KULTÚRA

Nincs jó passzban a MOM Sport, keresik a lehetőséget a megmentésére


A MOM Sport műszaki állapota olyannyira elavult, hogy már rövid távon is veszélyezteti a létesítmény működőképességét, ezért a november 13-i, hegyvidéki közgyűlésen hosszas vita után arról döntöttek, hogy az önkormányzat elkezdi kidolgozni egy külső partnerrel való együttműködés lehetséges jogi konstrukcióit.

A MOM Sport a kerület egyik legfontosabb sport- és közösségi központja. Ahogy a döntéselőkészítő koncepciótervben is olvasható, a létesítmény a Hegyvidék kiemelt jelentőségű, többfunkciós önkormányzati tulajdonú létesítménye, amely sport-, egészségmegőrző, rekreációs és közösségi funkciókat egyaránt ellát. A központ a XII. kerület lakossága mellett a tágabb fővárosi agglomeráció számára is elérhető, így regionális vonzáskörzettel rendelkezik. Napi látogatottsága jellemzően több száz fő, rendezvényidőszakban akár az ezret is meghaladja.

Az üzemeltetés azonban jelentős kihívásokkal küzd.

A folyamatos túlterheltség miatt az épület szinte nem áll le. Az ütemezett karbantartásokra és rekonstrukciókra nincs idő és forrás.

A dokumentációk, karbantartási tervek ráadásul részben vagy teljesen hiányoznak. Ennek eredményeként a létesítmény működése reagáló jellegű.

 

Mint írják, a belső terek és burkolatok elhasználódtak, sok helyen esztétikai és használati avultság figyelhető meg. A tartószerkezet bár alapvetően stabil, helyenként repedések jelentek meg, és szivárog a víz az uszodatérben. A fő gépészeti berendezések 15-20 évesek, ez pedig azt jelenti, hogy az élettartamuk végén járnak, a cseréjük elkerülhetetlen. Az elektromos hálózat szintén elavult. A medencék állapota elfogadható. de a beltéri medence szivárgása sürgős javítást igényel. A külső területek használhatóak, de esztétikailag elavultak.

Arra következtetésre jutnak, hogy a gépészeti és elektromos rendszerek állapota súlyos üzemeltetési kockázatokat hordoz,

amelyek 1–2 éven belül akár részleges vagy teljes leálláshoz is vezethetnek. A MOM Sport hosszú távon csak akkor tartható fenn, ha a működési modellje és a műszaki rendszerei is megújulnak.

A cég működési kiadásainak körülbelül 30-35 százalékát máris közpénzből finanszírozzák, és mint felhívják rá a figyelmet, ez a részarány a jövőben meredeken emelkedni fog. Az intézmény teljes körű felújításának 1,5-2 milliárd forintra becsült költségét viszont az önkormányzat csak komoly áldozatok árán tudná saját forrásból finanszírozni.

Azt is érdemes tudni, hogy a MOM Sport támogatása nem kötelező önkormányzati feladat, hiszen a Hegyvidéki Szabadidősport Nonprofit Kft. többek között a Városmajori uszoda üzemeltetésével teljesíti a kötelezettségeket.

A MOM Sport működtetése ennek ellenére is jelentős önkormányzati forrásigény mellett történik. A létesítmény az elmúlt években tartósan veszteségesen üzemelt, mivel a működési bevételek nem fedezik a fenntartás, karbantartás és energiaellátás növekvő költségeit.

2024-ben a működőképesség fenntartásához 200 millió forint tulajdonosi pótbefizetésre volt szükség, 2025-ben a várakozások szerint ez az összeg 100 millió forint körül alakul majd.

A MOM Sport az elmúlt öt évben több, összességében mintegy 630 millió forint értékű önkormányzati beruházásban részesült.

A veszteségek nagy részét az energiaszektorban bekövetkező költségrobbanás okozza, magyarázzák, azonban az összefoglaló szerint megkérdőjelezhető döntéseket is hozott a menedzsment. Bár ennek részletes feltárása nem feladata a tanulmánynak, nem tartozik például az észszerű gazdálkodás követelményének körébe egy új autó bérlése, de a társaság beszerzési gyakorlata is hagy kívánnivalót maga után.

A tanulmány kidolgozói négy forgatókönyvet állítottak össze. Az első forgatókönyv szerint csak minimális beavatkozásokat végeznének a komplexumban, hogy fenntartsák a működőképességet, ám ez legfeljebb 2-3 évre jelente megoldást, hosszú távon nem fenntartható. A második forgatókönyv létesítmény fokozatos felújításáról és korszerűsítéséről szól, ám ez körülbelül 1,5-2 milliárd forintba kerülne, aminek a fedezetét az önkormányzat nem tudná kitermelni, a hitelfelvétel pedig kormányengedélyhez kötött, úgyhogy nem tartják reálisnak.

A harmadik forgatókönyvben a MOM Sport korszerűsítését és üzemeltetését egy magán vagy más intézményi befektető bevonással képzelik el,

hosszú távú (10–15 éves) koncessziós vagy üzemeltetési szerződés keretében. A beruházás része lehet új funkciók beépítése. A negyedik forgatókönyv szerint pedig eladnák a létesítményt. A status quo a problémák fennmaradásával jár, a teljes értékesítés pedig súlyos közérdekkockázattal társul.

A közgyűlés elé vitt javaslat úgy szólt, ha megszavazzák a képviselők, akkor a harmadik, magánbefektető bevonásával kalkuláló forgatókönyvet kezdik kidolgozni. A MOM Sport tulajdonosi kontrollja tehát maradna az önkormányzatnál, a finanszírozás viszont 4-5 éves ütemezéssel, partnerségi források kombinációjából valósulna meg. A fideszes Fonti Krisztina szerint viszont a városvezetés privatizálni akarja a MOM Sportot. 

A közgyűlés egy közel másfél órás vita után

12 igennel és 4 fideszes nemmel elfogadta a javaslatot, azaz 2026 március 31-ig ki kell dolgozni a lehetséges jogi konstrukciót.