A Lánchíd felújítása előtti állapothoz képest kevesebb időt töltünk a buszokon, miközben Pest és Buda között utazunk. Nincs dugó, gyorsabban haladnak a buszok Budapest legrégebbi hídján.
Mielőtt a forgalmi adatokra rátérnénk, egy fontos kitérő: a Lánchíd továbbra is felújítás alatt áll, de az útpályát már átadták a forgalomnak. A gyalogosok előreláthatóan 2023 őszétől, a felújítás végétől használhatják újra a Lánchidat. (A járda korlátjait egyébként éppen most festik.) Amíg az új korlátok mellett át nem lehet sétálni újra, a Clark Ádám tér és a Széchenyi István tér között – mindkét irányban – díjmentesen lehet utazni a buszokkal.
2023 őszétől lehet tehát újra élni a Szerb Antal által megfogalmazott ajánlással:
Sétáljon át egy hölggyel Budára és azután jöjjön vissza, lehetőleg ugyanazzal a hölggyel. Meglátja, szerelmet fog vallani, mert a híd olyan hosszú.
Addig várni kell, ugyanis a buszok menetideje nem alkalmas arra, hogy komolyabb érzelmi kötődés kialakuljon a hídon való áthaladás közben. Magyarul: mindkét irányban Pestre, vagy Budára gyorsan átérnek a buszok.
A felújítás kezdete előtt előfordult, hogy a hídon kialakult dugó miatt busszal lassabb volt átjutni a két part között, mint gyalog. A jelenlegi forgalmi rend viszont kiszámíthatóbb és gyorsabb közlekedést jelent, a menetidő már nem ingadozik.
Számokra lefordítva, ez a BKK adatai szerint az jelenti, hogy például a 105-ös busznak a Krisztina térről a József nádor térig tartó, korábban átlagosan 8 perc 14 másodperces útja a legutóbbi adatok szerint átlagosan 5 perc 15 másodpercet vesz már csak igénybe. Ez a három perc mintegy 36 százalékos javulást jelent ezen a szakaszon. Az időnyereség annak köszönhető, hogy nincsenek személyautók a hídon, ezért nincs dugó, és értelemszerűen mérséklődött a forgalom a közvetlenül a hídra vezető utakon is.
Az adatokból kitűnik az is, hogy korábban a Pest felé tartó irány volt a terheltebb, de az egyenletes közlekedésen túl a 105-ös busz Buda felé a Hild tértől a Krisztina térig tartó szakaszon így is nyert átlagosan 1 percet.
Fontos kiemelni, hogy ezek átlagos adatok, tehát csúcsidőben ennél is jóval nagyobb a változás a korábbi állapothoz képest. Tehát például ha valaki például a Deák Ferenc téren átszáll egy másik buszra, vagy metróra, akkor csúcsidőben eggyel vagy kettővel korábbi járatot is elér, mint korábban. Az alacsony forgalmú időszakokban viszont eddig is 5-6 percig tartott az út a vizsgált szakaszokon.
Ha a buszok menetidejének csökkenése miatti egész napos változást nézzük, akkor a felújítás kezdete előtti állapothoz képest átlagosan összesen 368 órával kevesebbet töltött közlekedéssel az a 12 ezer ember, aki egy átlagos januári napon átkelt a hídon.
A BKK mérései a hídról azért is fontosak, mert jelenleg tesztidőszak zajlik, aminek a tapasztalatai alapján a budapestiek dönthetnek a híd végleges forgalmi rendjéről.
Kiemelt kép: Karácsony Gergely/Facebook