Szóló vagy csuklós? Ötvenes évek vagy hetvenes évek? Szerinted melyik a legszebb Ikarus az egykori budapesti járművek közül?
A 20. század második felében, és az ezredforduló után is sokáig abszolút többségük volt az Ikarus buszoknak a fővárosi közösségi közlekedésben, sőt hosszú évtizedeken át kizárólag ez a típus testesítette meg a budapesti „kék buszt”. És ahogy múlik az idő, annál nagyobb szeretettel és tisztelettel gondolunk rájuk. De vajon melyik volt a legszebb? Tíz olyan Ikarust mutatunk be – időrendi sorrendben –, amely viszonylatszámmal közlekedett a Fővárosi Autóbusz Üzem (FAÜ) és/vagy a BKV kötelékében.
Szerinted melyik volt a legszebb?
Ikarus 30
Ez volt a mátyásföldi gyár első olyan busza, amelyen az Ikarus márkanév és a szárnyas embléma szerepelt, 1951-1957 között gyártották. A negyven személyes buszból (20 ülő+20 állóhely) az első tizenhárom 1951-ben került a FAÜ-höz, 1956-ig ez a szám 192-re emelkedett. Egy részüket később pótkocsivá alakították át.
Ikarus 60
A kétajtós, hatvan személyes buszt (24+37) 1952-től gyártották, ekkor kapta az első buszokat (és trolikat) a FAÜ. Az ötvenes évek meghatározó járműtípusa volt, 1958-ig érkeztek új Ikarus 60-asok a társasághoz.
Ikarus 66
A híres faros első példánya már 1955-ben bemutatkozott a FAÜ vonalain. A kocsit „száz személyesként” harangozták be, és sokáig nem volt társa. Újabb, immár sorozatgyártott Ikarus 66-osok csak 1959-ben érkeztek, de ennél hivatalosan csak 39 ülőhelyet 52 állóhelyet említenek. Kilencvenötöt vásárolt belőlük a FAÜ, de nem váltak be, ezért 1964-ig az összes Ikarus 66-ost eladták – többnyire vidéki közlekedési vállalatoknak.
Ikarus 620
Az Ikarus 60-as korszerűsített változata volt, megbízhatóbb motorral, áramvonalas karosszériával. Az elődjéhez hasonlóan hatvan személyes busz (negyven ülőhellyel) a hatvanas évek sikerterméke: 1959-1970 között 935-öt vásárolt belőle a FAÜ, majd a BKV. A FAÜ a Budapesti Idegenforgalmi Hivatal részére három 620-ast „kabrióvá” alakított át.
Ikarus 31
A munkásbuszként elhíresült jármű az Ikarus 30-as utódja volt. 1959-ben 22 darabot vásárolt belőlük a FAÜ, de nem váltak be, és 1963-ig az összeset kivonták a forgalomból.
FAÜ-csuklós
Az első hazai csuklós busz a FAÜ Gyömrői úti főműhelyében készült Ikarus 60-asok és Tr 5-ös buszok összeépítésével, 1960-ban. Az IC 600-as típusjelű buszokból 147 darab készült, de két évvel később már kizárólag Ikarus 60-asokat használtak fel az összeépítésnél. Ezek a IC-660 típusjelet kapták, és 1967-ig 170 darabot gyártottak belőlük., de IC-620 számon Ikarus 620-ast is csuklósítottak.
Ikarus 180
Az Ikarus első sorozatgyártott csuklós buszát már 1961-ben bemutatták, a FAÜ-hoz azonban csak 1964-ben került az első tíz jármű. A gyártó a következő nyolc évben még 414 csuklóst szállított a fővárosnak. A busz 180-as száma a férőhelyek számát jelöli. Ebből is látható, hogy az FAÜ-csuklósnál nagyobb buszról beszélhetünk mivel azon csak 130-an fértek el.
Ikarus 556
A 180-as szóló változata. Ugyancsak 1964-ben kerültek a budapesti vonalakra, a vállalat 24-et vásárolt belőlük abban az évben. 1972-ig 274 Ikarus 556-os került a FAÜ-höz, illetve jogutódjához, a BKV-hoz. Az Ikarus 556-oson 25 ülő- és 75 állóhely volt.
Ikarus 280
A Ikarus legsikeresebb csuklós buszának prototípusa 1971-ben mutatkozott be Budapesten. A sorozatgyártású járművek 1973-tól érkeztek a BKV-hoz, elsőre 38 darab, ám mindennél többet mond, hogy 1992-ig 1680 Ikarus 280-ast vásárolt a közlekedési cég, sőt 2002-ben még tizenhetet – metrópótlásra. Menetrend szerinti forgalomban 2022. november 20-án közlekedett az utolsó Ikarus 280-as.
Ikarus 260
A 280-as szóló változata, amelynek prototípusa ugyancsak 1971-ben érkezett a BKV-hoz, majd 1972 karácsonyán az első sorozatgyártott példányok. Messze ez a típus a legnagyobb „példányszámú” a fővárosi közlekedés történetében, hiszen összesen 2401 darabot vásárolt belőlük a BKV. Az utolsó menetrend szerint 260-as ugyancsak 2022. november 20-ig közlekedett.
Ikarus 415
Az Ikarus 410-es prototípust 1982-ben mutatták be a Budapesti Nemzetközi Vásáron, a változásokon átesett típusból BKV 1987-88 vásárolt be harminc darabot. A évtized végére nagyon úgy tűnt, hogy jármű nem válik be, ám 1992-ben a BKV korszerűsített Ikarus 415-ösöket rendelt meg, és ezek már jobbak voltak, de azért annyira mégsem. 1994-ig 134 jármű került a BKV kötelekébe, de már 1999-2000-ben felújításon estek át. Pár hónappal hamarabb búcsúztak, mint a 260-asok: az utolsó Ikarus 415-ös 2022. június 15-én közlekedett.
Ikarus 435
Többé-kevésbé az Ikarus 415-ös csuklós változtata, amelyet már 1985-től gyártottak, de csak 1994-ben vásárolt belőlük a BKV. Összesen 171 darabot. Ma már egyik sincs forgalomban.
Ikarus 405
Az úgynevezett midibuszból 1994-1995-ben kilencvenet vett a BKV, de csak baj volt vele. 2023. január 31-én közlekedett az utolsó, de addig kétszer is felújították.
Ikarus 412
Az alacsonypadlós Ikarusból a BKV eredetileg 115-öt vásárolt két ütemben, 1999 és 2001-ben, de plusz öt jármű, kötbér fejében 2000-ben érkezett. A típus napjainkban is közlekedik a BKV kötelékében.