KULTÚRA

Így raktuk helyre a rakpartot


Minden eddiginél többen vettek részt az immár hagyományosnak tekinthető autómentes pesti rakpart tavaszi-nyári-őszi programjain. Gyakran program sem kellett: az emberek jöttek, nézelődtek, sportoltak, ettek-ittak. Jelen voltak. Mivel lassan a téli időszámítás közeleg, a rakpart mint eseményhelyszín búcsúzik. Az ünnepi hosszú hétvégén (október 23-26. között) még utoljára egy remélhetőleg fantasztikus búcsúbuli veszi kezdetét. De csak s 2025-ös évadot búcsúztatják, folytatás jövő tavasszal. Az alábbiakban Serf-Németh Dorottya, a Budapesti Művelődési Központ munkatársának írását közöljük, aki az elmúlt három évben a rakparti szervezőmunkából is kivette a részét.

A pesti alsó rakpart ideiglenes közúti zárása – vagy ha a felhasználó szemével, a város és folyója közötti kapcsolat felől nézve mondjuk: megnyitása – nem valamiféle hippi hóbort, hanem városfejlesztési eszköz, amely külföldön több évtizede működő modell (Bogotában már az 1970-es évektől, New Yorkban vagy Barcelonában a 2000-es évek közepétől alkalmazzák).

Ezt az eszközt taktikai urbanizmusnak nevezik, és jellemzően alulról jövő, gyakran civil szervezetek erőfeszítéseivel, olcsó, azonnali válaszokat tud adni a városi és a köztérhasználati problémákra ideiglenes, placemaking eszközökkel.

Egy városi léptékű fejlesztés – amilyen a rakpart átalakítása – hosszú, költséges és sokszereplős tervezéssel indul, és csak ezután következik a megvalósítás fázisa. A folyamat elején nehéz megértetni az 5-10-15 év múlva várható eredmény hozzáadott értékét, illetve a befektetett erőforrások megtérülését. De a taktikai urbanizmus arra is alkalmas, hogy a nagyobb lépések megtétele előtt tesztelni lehessen az elképzelést. Ideiglenes elemekkel, a helyi közösségekkel együttműködve olcsón és gyorsan lehet élőben modellezni egy hosszabb távú elképzelést. Egy közterületen zajló tesztről beszélhetünk, amely a gyűjtött tapasztalatok és visszajelzések alapján alakulhat véglegessé vagy éppen fordítható vissza.

2023.09.09.
Kép: Pelikán János/kepszerk.hu

 

A rakpartozás kialakulása

A pesti alsó rakpart esetében már a 2010-es években felmerült a hosszútávú átalakítás gondolata. A rakpart jövőképében zöldebb, befogadóbb, igazságosabb és racionálisabb kialakítású közterület szerepelt, ahol a városlakók és az ide látogatók közelebb kerülhetnek a Dunához és nyugodtabb környezetben élvezhetik Budapest világhírű panorámáját. Már a 2015-ben lezajlott tervpályázat is célul tűzte ki az átfogó forgalomcsillapítást és az egységes arculatú, zöldfelületekben gazdag kialakítást. A díjazott pályaművek alapján megindult a tervezés a Parlament és a Szabadság híd közötti szakaszra. Az engedélyezési tervek jelenleg is készenlétben várják a megvalósulás lehetőségét.

-
Kép: Képszerkesztőség

 

A koronavírus járvány visszavetette a rakpart átalakulásának előrehaladását, ugyanakkor épp a pandémia tette lehetővé, hogy kipróbáljuk, mit kezdenek a helyiek egy közterülettel, ha az nem az évtizedek óta megszokott módon működik. A hosszú hónapok bezártsága és kilátástalansága után 2020 nyarán vált először szabaddá hétvégente a pesti alsó rakpart a sétálni, kocogni, kerékpározni vagy csak levegőzni vágyók számára. Az emberek boldogan vették birtokba a rakpart üres forgalmi sávjait, szívesen mozdultak ki a friss levegőre.

2024.03.23.
Kép: Tuba Zoltán/Képszerkesztőség

 

Mindig egy kicsit más, egy kicsit több

A következő évben is megmaradt a rakpart hétvégi „megnyitása”. Sokak számára nem kényszerhelyzetből fakadó gesztus volt a bezártság és a melankólia oldására, hanem valóban szokássá vált például a hétvégi rakparti futás vagy biciklizés. 2021-ben szükségessé vált a Lánchídnál a SENTAB vízvezeték cseréje, ami akkora munkálatokkal járt, hogy egy teljes hónapra le kellett zárni az alsó rakpartot. Ezt kihasználva, a Fővárosi Önkormányzat és a Város és Folyó Egyesület létrehozta a VALYO Rakpartot a Lánchíd pesti hídfőjétől északra. Megjelentek a taktikai urbanizmus tipikus fizikai és vizuális elemei is: egyszerű utcabútorok, aszfaltra festett játékok, planténeres növények, mobil grillezők, színek és formák. A Rakpart végre HELY lett. (2022-ben a budai oldalon valósult meg hasonló kialakítás, amit szintén egy hosszabb időtartamú közúti zárás tett lehetővé a Lánchíd felújításának egy szakaszában.)

-
Kép: Merész Márton/Énbudapestem

2023 fordulópont volt az ideiglenes rakpart történetében. A megelőző években létrejött a hely, a keret, de nem igazán volt tartalom benne. Ha hosszabb távon az a cél, hogy egy jól működő közterületté alakuljon a rakpart, meg kell találni a megfelelő funkciókat, amelyek helyben tartják az embereket. Ekkor alakult ki az a koncepció, hogy koratavasztól ősz végéig, a hétvégéken szabadidős tevékenységekre lehessen használni a területet, nyáron pedig legyen egy fesztiválszerű hosszabb egybefüggő időszak. Az funkciókról (rövidebb és hosszabb távon is) számos civil szervezettel kezdett párbeszédet a Főváros. A 2-es villamos viaduktjában található, rég nem használt, egykori raktárhelyiségek megnyitásával lehetővé vált olyan funkciók –vendéglátás és közösségi események – megjelenése a rakparton, amelyek utoljára száz éve színesítették a területet. A BKK elkezdett méréseket végezni, mind a rakparton megjelenő különböző közlekedőkről, mind pedig a közúti zárás környező forgalomra és a város egészére gyakorolt hatásáról, de a térhasználók személyes véleményét is igyekeztek feltérképezni. A programok, a vendéglátás, a barátságos hangulat igazán beindították a rakpartot, amit a mérésekből levonható következtetések is alátámasztottak, így a Rakpart már IZGALMAS HELY lett. Az emberek nemcsak több időt töltöttek itt, hanem visszajártak, törzshelyükké vált –

valami izgalmas úgyis lesz a „Rakin”.

A BKK 2023-ban készített térhasználati kérdőívéből két nagyon erős igény rajzolódott ki: a Rakpartra nem lehet elég ülőfelületet tenni (nincs olyan, hogy túl sok), de nagyon hiányzik az árnyék. Többek között ezeknek a tapasztalatoknak a hatására a BKM FŐKERT elkészítette a Jane Haining rakpart úgynevezett átmeneti kialakításának tervét, ami a már ismert ideiglenes, rövidtávú hasznosítás és a javában zajló hosszútávú tervezés megvalósulása közötti állapotot jelenti.

2024
Kép: Merész Márton/Énbudapestem

 

2024-ben részben közösségi költségvetési forrásból sikerült elültetni 8 db talajkapcsolatos fát, több mint 3000 évelő növényt, összesen kb. 300 m2-en, automata öntözéssel. A bútorok egy részét fix elemekre cserélték (padok, napozóágyak, kerékpártámaszok), és megépült 3 db egyedi árnyékolószerkezet. A megvalósult elemek hamar komoly „állékonysági teszt” alá kerültek, szeptemberben ugyanis az elmúlt tíz év legnagyobb árvize érte el az országot és Budapestet. A fix bútorok és a növényzet kifejezetten jól vészelték át at áradást, sőt a növények immár tömött, embermagasságú sávban nőnek, így a parton sétálva érezhetően csökkentik a forgalom negatív hatásait (zaj, por). Ez a középtávú beavatkozás megtette az első pár lépést abba az irányba, hogy a Rakpart egyszer SZÉP HELY is legyen.

2025.
Kép: Gallov Adrienne/Énbudapestem

 

Rakpart’25

Az idei évad újdonsága volt, hogy a Rakpart, a nyári szünetben végig elérhető volt kikapcsolódásra, bulizásra; már két vendéglátóhely működött a Viaduktban, illetve minden nap élőzenés koncert várta az érdeklődőket. A 2024-ben elültetett növények élnek és virulnak, a kulturális- és sportélet úgyszintén, új közösségek születtek. A látogatók száma nőtt az előző évekhez képest -– köszönhetően annak, hogy immár hagyományként tekinthetünk rá. Másrészt az idei szervezéssel a nyári rakpartozás az eddigi néhány hétről két teljes hónapra bővült, ami sokkal több program megvalósítását tette lehetővé; a Valyo mellett a vendéglátó egységek is kivették a részüket a programszervezésből.

Rakpart
Kép: Serf-Németh Dorottya/BMK

 

Idén március 15. és október 26. között volt elérhető a nyitott pesti rakpart, tavasszal és ősszel csak a hétvégeken és az ünnepnapokon, nyáron hétköznap is. A iskolai szünet kezdetére időzített Nyárindító nyitóhétvége és az októberi Záróhétvége között 350 különböző program valósult és valósul meg összesen 38 hétvégi és 43 hétköznapra eső programnapon, ami négy programot jelentett napi átlagban.

Rakpart
Kép: Serf-Németh Dorottya/BMK

 

Az események fele zenei jellegű volt, de a Rakpart változatosságát mutatja a számos kulturális, sport, közösségi, vagy akár kulináris, rekreációs és szórakoztató ingyenes programlehetőség. A BKK idén is folytatta a látogatók számának és a auóz események forgalomra gyakorolt hatásának mérését. Látszik, hogy a „rakpartozó” gyalogos és mikromobilitási forgalom és a normál hétköznapi autóforgalom mértéke nagyjából egy időben, este 6 körül mutat előbbi esetében jelentős növekedést, utóbbinál csökkenést – ez lehet a jövőbeni forgalmi rend meghatározásának alapja. Árnyalja ugyanakkor a képet, hogy a programok közel 20 százaléka délelőtt vagy a koradélutáni órákban valósult meg, jellemzően a jóga, egyéb sport vagy gyerekprogramok voltak a napközbeni események.

Rakpart
Kép: Serf-Németh Dorottya/BMK

 

Látható még, hogy a három programszervező (Valyo, Viadukt Bár, Dunai Nyitott Műhely) mennyire eltérő profillal rendelkezik. A megcélzott közönség mind a program jellegében, mind pedig a megvalósulás időpontjában eltér a három szereplőnél. Ebben érzékelhető a Rakpart valódi nyitottsága: kortól, nemtől, érdeklődési körtől függetlenül mindenki megtalálhatja a számára vonzó tevékenységet. A meghirdetett eseményeken túl kiemelt fontosságú a Rakpart fogyasztási kényszertől mentes kialakítása: a berendezési tárgyak (székek, padok, asztalok, grillezők, csocsóasztalok, napozóágyak stb.) ingyenesen használhatók bárki számára.

Rakpart
Kép: Merész Márton/Énbudapestem

 

Mit hozhat a jövő?

Az október 23-i hosszú hétvégén egy utolsó, remélhetőleg mozgalmas és vidám zárást követően téli álomra hajtja a fejét a Rakpart. A Záróhétvégén is lesznek közösségi és kulturális programok, október 26-án este pedig a már hagyománnyá vált gyertyafényes búcsúvacsorával köszönünk el az idei szezontól. A 2026-os évad tervezése már folyamatban van. Természetesen nem az a cél, hogy a Rakpart örökre ebben az átmeneti állapotában maradjon meg. Fontos hangsúlyozni, hogy az ideiglenes rakpart egy sokkal hosszabb folyamat része, klasszikus placemaking, amelyben az eddigi és egyelőre jelenlegi NEM-HELY átalakulhat valami széppé, jóvá, hasznossá. Egy olyan KÖZ-területről van szó, ahol szemmel látható igény van az okosabb hasznosításra és kialakításra, és ami végre MÉLTÓ HELYE lehet Budapest nappalijának.