Az ősz utolsó színpompás pillanatai a budai Apáthy-sziklánál

Amikor az őszi erdők felöltik legszebb sárga-barna-narancs-vörös gúnyájukat, az is leporolja a kirándulós bakancsát, aki amúgy évközben kevésbé aktív természetjáró. Jártunk már októberben a Róka-hegyi kőfejtőben és a budai kilátóknál, de egy hosszú séta erejéig a Budai Arborétumban és a Fiumei Úti Sírkertben is barangoltunk. Most pedig elindultunk megnézni a város legromantikusabb padját és látványos kilátópontját.

Bartha Dorka írása.

Az Ördögárok fölé magasodó szikla tökéletes célpont, ha nagyon könnyen megközelíthető, és családdal is végigjárható természetközeli élményt keresünk a hétvégi napokra. A 376 méter magas Látó-hegy főtömbjének látványos sziklaképződménye már a patakvölgyből is jól látszik. Érkezhetünk az erre járó hűvösvölgyi villamosokkal, a 61/56-os Nagyhíd megállójától kell felgyalogolni a Battai lépcsőn a zöld jelzést követve.

Fotó: Bartha Dorka

Aki kihagyná a kezdő kaptatót, az választhatja a kényelmesebb útvonalat – alig 30 perc alatt felérhetünk a Batthyány térről a 11-es busszal annak végállomásáig, a Nagybányai útig. Innen csak 5 perc kellemes séta, és el is értük a természetvédelmi területet.

A sziklán végigfutó útvonal a város valószínűleg legromantikusabb padocskájával indul, ahonnan épp rálátunk a városra és a szemben magasodó János-hegyre. Itt indul a tanösvény is, ami a környék növény és állatvilágát, illetve a szikla geológiai képződményeit mutatja be.

Fotó: Bartha Dorka

Ha már romantikát emlegettük – a 19. századi stílusnak és nem az összebújásnak – az egyik leghíresebb festményének modernkori változatát is re-kreálhatjuk itt. Történetesen a kiugró sziklán állva, a János-hegy tömbjével szemben, alattunk a végtelen szakadékkal minimum úgy érezhetjük magunkat mint Caspar David Friedrich Vándor a ködtenger felett alkotásának lobogó hajú hőse.

Bár a szirtről a kilátás valóban mesés, mert míg balra a város terül el, szemben a kilátó és jobbra a budai dombok, azért nagyon figyeljünk a testi épségünkre is, hiszen a korlát hiányában fokozottan balesetveszélyes ez a terület.

Fotó: Bartha Dorka

A szemfülesek szemben észrevehetik az évek óta bezárva málló híres Lipótmező tömbjét is. Sőt, a hátunk mögött a hegyen egy második világháborús lőállást is kiszúrhatunk.

Ha kigyönyörködtünk magunkat, a kijelölt, immár kerítéssel védett ösvényen sétáljunk tovább, majd beérve az erdőbe a zöld jelzésen elhaladunk majd a Kőkapu nevű sziklaképződmény mellett, ha pedig kedvet kaptunk további sétára, nincs messze az Árpád-kilátó sem.