A nők többet gyalogolnak, utaznak a közösségi közlekedés járművein, a férfiak pedig többet kerékpároznak és használnak személygépjárművet a fővárosban - állítja egy BKK-tanulmány. A különbségeket egy hosszútávú stratégiai tervnek is szem előtt kell tartania.
A BKK ügyfélélmény- és elemzési menedzserének 2021. októberében felvett tanulmányából az derült ki, hogy
- a nők többet gyalogolnak és használják a közösségi közlekedést,
- a férfiak pedig többet kerékpároznak és használnak személygépjárművet Budapesten.
Kimmer Diána arra volt kíváncsi, vajon a fővárosban is megfigyelhető-e a nemzetközi trend, miszerint „a nők többet közlekednek közösségi közlekedéssel, és kevesebbet kerékpároznak, illetve használják személygépjárművüket”, és
mint látjuk, a válasz egyértelmű igen.
A tanulmány célja volt továbbá, hogy feltárja, hogy a nem igenis nagyban meghatározza közlekedési szokásainkat, sokszor máshogy, és más célból közlekedik Budapesten egy férfi és egy nő, és ezeket a különbségeket egy hosszútávú stratégiai tervnek is szem előtt kell tartania.
Az adatfelvétel 2021. október 13-15. és október 20-22. között történt, amikor is 5248-an mondták el a kérdezőbiztosoknak, hogyan zajlott az előző napi városi közlekedésük:
- honnan hova utaztak,
- mennyi ideig,
- milyen közlekedési eszközt választottak és
- hány kilométert tettek meg.
Ahogy a Qubit összefoglalta, a napokat úgy választották meg, amikor a statisztikák szerint se nem túl hűvösek, se nem túl csapadékosak, tehát az időjárás nem változtatja meg számottevően az utazási szokásokat.
A mintába nem kerültek bele a hivatásos sofőrök, a taxisok és a személy- vagy áruszállításban részt vevő személyek.
A kutatásból az is kiderült, hogy amíg az utazásszámot tekintve
- a nők 33 százaléka használ autót, addig
- a férfiak csaknem fele, 46 százalék.
A közösségi közlekedésnél fordul a kocka,
- a nők 48 százaléka használja a BKV-t,
- a férfiaknak pedig csak 39 százaléka.
A kutatásból az is kiderült, hogy a nők 57 százalékkal több utat tesznek meg utazásszám alapon gyermekgondozás céljából, és majdnem kétszer annyi, 41 százalékkal több utat vásárlási célból.
A férfiak cserében viszont többet utaznak:
gyermekgondozás céljából például a férfiak átlagosan 4,2 kilométert, míg a nők 3,8 kilométert tesznek meg.
A hozzátartozókhoz kapcsolható utazások esetében a kutatók nem láttak nagy különbségeket a két nem között. A munkába járás esetében utazásszámban szintén nagyon hasonló a két nem mobilitása.