnan a kispesti kapcsolatot is kialakították a Kőér utca mentén, új kerékpáros útvonalakat építettek Kispest és Pesterzsébet központjában, a Soroksári út folytatását jelentő Helsinki úton is, a XVI. kerületben pedig forgalomcsillapított útvonalakat jelöltek ki Rákosmente és Csömör felé. Az Árpád fejedelem útján kialakították a lakóházak oldalán hiányzó bringás tengelyt, és áttörték a Flórián teret, hogy biztonságosan lehessen elérni a Duna-partot az óbudai lakótelepről. A Kerepesi úton idén kapcsolják össze a 2010-es évek elején csonkán hagyott kerékpáros útvonalat a Baross tér és az Arena Plaza között.

BUBI
Kép: Merész Márton/Énbudapestem

A 2019-ben vállalt fejlesztések közül több megvalósításán még dolgoznak. Zajlik a budai Eurovelo 6 fejlesztése, ennek első lépéseként nyitott kerékpársávokat alakítottak ki a Gázgyár utcában. Amennyiben a kormány nem akadályozza tovább, elindulhat a 2019 után megtervezett, tömeges használatot komfortosabbá tevő bővítés a Lánchíd és Budakalász közötti szakaszon. A Római-partnál a Nánási út - Királyok útjára tervezett új védmű építéséhez kapcsolódóan új irányhelyes kerékpársávok kialakítását is előkészítik, a partról ide terelik a nagyobb sebességgel kerékpározókat. A Római-parti sétányon megteremtik a békés gyalogos – kerékpáros közlekedés kereteit.

7. Kerékpárral is biztonságosan járható Nagykörút és Rákóczi út komplex keresztmetszeti újratervezéssel.

Ez részben megvalósult 2024-re. Bár évtizedek óta benne volt Budapest fejlesztési terveiben, és már 2013-ban tanulmányt írt róla a BKK, csak a jelenlegi városvezetés volt elég bátor ahhoz, hogy az ezzel járó politikai konfliktusokat is felvállalva a Petőfi hídtól a Nyugati térig kialakítsa a belvárosi kerületeket összekötő nagykörúti kerékpársávokat.

Második körben az újbudai szakaszt építették ki, 2023-ban pedig a Szent István körúti új, védett kerékpársávokkal Budától Budáig biztonságosabban körbebringázhatóvá tették a körutat, ezzel a külvárosok felé kialakított kerékpársávokat is összekötötték. Az új kerékpársávokon megnégyszereződött a forgalom, és a civil szervezetek kéréseinek megfelelően uniós forrásokból nem csak bringasztrádává fejlesztik a sávokat, hanem a Nagykörút teljes megújítását is elindítják.

A Rákóczi út tengelyére tanulmányt készítettek, amelyből kiderült, hogy teljes keresztmetszeti átalakítással, a buszsávok középre helyezésével, egy több milliárdos nagyságrendű fejlesztésre van szükség a Rákóczi út újraélesztéséhez. A projekt előkészítésén tovább dolgoznak a következő ciklusban.

8. Épüljön kerékpárút a pesti alsó rakparton.

A főváros tájékoztatása szerint folyamatban van a kérés teljesítése. 2020 óta – a Kerékpárosklub kéréseit is megfogadva – tavasztól őszig minden hétvégén megnyitják a pesti alsó rakpartot, hogy visszaadják a városnak a folyóját. A főgyűjtő csatorna építésekor Pesten, a Lánchíd felújítási munkáihoz csatlakozva Budán alakítottak ki a Valyo Egyesülettel közösen ideiglenes parkokat, sportpályákat és pihenőhelyeket, amelyek népszerű találkozóhelyekké váltak. 2023-tól kezdve fokozatosan zöldítik a korábbi parkolót és nyáron több hétre, kulturális eseményekkel színesítve teljesen át is adják a pesti rakpart Lánchíd és Erzsébet híd közötti szakaszát.

Kutya
Kép: Ancsin Gábor/Képszerkesztőség

 

Mindeközben dolgoznak a rakpart tartós megújításán, amelynek részeként párizsi mintára, autómentes korzóvá alakítják a Vigadó előtti szakaszt, a Parlament és a Bálna között pedig kerékpársávokat és zöld, közösségi tereket hoznak létre a ma még a forgalom által elfoglalt területek csökkentésével.

Egyedül Karácsony Gergely vállalja a főpolgármester-jelöltek közül, hogy egész évben városi térré váljon Európai legszebb nagyvárosi panorámájú folyópartja. A rakpart tartós átalakításának céljairól és a megvalósítás módjáról széleskörű konszenzust hoztak tető alá, 16 szakmai és civil szervezettel állapodtak meg a Kerékpárosklubtól az Autóklubig, a Személyhajósoktól a Valyóig. Az új Dunaparti Építési Szabályozás pedig még az idén rendet tesz a környezetszennyező turistahajók között.

9. Kerékpártároló-építési program indulása; új kerékpártárolók a legjobban hiányzó, népszerű úticéloknál, közintézményeknél, tömegközlekedési átszállóhelyeknél.

Fővárosi szinten az eddigi legnagyobb kerékpártároló-építési programot indították el, több száz helyszínen már megépültek az új kerékpártámaszok. Emellett több mint 600 mikromobilitási pont kialakításával és a rollerkölcsönző cégek szerződéshez kötésével a rollerkáoszt is felszámolták a gyalogosok biztonsága érdekében. Idén elindították a lakótelepi fedett és zárható kerékpártárolók fejlesztésének pilot programját is.

10. Kerékpáros tengely kialakítása a Váci úti irodafolyosón, a Nyugati tér és a Duna Plaza között.

Részben megvalósult. A metrópótlás után felszabaduló buszsávok helyén védett kerékpársávokat alakítottak ki, és kiépítették a Nyugati téri átjárót is. Így a Bajcsy Zsilinszky útról át lehet jutni kerékpárral a Váci útra, és védett sávokon lehet elérni a Gogol utcát. Ennek hatására megsokszorozódott a biciklis forgalom, egy irodaház elé már „saját” Bubi állomást is telepíttetett az egyik világcég. A Dózsa György út irányában az uniós támogatások segítségével bringasztráda minőségben építik ki a folytatást.

width=8256
Kép: Ruzsa Rania/Főváros

 

11. Kétoldali kerékpársáv kialakítása a Bajcsy Zsilinszky úton.

A Bajcsy Zsilinszky út folytatásában már kialakították a kerékpáros áttörést a Nyugati téren a Váci út felé, a járdán vezetett, rég kinőtt, turistákkal teli kerékpárutat pedig az Újbuda-Újpest villamos kiépítésével cserélik irányhelyes kerékpáros útvonalakra. Az irányhelyes közlekedést és a kerékpárút tehermentesítését szolgáló busz-kerékpársávokat természetesen visszaállították. Az uniós támogatások érkezésével ez is a következő ciklusban várható, de az előkészítés nagyján már túlvannak.

12. A Petőfi híd felújítása kerékpársávokkal.

Ez a pont teljesítés alatt áll. A Lánchíd felújítását követő következő nagy hídfelújítási feladat a Petőfi híd lesz, miután a források rendelkezésre állnak. Ennek részeként visszaállítják a mintegy 40 éve megszüntetett irányhelyes, elkülönített kerékpáros felületet.

12+1. Hatékonyabb karbantartást, több forrást, gyorsabb intézkedést, tartós javításokat a lakossági panaszok kezelésére; a kerékpárutak lezárásánál legyen tájékoztatás és jelöljenek ki terelőutakat.

A kerékpárosbarát úthálózat hosszával együtt arányaiban és összegében is jelentősen nőtt a kerékpáros burkolati jelek felújítására szánt összeg. Több sajnálatos baleset után, több tucat forgalmas kereszteződésben, a biciklivel közlekedők védelme érdekében elsőbbségadás helyett megállási kötelezettséget vezettek be a mellékutakról érkezőknek.

A Fövárosi Önkormányzat közlése szerint a korábbi gyakorlatnál szigorúbban fognak fellépni az építkezéseknél előírt gyalogos és kerékpáros terelések ügyében. "Állami jogszabályváltozás kellene ahhoz, hogy igazán hatásos szankcionálási lehetősége legyen a fővárosnak a balesetveszélyes tereléseket okozó kivitelezőkkel szemben, de a lakossági jelzéseket is feldolgozva, folyamatosan teszünk lépéseket az ilyenekkel szemben.” - tették hozzá.

(Kiemelt kép: Képszerkesztőség)