„2022-ben kilenc százalékkal kevesebb időt töltöttek az autóval közlekedők torlódásban Budapesten, mint 2019-ben” – erről Karácsony Gergely közölt adatokat Facebook-oldalán, a TomTom navigációs rendszerek műszeres mérései alapján.
Az adatokból jól látszik, hogy Tarlós István második főpolgármesteri ciklusában meredeken növekedett a kényszerűen eltöltött várakozási idő Budapesten. A mérésből kiderül az hogy az európai fővárosok közül csak Pozsonyban mérséklődtek ennél nagyobb arányban a dugók, ott mintegy tizennégy százalékkal.
„Mi elsősorban fenntartható alternatívát biztosítunk az autózás mellé: megfizethető és versenyképes közösségi közlekedést, biztonságos és komfortos biciklizést, és egyre több helyen, megfelelő környezetben történő gyaloglást. Természetesen a dugók számát ezer más körülmény is befolyásolja, de egy modern nagyvárosban egyszerűen hazugság az autózást propagálni a városlakók számára. Ahogy az is hazugság, hogy egyre több dugó lenne Budapesten” – írta posztjában Karácsony Gergely főpolgármester.
2022-ben javított Budapest a dugófronton
Ugyan nem sokat, mindössze 20 másodpercet javult tavalyról idénre a helyzet, de ezzel a magyar főváros a 18. helyet foglalja el az európai városok között. A TomTom navigációs szolgáltató szeptemberi adataiból az is kiderül, hogy tavaly egy 10 kilométeres út során az átlag pesti autós összesen 92 órát ült a dugóban a belvárosban, ami még mindig majdnem 4 nap, de így is 2 órával és 10 perccel kevesebb, mint a 2021-es adat.
A vállalat azt is megvizsgálta, a legrosszabb időszakokban átlagosan mennyi időbe telt 10 kilométert megtenni Budapesten: ez 2022-ben 21 perc és 40 másodperc volt, alig 20 másodperccel kevesebb, mint 2021-ben.
Nem a kerékpársávok a hibásak
Szintén szeptemberben független közlekedési szakértők arra az álláspontra jutottak, hogy a dugókért nem a kerékpársávok a hibásak. Miközben az autók száma az elmúlt években 350 ezerrel nőtt, addig a fővárosi lakosok száma stagnál.
A fővárosban nem a kerékpársávok és a biciklisek miatt van dugó, „hanem azért, mert túl sok az autó. Ha meg akarjuk oldani a dugók problémáját, elsősorban azon kell gondolkodni, hogyan korlátozzuk az autók számát és forgalmát”
– közölte az Rtl.hu megkeresésére Tosics Iván, a Városkutatás Kft. egyik ügyvezető igazgatója. A szociológus (PhD) végzettségű városkutatóról érdemes megjegyezni, hogy a Budapest Városfejlesztési Koncepcióját (2003) kidolgozó konzorcium vezetője volt, számos nemzetközi és EU-s projekt szakembere.
Hasonló véleményt fogalmazott meg a lap megkeresésére Ekés András mobilitási szakértő, a Mobilissimus Kft. ügyvezetője, felhívva arra az adatsorra a figyelmet, amely szerint
az elmúlt években nagyjából 350 ezerrel nőtt az autók száma a fővárosban és az agglomerációban, és mint szemléltette: ha csak ezt a 350 ezres autótöbbletet sorba állítanánk az úton, a sor Budapesttől Koppenhágáig érne.
Ráadásul Ekés kiemelte: az autók számának növekedéséhez nincs köze a lakosságszámnak, ugyanis amíg Budapesten 22 és Pest vármegyében 38 százalékkal nőtt az autók száma az elmúlt években, addig a főváros lakossága nem, a vármegyéé pedig mindössze kilenc százalékkal nőtt.
(Kiemelt kép: Ancsin Gábor/Képszerkesztőség)