STÍLUS

A tíz legjobb napozós hely Budapesten

Itt a tavaszi nyár, amikor még kellemes időben szerezhetünk egy kis színt az igazi strandszezonra. Miközben fürdőnadrágban álltam a Dunában húsvét előtt, és hallgattam az esztergomi zónázó zakatolását, azon gondolkodtam, hol lehetne napozni Budapesten. Úgyhogy kerestem tíz helyet, ami túlmutat a Margitszigeten.

Moszkva sétány

A Margitszigettel szemben, a pesti oldalon Rakpart chill beach néven találjuk a térképen ezt a felújított angyalföldi sétányt. A pesti oldal előnye, hogy a késő délutáni órákban is le lehet barnulni. A napozóágyak nem közvetlenül a part mellett vannak, a kilátás fentről is lenyűgöző, de zöld környezetet, árnyékot csak a túloldalon, a Margitszigeten találunk.

Marina-part / Népsziget

A legtöbb ember nem egy lakótelep felé venné az irányt, amikor strandolni megy, de a Marina-part kivételes hely a városban. Délre a Rákos-patak torkolatában, északra a Népszigetben gyönyörködhetünk. A luxuslakópark mellett nem csak a helyiek napoznak, piknikeznek, de még mindig kevesen fedezték fel, hogy a környék erre is jó. Nagy kártyapartikat nem ide érdemes tervezni, a partszakasz Budapest szélcsatornája.

Városliget

A Városligetnek nem a Napozórét a legismertebb része, de két program között érdemes kifeküdni a fűbe néhány órára. Az Állatkerten és a Széchenyi fürdőn túl ma már műfüves focipálya, kosárpálya, kondipark és kutyás élménypark is várja a látogatókat a liget különböző pontjain.

2023.
Kép: Merész Márton/Énbudapestem/42. Magyar Sajtófotó Pályázat

Jane Haining rakpart

A Lánchíd és az Erzsébet híd közötti partszakaszon senki nem fog megbotránkozni, ha egy nyárias napon megszabadulunk a pólónktól. A Fővárosi Önkormányzat és a Város és Folyó Egyedület (Valyo) jóvoltából hétvégenként az úttesten is szabadon sétálhatunk, piknikezhetünk, jógázhatunk, vagy éppen napozhatunk.

Molnár-sziget

Csendes, családias, külvárosi sziget a Ráckevei Duna-ágon. A stégek tökéletes napozóhelyek akár egész napra, de a partszakasz nagy részéből kis ráfordítással többet is ki lehetne hozni. Hátránya egyben az előnye is: itt biztosan elkerüljük a tömeget és élvezhetjük a természet közelségét. A sziget közepén Tündérkert néven egy óriási, zárt játszótér is található vizes játékokkal és focipályával.

Kopaszi-gát

A város egyik legnépszerűbb pihenőhelye teljes felújításon esett át a 2000-es évek közepétől, a BudaPart projekttel pedig ismét új életre kelt. A nyugodtabb piknikezéshez érdemes a félsziget végéig menni, előtte éttermek, kávézók, cukrászdák sorakoznak. Az öböl belső részén találjuk a zárt, homokos partszakaszt Sho Beach néven, körülötte pedig óriási zöldterületen feküdhetünk a fűbe.

width=2048
Kép: BudaPart – Kopaszi-gát/Facebook

Árasztó-part

A Valyo által felkarolt újbudai partszakaszon színes, fából készült napozóágyak és kijelölt tűzrakóhely várja a strandolókat. Itt üzemelt Budapest első komposztvécéje is, de márciusban már nem találtam ott az egyedülálló árnyékszéket. A hely egyetlen hátránya, hogy a töltés és a mellette álló épületek eltakarhatják a késő délutáni napsugarakat, ezért inkább a korai és a déli órákban érdemes meglátogatni.

Feneketlen-tó

Újbuda zöld szíve, ahol rekortán futópálya, kondipark, és a belvárosnál érezhetően színesebb állatvilág várja a napozókat. Bár a tó nem feneketlen, fürdeni nem lehet benne, a víz közelsége mégis kellemes hangulatot áraszt. Könnyen lehet szélvédett részt találni, ami megkönnyíti a piknikezést, és az Újbudai Parkszínpad is a közelben van.

Hajógyári-sziget

Az idei strandszezont itt kezdtem. A kavicsos partszakasz lassan mélyül, akár rövidnadrágban is ki lehet próbálni a dunai fürdést. A sziget északi vége viszont alacsonyan fekszik, már a Duna enyhébb áradásánál is más helyet kell keresni a feltöltődésre. Apályos időszakban az egyik legjobb hely a városban, a Szigetcsúcs közelében több kijelölt tűzrakóhelyet lehet találni.

Sportpark
Kép: Főkert

Római-part

Budapest legnagyobb szabadstrandját a főszezonon kívül is érdemes meglátogatni. Éttermek, bisztrók és fagyizók veszik körül a kavicsos partszakaszt, ahol akár nyakig megmártózhatunk a Dunában. Az Árasztó-parthoz hasonlóan a másik budai strandot is egy magas töltés és épületek határolják, ezért késő délutántól árnyékban folytathatjuk a kikapcsolódást.

(Kiemelt kép: Merész Márton/Énbudapestem/ARC)