Noha december 23-án hallani véltük a fehér karácsony szirénhangjait, a hó estére elolvadt, másnap pedig már tavaszi időjárásban ünnepelhettünk. Sőt, azóta egy kisebb árvíz is volt Budapesten. Persze régen ez is más volt. A képes összeállításunkban arra emlékeztetünk, hogy hogyan próbálták legyőzni a havazást a fővárosban azok, akik a közlekedésért voltak felelősek.
„Napirendre került a BKV-nál is a tél. A főváros legnagyobb közlekedési vállalatánál e napokban mindenki arra készül, hogy tudása, tehetsége szerint a lehető legjobb szakértelemmel gyürkőzzön neki a várható rendkívüli időjárás okozta nehézségek leküzdésére és mindamellett arra is legyen figyelmük, hogy elkerüljék az utcák forgalmában lappangó veszélyhelyzeteket, senki se okozzon rendkívüli eseményt, a lehető legkisebb legyen a baleset lehetősége” – írta 1980-ban az Esti Hírlap, és erre minden okuk megvolt.
A cikkben külön figyelmeztettek: „Nem lehet eléggé kérni a szülőket arra: hívják fel gyermekeik figyelmét a téli közlekedésre. A gyerekeket csak a forgalomtól elzárt területen engedjék játszani, szánkózni, hiszen, mint nyáron a víz, ilyenkor télen a hó okozhat szomorú tragédiákat. Sokszor előfordulnak olyan balesetek, amikor a gyerekek szánkóval csúsznak a jármű elé.” Nem csoda, hogy az utasok megrohamozták a szánkó- és sípályákhoz közlekedő járatokat, így a fogaskerekűt is, amelynek még városmajor végállomására is csak sorbaállás után lehetett bejutni.

„Hogyan sikerült mégis úrrá lenni a helyzeten? – Látva a közeledő időjárási frontot, számolva a mind erősebb havazás várható üzemi következményeivel, azonnali „riadót” rendeltünk el a BKV egész működési rendszerében” – nyilatkozta a nyolcvanas évek elején a BKV illetékese. A riadó idején működésbe léptek a hókotró járművek…

… de a gépi megoldások mellett az kétkezi munkára is szükség volt.

„Felhívásunkat idejében közvetítette a rádió, a tévé, a napi sajtó, a magunk hírcsatornái is működésbe léptek, s mindennek köszönhettük: sehonnan sem hiányoztak a járművezetők, mindenütt kellő időben foglalták el munkahelyüket. Sőt! Az ilyen nagy téli nekifutás mindennél jobban igénybe veszi a járművezetők szellemi és testi erejét — ezért gondoskodtunk húsz tartalék vezető készenlétbe állításáról is” – nyilatkozta az egyik különösen nagy havazás után a közlekedési vállalat illetékese a BKV vezérigazgató-helyettese.

– Elsősorban megértést, türelmet várunk tisztelt utasainktól. Minden előzetes készenléti állapot ellenére sem lehet mindig, egyszerre mindenütt sikeresen felvenni a küzdelmet a tél olyan rohama ellen, mint például most a legutóbbi volt. Tudomásul kell venni, emberi és gépi teljesítményünket időnként legyőzheti a természet – mondották régen is a szakemberek.
