Terézváros egyik legszürkébb – minden zöldet nélkülöző - utcája volt a Székely Mihály, egészen mostanáig. Gondos előkészítés után, a taktikai urbanizmus eszközeivel most növények, padok, színes aszfaltfestések jelentek meg, amelyek nem csak barátságosabbá teszik a környéket, de hatékonyan csökkentik az áthaladó autók sebességét is.
A Székely Mihály utca része a József-, Erzsébet-, és Terézvároson át húzódó úgynevezett Új körútnak: ez Üllői és Andrássy utat összekötő kis utcák sorát összefűző civil kezdeményezés a Szentkirályi- Kazinczy és Székely Mihály utcát foglalja magában, és a cél, hogy idővel kényelmes, gyalogosbarát zöld sétálóutcákká váljon ez az 1,7 kilométeres szakasz.
Ezt az új, “sétáló” körutat taktikus urbanisztikai projektekkel, zöldítéssel, utcabútorok kihelyezésével, autómentes napokkal, tematikus utcafesztiválokkal, eseményekkel, szomszédsági ünnepekkel, és az üresen álló üzletek célzott bevonásával alakítanák át.
A projekt szakemberek, döntéshozók, lakók, civilek és vállalkozások aktív bevonásával jön létre, a város-, és kerületfejlesztési célokkal összhangban.
Az ötletet 2022 tavaszán ismertette a kerületi polgármestereknek és a fővárosnak a Kis Távolságok Városa Alapítvány, majd az első Budapest Tuning pályázat egyik nyerteseként ősszel pár napra meg is mutathatták, hogy képzelik el a jövőt itt. 10 parkolóhely átalakult úgynevezett parkletté és miniszínpaddá, ahol jobbnál jobb koncertek voltak egy hétvégén át.
A kerületi közterületeink 80 százalékát autók foglalják el – nyilatkozta az ötlet bemutatásakor Terézváros polgármestere, Soproni Tamás. Főleg a belsőbb kerületekben, a közterület hatalmas kincs, nem mindegy, hogy hogyan és mire használjuk ezeket – autók tárolására, vagy olyan terek megteremtésére, ahol az emberek találkozhatnak és kapcsolatok alakulhatnak ki.
A Székely Mihály utca zöldítése nem volt egy egyszerű feladat, mivel az utcaszint alatt futó a közművek miatt a zöldítés csak korlátozottan lehetséges, a faültetés helyett más megoldást kellett találni, és az innen nyíló parkolóházak miatt a teljes forgalomcsillapítás sem lehetséges.
A növények végül planténerekbe ültetett az ámbrafák lettek (10 darab), ezeket a kerület a korábbi években „tesztelte”, hogy a faj hogyan viseli a belvárosi közeget, illetve kisebb cserjék, bokrok és virágok érkeztek ültetőládákba.
A zöld elemek nem csak a nyári hónapokban csökkentik a hősziget hatást és varázsolják kellemesebbé az utca hangulatát, de az elhelyezésük gátat szab a sebességnövekedésnek is, ezzel biztonságosabb és csendesebb is lesz a környék.