A tavaly nyáron indult felújítás óta szinte hónapról hónapra változik a híd arculata, ahogy más-más részeit ölelik épp körbe állványok. Bár a hídon és a híddal kapcsolatban párhuzamosan nagyon sok munka zajlik, hiszen egyszerre dolgoznak az elszállított darabjain a restaurátor műhelyben, a hiányzó elemek pótlásán az öntőműhelyekben és gyárakban, és magán a Lánchídon is – alatta, a láncok felett, járdán, úttesten, sőt most már a bent a pilonokban is. Ide kapaszkodtunk most fel, hogy megnézzük, mi minden változott tavasz óta.
Február végére elkészült a pesti pilont körülölelő állványzat, és a budai is hamarosan készen van, úgyhogy elkezdődhettek a kapuzaton a helyszíni kőmunkák. Ennek keretében összesen mintegy 4400 négyzetméternyi felületen tisztítják meg és javítják ki a hibatérképek alapján a gránit- és mészkőfelületeket.
A Lánchíd oroszlánjai közül a leghíresebbek ugyan a hídfőket őrző nagymacskák – akik most épp az újpesti műhelyben szépülnek és pihennek – ám rajtuk kívül is maradt még hídon négy fajtársuk, csak ők jóval magasabbról szemlélik a forgalmat.
A kapuzatok záróköveit díszítő sörényes oroszlánfejeket a kőfaragók – akinek a munkájukat restaurátorok és műemlékvédelmi szakemberek irányítják – a helyszínen újítják fel, hasonlóan az itt található címerekhez. Meghökkentő látni, hogy a címer tetején elhelyezkedő korona is milyen aprólékossággal van kidolgozva – pedig itt aztán az állványon pillanatnyilag dolgozó munkásokon kívül senki nem látja, hogy tényleg megfelelő helyen és felirattal szerepel-e Szent János.
Felújítási munkák mostani szakaszában a pilonokon lévő, összesen 52 darab nagyobb díszöntvényt és a 120 kis rozettát (a rózsaszirmokat formázó fém épületdíszeket) is leszerelik, hogy ezeket is külső helyszínen levő restaurátor műhelyekben tudják felújítani.
Tavasszal indul meg a munka a pilonok belsejében lévő koronasaru-termekben is. A koronasaruval itt kapcsolják össze a láncokat és vezetik át őket a pilonokon, és ez a hídnak az a pontja, ahol a terhelés, valamint a nyári vagy téli hőtágulás miatt „mozogni” tud. A hőtágulás okozta dilatációkor a dupla görgőkön akár 3 centit is mozoghat a híd, ezt kis centivel lehet is mérni fent.
Most a projekt során a koronasaruk és az utolsó fenti láncszemek korrózióvédelme mellett helyreállítják a betonfelületeket, felújítják a kissé ingatag belső lépcsőket, továbbá kicserélik a díszkivilágítást és a pilonok tetején lévő bádogelemeket, valamint új zuhanásgátló rendszert építenek ki.
A felújítás során a fotós dokumentáció után sajnos elvesznek azok a szénnel firkált feliratok is, amelyek még a híd II. világháborús felújításakor kerültek ide – a dátumokon jól látszik, hogy a korabeli munkások az átadás napja környékén járhattak itt 1949 novemberében.
A pilon belseje után még szemügyre vettük a hídtestet is, ahol éppen a 100 járdatábla egyikének a helyére emelése zajlott. Az útpálya már 2022-es év végére készen lesz, a híd korszerűsítése 2023-ig tart majd.
Ha a többi izgalmas lánchidas cikkünkre vagy kíváncsi, azokat itt éred el.