A trolik és az buszok után már négy villamostípuson is tesztelik a vak és gyengénlátó utasok számára kifejlesztett szolgáltatást, amelynek segítségével a látássérült utasok egy távirányítóval aktiválhatják a járművek külső hangszóróit, és a rendszer bemondja, melyik járat érkezik a megállóba és hova tart.
A technológia által támogatott önállóság nem luxus, hanem alapvető jog - többek között erről is szól a Fehér bot világnapja, amelyet minden évben október 15-én tartanak – írja közleményében a Budapesti Közlekedési Központ (BKK).
A cég ezért idén ősszel újabb járműtípusokon, négy különböző villamoson is teszteli azt a hangos asszisztencia szolgáltatást, amelyet vak és gyengénlátó utasok számára fejlesztettek ki 2023-ban. A VIAR-rendszer (Visually Impaired – Access Receiver) lehetővé teszi, hogy a látássérült utasok egy távirányító segítségével aktiválják a járművek külső hangszóróit, amelyek bemondják az érkező járat számát, irányát, valamint a következő megállókat és átszállási lehetőségeket. A megállón kívül pedig elismétli az utastérben a következő megálló hang lejátszását, az átszállási lehetőségeket, forgalmi változásokat és a villamosokon az ajtónyitás irányát is.
A technológia már elérhető a budapesti trolibuszokon és autóbuszok többségén és a CAF-villamosokon, de a cél az, hogy ezek a funkciók nagyobb arányban jelenhessenek meg a többi budapesti típuson is, így most a villamosflotta négy típusán is kipróbálják.
- egy Ganz KCSV7 – a főként belvárosi, Duna-parti vonalakon közlekedő klasszikus, csuklós villamos;
- két Tatra T5C5K2 egybekapcsolva – a budapesti villamosflotta egyik legnagyobb darabszámú típusa;
- egy TW6000 – a Hannoverből érkezett, jellemzően Dél-Pesten és Zuglóban közlekedő típus;
- egy Siemens Combino NF12B – alacsonypadlós, modern villamos, amely leginkább a 4-es és 6-os vonalon közlekedik.
A tesztidőszak sikeres lezárása után a rendszer hatósági engedélyek birtokában szélesebb körben is elérhetővé válhat, így Budapest közlekedése egy újabb lépést tesz a teljes körű hozzáférhetőség felé.
A közlekedési távirányítók eddig is nagyban segítették a vak és gyengénlátó utasok önálló közlekedését: a közúti gyalogos jelzőlámpákat, a BKK FUTÁR közterületi kijelzőket és peronhangosító eszközöket, valamint az M3-as és M4-es metróállomások mozgólépcsőit is képesek vele megszólaltatni.