Több mint huszonkét évig nem közlekedett 23-as villamos. De tavasszal ismét ezt a viszonylatszámot kapta az egyik járat. Alábbi cikkünkben a mindenkori 23-as villamosok útvonalait járjuk be.
A Budapesti Közúti Vaspálya Társaság 1904-ben új járattal boldogította a budapesti utasokat. A villamos körforgalomban közlekedett a Városligettől a Városligetig a Dózsa György út–Thököly út–Keleti pályaudvar–Orczy út–Nagyvárad tér–Üllői út–Múzeum körút–Rákóczi út–Damjanich utca útvonalon.
A huszonnyolcas kanyar
A járat 1910-ben a 21-es számot kapta, de az akkori szokásoknak megfelelően külön viszonylatszámot kapott az ellenkező irányba közlekedő villamos is, ez lett a 23-as. Tizenhat évig közlekedett a páros, 1926. július 12-én azonban megszüntette az ekkor már Budapest Székesfővárosi Közlekedési Rt-ként (BSZKRT) működő fővárosi társaság. A 21-es sokáig nem indult, a 23-ast azonban 1928. április 12-én megindították. Az Aréna úti új vágányokat, valamint a Fiumei úti vágányokat a Salgótarjáni és Baross utcai vágányokat kötötték össze.
Új viszonylat lesz a 23-as, ezek a vonatok a Közvágóhídtól az Aréna út s István út sarkáig ugyanazon útvonalon haladnak, mint a 25-ös jelzésű vonatok, onnan azonban az Aréna úton tovább haladva a Szondy utcán, Bulyovszky utcán s Podmaniczky utcán át fordulnak vissza az Aréna útra a haladnak vissza Közvágóhídra
– írták a BSZKRT közleményében, amihez annyit tennénk hozzá, hogy a 25-ös villamos akkoriban az Állatkert – Ajtósi Dürer sor – Thököly út – Fiumei út – Haller utca – Közvágóhíd vonalon járt. A 23-as villamos Budapest ostromáig közlekedett, utoljára 1944. november 24-én, de már rövidített útvonalon a Közvágóhíd és az azóta már megszűnt Damjanich utcai forgalmi telep között.
Hosszabbítás, rövidítés
A 23-as villamost legközelebb 1945. április 24-én állították forgalomba, előbb az Városliget és a Nagyvárad tér között járt, egy héttel később már a kisföldalatti Aréna úti főműhelyéig, és 1945. június 5-től ismét régi vonalán tudott közlekedni. Kisebb változást okozott, hogy 1948. február 27-én a Boráros tér lett a végállomása, azonban 1950-ben városligeti szakaszát kiiktatták, és csak a Keleti pályaudvar és Közvágóhíd között járt. Ám 1951. április 30-án ismét hosszabbítottak, előbb a Váci útig, 1952. október 26-tól pedig Újpest, vasúti hídig. Ez azonban csak rövid ideig tartott. 1955. január elsejétől újra csak a Közvágóhíd és a Keleti pályaudvar között járt a 23-as.
Az újabb hosszítás 1962. június 25-én történt: ekkor a Keleti pályaudvartól egészen Rákospalota MÁV telepig közlekedett a járat – de ez az állapot csak az Erzsébet híd 1964. november 21-i átadásáig tartott.
Innentől kezdve útvonala egészen 1993-ig változatlan maradt; november 23-tól a Lágymányos híd munkálatai miatt ferencvárosi végállomását Mester utca-Ferenc körút sarokra helyezték át. A vonal történetének utolsó epizódjai a 2000-es évhez kötődnek: május 29-től a már csak Ferenc körút–Népliget között közlekedett, október 15-től már csak Ferencvárosi pályaudvarig haladt, december 15-én pedig megszüntették.
Újjáéledés
Az M3-as metró felújításához kötődik, hogy a Soroksári út északi oldaláról a Haller utca felé új vágánykapcsolat létesült 2020-ban, a BKV egyúttal új villamosjáratot indított: a 2-es és a 24-es vonalának részleges összekapcsolásával igen hosszú útvonalat bejáró villamos jött létre, hiszen az Jászai Mari tértől a Haller utcáig a 2-es, a Haller utcától a Keleti pályaudvarig pedig 24-es villamosok útját járja.
Az új viszonylat a metróépítés miatt 2M jelzéssel indult 2020. november 7-én, és olyannyira bevált, hogy az illetékesek úgy döntöttek, hogy az M3-as metró felújítása után sem szüntetik meg.
Csakhogy ezzel a 2M jelzés okafogyottá vált. Ekkor juthatott valakinek az eszébe a régi 23-as villamos, amelynek ugyanott volt a Keleti pályaudvari végállomása, mint a 24-esnek (a Festetics utcában), és a Vajda Péter utcáig a két járat azonos útvonalon ment. Minden bizonnyal ennek a hagyománynak a nyomán kapta meg 2023. március 18-án a 2M villamos a 23-as számot, persze az is lehet, hogy egyszerűen csak amiatt, hogy 2023-at írunk. De mivel 23-as jelzéssel autóbuszjárat is közlekedett, azt is át kellett számozni. Nos, a Boráros tér és Pesterzsébet között közlekedő járat azóta 224-es számmal közlekedik.
(Kiemelt kép: BKV archívum)