STÍLUS

Sokan ma is szívesen látnák az 58-as villamost Budapest leginkább elsiratott vonalán


46 éve megszűnt, 15 éve hírmondója sem maradt a zugligeti járatnak. A hetvenes évek elejéig az 58-as villamos testesítette meg a tipikus kirándulójáratot.

A BKV Zrt. idei legnagyobb beruházása, a Széll Kálmán tér és Hűvösvölgy végállomás közötti villamosvonal felújítása, ami megteremti a lehetőséget az alacsonypadlós járművek közlekedtetésére. A felújítás azonban óhatatlanul eszünkbe juttatja a hűvösvölgyi járat egykori testvérének, a zugligeti villamosnak szomorú sorsát is. Az 58-as villamos 1977. január 17-én közlekedett utoljára, de története a lóvasút koráig elvezet.

Zugliget,
Végállomás 1909-ben. Kép: Tóth Árpád/Fortepan

Nagy szerencsétlenség, kisebb végállomás

A Budai Közúti Vaspálya Társaság egy évvel a pesti után, 1867-ben jött létre, és már 1868. június 30-án megindította zugligeti lóvasúti járatát, amelynek belső végállomása a Lánchídnál volt. A lóvasút zugligeti végállomása még nem a későbbi Niche kemping területén volt, hanem a Budagyöngyéhez közelebb. A csodával határos, hogy az állomásépület túlélte az idők viharát. 1903-ig működött végállomásként, később lakóház is lett, 2017-ben pedig felújítva, megszépülve kulturális rendezvényközpontot alakítottak ki benne.

Amúgy a végállomás megszűnését egy súlyos baleset indokolta: 1900. június 4-én elszabadult egy szerelvény, és fékezés nélkül egészen a Zalai úti elágazásig száguldott. Ekkor már négy éve villamosok jártak a vonalon. „Ma este 9 órakor olyan szerencsétlenség történt, amilyen eddig még nem fordult elő. A zugligeti vonal végpontjáról a közönség rohama s meglehet a kezelő személyzet némi mulasztása következtében is (…) egy villamosvasúti kocsi a lejtőn magától megindult s közönséggel megrakva lefelé rohant, mígnem az első fordulónál, körülbelül egy kilométernyi rohanás után az óriási lendület kidobta a sínekből és fölborította a rajta levő közönséggel együtt. Sajnos, a baleset négy utas halálával és hét utas súlyosabb megsebesülésével végződött” – írta az esetről a Pesti Hirlap, hozzátéve, hogy 

egészen kétségtelen, hogy a nagy balesetet a közönség fegyelmezetlensége és türelmetlensége okozta.

A vizsgálat megállapította, hogy „a kérdéses napon 209 870 utas fordult meg a zugligeti vonalon, holott rendesen 106 ezer utas szokta igénybe venni”, s arra utasították az ekkor már Budapesti Közúti Vaspálya Társaság nevet viselő üzemeltetőt, „hogy ily tömeges napokon nagyobb legyen a szolgálati személyzet és megtegyenek minden intézkedést, amely a közönség életbiztonságára alkalmas” – ezután döntött a vállalat vezetése arról, hogy nagyobb és biztonságosabb végállomást alakítanak ki, két megállóval bővítve a vonalat. Szerencsére az újabb, és kevésbé impozáns – de azért nagyon szép – állomásépület is megmaradt.

Mire elindul az 58-as

A budapesti villamosokat 1910. novemberétől kezdték számozni, a zugligeti villamosok ekkor már átmentek Pestre, a központi városházáig, ráadásul körforgalomban, a Ferenc József (Szabadság) hídon és a Margit hídon is átkelve.

A Ferenc József hidat előbb érintő villamosok kapták a 43-as számot, az ellenkező irányba haladók a 45-ös, de volt egy nyári betétjárat is – a 47-es –, amely csak a Retek utcáig közlekedett. Mindez a I. világháború végéig tartott, 1918-tól azonban a 47-es rövidített vonala maradt csak meg, a járat viszont a 81-es viszonylatszámot kapta, amelynek vonalhossza a Széll Kálmán téri nagy villamosvégállomás kialakításával valamelyest megnőtt.

Zugliget,
Kép: Kriss Géza/Fortepan

A 81-es történetének legmorbidabb epizódja talán az volt, hogy 1933 szeptemberében, miután a villamos az Olasz (Szilágyi Erzsébet) fasorban halálra gázolt egy asszonyt, akinél semmiféle irat nem volt, a holttestet közszemlére tették ki a törvényszéki orvostani intézetben. Csak a balesetet követő ötödik nap sikerült az azonosítás, miután az áldozat albérlője jelentkezett.

1947 áprilisában egy kiálló faág sodorta le a 81-es lépcsőjén 21 éves fiatalembert, akit életveszélyes sérülésekkel szállítottak a János kórházba.

A villamosokat 1949-1967 között üzemeltető Fővárosi Villamos Vasút 1955-ben döntött úgy, hogy változtat a számozási rendszerén, s ettől kezdve a 70 feletti számokat csak trolibuszok kaphatták. Ennek következtében lett a 81-esből 58-as (a hűvösvölgyi 83-as pedig 56-os), bár akkor még senki nem sejtette, hogy e viszonylatnak nem adatik annyi idő, mint a 81-esnek.

Zugliget,
Kép: FŐMTERV/Domonkos Endre/FŐMTERV

Harangoztak, eltüntették

A hetvenes évek elejéig az 58-as villamos testesítette meg a tipikus kirándulójáratot, mivel igazán nagy forgalma csak hétvégenként volt, különösen azután, hogy 1970-ben átadták a Libegőt. Mai szemmel nézve hangulatosnak tűnik az is, hogy a vonalon egészen régi típusú villamosok közlekedtek, de a korabeli utasok ezt valószínűleg másképp gondolták. De 1973-ban úgy tűnt, hogy hamarosan elérkezik az „igazság pillanata”: novemberben a Magyar Nemzet arról számolt be, hogy

rövidesen megkezdődik az 56-os és az 58-as vágányainak rekonstrukciója is és ez lényegesen gyorsítja majd a menetsebességet,

illetve lehetővé teszi azt is, hogy korszerűbb villamosok álljanak forgalomba. Csakhogy a hír hamarosan feledésbe merült, a következő évben senki nem kérte számon a rekonstrukciót, ami 1975-ben valóban elkezdődött a Szilágyi Erzsébet fasor villamospálya felújítása, ám ekkor már egyértelművé vált, hogy az 58-asnak nem osztanak lapot.

A munkálatok idején a viszonylat belső végállomása a Budagyöngyéhez került, majd miután azok befejeződtek – 1976 novemberében – a BKV vezetése ezt írta az Esti Hírlap olvasójának válaszolva: „Az 58-as villamos pályája elhasználódott, valamint az itt közlekedő járművek is elavultak, selejtezésre várnak.

Ezért a járatot az első ütemben autóbusszal, majd trolibusszal kívánjuk felváltani. Ennek megvalósításához azonban az autóbuszoknak fordulóhely kiépítése, valamint a Zugligeti úton útkorrekciós építési munkálatok elvégzése válik szükségessé; ezek hamarosan megkezdődnek. A munkák miatt az 58-as villamost egy vágányon közlekedtetjük, ezt viszont legkedvezőbben a Budagyöngyénél lehet megoldani”.

Zugliget,
Kép: FŐMTERV/Fortepan

A Libegőnél kialakított buszforduló elkészülte után, 1977. január 17-én az egyvágányú, rövidített vonalat is megszüntették, és 58V jelzéssel állítottak forgalomba autóbuszt.

Ekkor még mindenki – az illetékesek is – abban a hitben éltek, hogy hamarosan trolibuszok váltják fel a buszok, ez azonban hiú ábránd volt.

Az 1978-ig csak a János kórházig közlekedő 58V buszt előbb a Moszkva térig meghosszabbították, majd 1980. március 3-án „rendes” busszá „léptették elő” azzal, hogy a 158-as viszonylatjelzést kapta. Ettől kezdve a zugligeti trolibusz lekerült a napirendről, a villamos visszaépítésével kapcsolatban pedig legfeljebb civil kezdeményezés történtek. A 158-as busz 15 évvel ezelőtt, 2008. szeptember 5-én közlekedett utoljára, azóta a zugligeti vonal már számjelzésében sem emlékeztet az egykori villamosra, jelenleg a Nyugati pályaudvarról induló 291-es busszal lehet eljutni a Libegőhöz.

(Kiemelt kép: Fortepan/FŐMTERV)