A forgalom elindulásának 75. évfordulóját ünnepli július 31-én a Gyermekvasút, hétfőn izgalmas programokkal várják a családokat, az egykori úttörő- és gyermekvasutasoknak pedig meglepetéssel készülnek.
Az Úttörővasút első személyszállító vonata 1948. július 31-én indult el Széchenyihegy vasútállomásról. A forgalom megindulásának napra pontosan 75. évfordulójára emlékezve 2023. július 31-én izgalmas programokkal várják a családokat, a Széchenyihegy és Virágvölgy között nosztalgiavonatokat is indítanak, a legtöbbször gőzmozdonnyal.
Az idén 75 éves Gyermekvasúton alkalmi kedvezményt is bevezettek: július 31-ig ismét gyereknek érezhetik magukat az egykor a vonalon szolgáló úttörő- és gyermekvasutasok: saját régi kisvasutas igazolványukat vagy ellenőrzőkönyvüket felmutatva gyermekjegy váltására jogosultak.
Menetrend
A nyári vakáció idején mindennap közlekedik a budapesti Gyermekvasút, ahonnan kényelmes sétával elérhető a Hárs-hegy, a János-hegy, Makkosmária, Normafa és Budakeszi környéke is, a magaslatokat kedvelők a főváros panorámájában gyönyörködhetnek az Erzsébet-kilátóból, a Makovecz Imre-kilátóból vagy a Kaán Károly-kilátóból.
A Gyermekvasút a nyári munkanapokon óránként, hétvégente 40-50 percenként közlekedik. Az üzemidő viszont hosszabb: az első vonat Hűvösvölgyből mindennap 8:45-kor, Széchenyihegyről 9:45-kor indul. Az utolsó járat munkanapokon az alsó végállomásról 17 órakor, a felső végállomásról 18 órakor indul útra, míg hétvégén Hűvösvölgyből 17:45-kor, Széchenyihegyről 18:45-kor indul.
Története
1947-ben az állam akkori vezetősége a MÁV üzemeltetésével egy olyan vasút létrehozása mellett döntött, amelyen a szolgálatot gyermekek látják el. A Gyermekvasút építésére több helyszín is szóba került - például a Gödöllői Királyi Kastély, a Margit-sziget, vagy éppen a Népliget. A Magyar Kommunista Párt Központi Bizottsága 1948. februárjában végül a budai hegyek mellett döntött, mert ugyancsak döntés született a Csillebérc környékén létesítendő úttörőtáborról. Ennek megközelítésére építették a vasutat.
A kisvasút építése 1948. április 11-én kezdődött és a költségtakarékosság miatt három részletben készült el.
- A munkálatokat a Széchenyi-hegy kopár tetején, az 1911-ben megnyílt golfpálya helyén kezdték. A rohamtempóban épülő, keskeny nyomközű vasútvonal első, 3 km-es szakaszát 1948. július 31-én nagyszabású ünnepség keretében át is adták.
- A pálya 1949. június 24-én Ságvári-ligetig, mai nevén a Szépjuhászné megállóig,
- 1950. augusztus 20-án pedig a 198 méter hosszú Hárs-hegyi alagúttal együtt Hűvösvölgy állomásig készült el.
Ki lehet gyermekvasutas?
Azok az általános iskola 4., 5. vagy 6. osztályába járó gyerekek, akiknek jó a tanulmányi átlaga (jelenleg legalább 4,0), szülői és iskolai hozzájárulással jelentkezhetnek a gyermekvasutas tanfolyamra. A jelentkezésnél fontos kritérium az is, hogy a gyermekorvos egy egyszerű vizsgálat alapján a jelentkezőt alkalmasnak találja a gyermekvasutas szolgálatra. A tanfolyam során forgalmi ismeretek, jelzési ismeretek, helyismeret, távközlő- és biztosítóberendezések, valamint kereskedelem tantárgyakat tanulnak.
A sikeresen vizsgázott gyerekek legalább öt alkalommal tanulószolgálatot látnak el, itt idősebb gyermekvasutasokat osztanak be melléjük, és a felnőtt dolgozók is segítik a gyakorlati képzésüket. A szolgálati nap során a tanulók az adott szolgálati hely valamennyi beosztásában kipróbálhatják magukat. Nap végén a felnőtt dolgozó osztályozza a tanuló aznapi teljesítményét az iskolából is ismert osztályzatok szerint.
Abból a megfontolásból, hogy a gyermekvasutasok a lehető legkülönfélébb feladatokat is megtanulják ellátni, minden szolgálatban más szolgálati helyre (állomás, vonat) osztják be őket, más-más beosztásban:
a gyerekek jegyvizsgálóként, zárfékezőként, értékcikkárusként, hangosbemondóként, peronügyeletesként és pénztárosként megtanulnak az utasokkal viselkedni, feladatukat magabiztosan végezni, információt nyújtani, gyermekekkel és felnőttekkel egyaránt kommunikálni, valamint a pénzzel bánni.
(Kiemelt kép: Széchenyi-hegyi Gyermekvasút)