STÍLUS

Az ősz utolsó színpompás pillanatai a budai Apáthy-sziklánál

Amikor az őszi erdők felöltik legszebb sárga-barna-narancs-vörös gúnyájukat, az is leporolja a kirándulós bakancsát, aki amúgy évközben kevésbé aktív természetjáró. Jártunk már októberben a Róka-hegyi kőfejtőben és a budai kilátóknál, de egy hosszú séta erejéig a Budai Arborétumban és a Fiumei Úti Sírkertben is barangoltunk. Most elindultunk megnézni a város legromantikusabb padját és látványos kilátópontját. Egy korábbi kirándulásunk emlékét hoztuk vissza nektek.

Az Ördögárok fölé magasodó szikla tökéletes célpont, ha nagyon könnyen megközelíthető, és családdal is végigjárható természetközeli élményt keresünk a hétvégi napokra. A 376 méter magas Látó-hegy főtömbjének látványos sziklaképződménye már a patakvölgyből is jól látszik. Érkezhetünk az erre járó hűvösvölgyi villamosokkal, a 61/56-os Nagyhíd megállójától kell felgyalogolni a Battai lépcsőn a zöld jelzést követve.

Aki kihagyná a kezdő kaptatót, az választhatja a kényelmesebb útvonalat – alig 30 perc alatt felérhetünk a Batthyány térről a 11-es busszal annak végállomásáig, a Nagybányai útig. Innen csak 5 perc kellemes séta, és el is értük a természetvédelmi területet.

Apáthy-szikla
Bartha Dorka

A sziklán végigfutó útvonal a város valószínűleg legromantikusabb padocskájával indul, ahonnan épp rálátunk a városra és a szemben magasodó János-hegyre. Itt indul a tanösvény is, ami a környék növény és állatvilágát, illetve a szikla geológiai képződményeit mutatja be.

Ha már romantikát emlegettük – a 19. századi stílusnak és nem az összebújásnak – az egyik leghíresebb festményének modernkori változatát is re-kreálhatjuk itt. Történetesen a kiugró sziklán állva, a János-hegy tömbjével szemben, alattunk a végtelen szakadékkal minimum úgy érezhetjük magunkat mint Caspar David Friedrich Vándor a ködtenger felett alkotásának lobogó hajú hőse.

Apáthy-szikla
Bartha Dorka

Bár a szirtről a kilátás valóban mesés, mert míg balra a város terül el, szemben a kilátó és jobbra a budai dombok, azért nagyon figyeljünk a testi épségünkre is, hiszen a korlát hiányában fokozottan balesetveszélyes ez a terület.

A szemfülesek szemben észrevehetik az évek óta bezárva málló híres Lipótmező tömbjét is. Sőt, a hátunk mögött a hegyen egy második világháborús lőállást is kiszúrhatunk.

Ha kigyönyörködtünk magunkat, a kijelölt, immár kerítéssel védett ösvényen sétáljunk tovább, majd beérve az erdőbe a zöld jelzésen elhaladunk majd a Kőkapu nevű sziklaképződmény mellett, ha pedig kedvet kaptunk további sétára, nincs messze az Árpád-kilátó sem.