STÍLUS

Majdnem 50 éve, a mai napon került a „0” kilométerkő a Clark Ádám térre


90 éve kezdtük el jelölni a Budapestről induló közlekedési hálózat kiindulópontját, de nem egy nullával indítottunk, és nem is a Clark Ádám téren volt az első szobor.

Az ötlet, hogy érdemes egyáltalán az úthálózat kezdeti pontjának kijelölésével foglalkozni Festetics Páltól származik, a megvalósítója pedig a  Hungária Automobil Club volt (ők szerveztek elitista versenyeket a Svábhegyen).

1932-től Körmendi-Frim Jenő a Magyarok Nagyasszonyát ábrázoló márványszobra jelölte, amin egy gyalogos, egy kocsis és egy autóvezető volt látható. A szobor a Kereskedelmi Minisztérium épülete mellé került és sajnos a II. világháború alatt megsérült és lebontották.

Fotó: Budapesti Statisztikai Közlemények 69/1., p.401

 

A következő szobor is csak 20 évig maradhatott a helyén.

Molnár László műve - 1953-ban nem meglepő módon - egy egyenes gerinccel a messzeségbe révedő munkásember kerékkel a kezében, ami már a Clark Ádám téren állt, rá is volt írva, hogy 0 km, de 1974-ben áthelyezték a rákoshegyi vasútállomáshoz, itt áll a mai napig.

Fotó: Bojár Sándor/Fortepan

A ma is látható kocka alakú posztamensre helyezett, 280 centiméter magas, 120cm x 90cm befoglaló méretű, keménymészkőből faragott szobor szabályos tipográfiai „0" karaktert formáz. Borsos Miklós alkotását 2014-ben a tér részleges átépítése miatt ideiglenesen el kellett távolítani, de ezt az alkalmat kihasználták arra, hogy felületén tisztítási és tömítési munkálatokat végezzenek.

Fotó: Fortepan / Urbán Tamás

 

Ettől függetlenül a ma ismert „0” kilométerkő 1975. április 4. óta áll a Clark Ádám téren, egyrészt jelöli az magyarországi úthálózat kezdeti pontját, másrészt kedvelt céltáblája turisták felismerős-asszociációs játékainak.