KULTÚRA

Megtartva a műemlék-jelleget


A Budapesti Közlekedési Központ feltételes közbeszerzési eljárást indított a Ferencváros kocsiszín fejlesztésének a megtervezésére. A BKK indoklása szerint a felújítás az új CAF-villamosok forgalomba állításával függ össze: a később Budapestre érkező további villamosok hosszú távú, zavartalan tárolásához, hatékony működtetéséhez nélkülözhetetlenné válik a leginkább „úgy maradt" villamos-remíz is.

„Folyamatosan érkeznek Budapestre az új CAF-villamosok, amelyek a korábban megrendelt, jelenleg is gyártás alatt lévő 51 darabos flotta részei. A járműpark megújításához kapcsolódva fejlesztésre szorulnak a villamosok tárolását és karbantartását végző kocsiszínek és azok épületei. Ilyen jellegű kocsiszíni fejlesztésekre korábban – például a Combino villamosok érkezésekor – is szükség volt" – közölte a BKK. 2006-ban az MTK-pálya mögött (előtt?) elhelyezkedő Hungária kocsiszínt kellett átalakítani. Némiképp megkönnyítette a munkát akkor, hogy

a Hungária kevésbé volt leharcolt, mint az akkori Ferencváros, hiszen a Nagykörút villamosait tárolták ott.

A CAF-járművek beszerzésével már a Könyves Kálmán körúti Ferencváros kocsiszín feladata is lesz majd az új villamosok tárolása és üzemben tartása is. A kocsiszín műemlékvédelem alatt álló épületei ezért korszerűsítésre és átalakításra szorulnak: a BKK október elején feltételes közbeszerzési eljárást indított a fejlesztések tervezésére.

A kiviteli tervek az eredményes eljárás lefolytatása és a szükséges forrás biztosítása esetén előreláthatólag 2027 nyarán állhatnak rendelkezésre

– hangsúlyozta a társaság.

ferencváros
 A 120. születésnapon Kép: BKV/BKV

De a tavaly 120. évfordulóját nyílt nappal ünneplő Ferencváros kocsiszínre a CAF-ok nélkül is ráfér egy alapos felújítás. Nemcsak stíllusos, és fantasztikus, de a végtelenségig őszínte is volt a szervezők gesztusa, hogy a nyílt napra a nosztalgiaflotta járműveit sorakoztatták fel bejáratnál: Az 1906-os évjáratú 2624-es, az 1911-es 2806-os, az 1913-as 436-os és az 1908-as 611-es pályaszámú villamosok mellett kiállították Budapest utolsó újonnan készült kéttengelyes motorkocsi típusát az 1522-est is, amely 1942-ben készült. A látogató pedig okkal gondolhatt, hogy nosztalgiajárművekhez van egy nosztalgiakocsiszínünk is. Ami annyiben helytálló, hogy a kocsiszín dolgozói ugyanúgy tekintenek munkahelyükre, mint a felújítandó régi járművekre. A legtöbbet szeretnék kihozni belőle.

A Könyves Kálmán kocsiszínt 40 jármű részére adták át 1904-ben, bővítésére nyolc évvel később került sor, a kapacitást 1912-ben, majdnem az ötszörösére emelték, ettől kezdve már 190 villamosnak lett itt helye.

A következő 113 év azonban nem sok változást hozott, nem véletlen, hogy a kocsiszín két épülete műemléki védettség alatt is. Ezt is figyelembe véve különösen fontosan lenne, ha múlt emlékezetéről nem megfeleledve, ám a legkorszerűbb módon újulhatna meg a kocsiszín.

Ez azonban sok mindentől függ.

A BKK továbbra is számít arra, hogy a korábban előirányzott EU-s forrás rendelkezésre áll majd az infrastrukturális fejlesztések tervezésére és kivitelezésére, hiszen a jelenlegi felállásból kiindulva, minden ezen múlik. A 15 éve megosztó politika „eredménye", hogy csakis uniós pénzekre számíthat a főváros és a itt lakók. Ráadásul a kormánypárti eseményeken megkezdődött a kistelepülések valamiféle fetisizálása is, aminek egyértelmű célja, hogy az ott élőket a főváros ellen hergeljék. „A magyar falvakban rejlik az ország ereje!” – jelentette ki nemrég Nagy István agrárminiszter, hozzátéve, hogy falvak nem csak gyökereket, de szárnyakat is adnak a jövő nemzedékének!

A társaság tervei közt szerepel, hogy a jelenleg alacsonypadlós villamossal még nem járható vonalait is fejleszti, további peronokat akadálymentesít, valamint a kocsiszínek teljes körű felkészítését is megkezdik.

„Ha a szükséges európai uniós forrás nem érkezik meg, a megvalósítani kívánt kocsiszínfejlesztés tervezése sem indulhat el. Így a BKK és a BKV által előkészített vészmegoldás ugyan biztosítja majd a járművek üzemeltetését, de a fővárosnak hosszabb „rezsifutással” – vagyis magasabb üzemeltetési költségekkel – kell számolnia, a Budapesten közlekedők pedig kevesebb vonalon találkozhatnak majd az újonnan beszerzett CAF-villamosokkal" – jegyezte meg a BKK. 

A budapesti villamosfejlesztésekről és a járműflotta megújításáról ezen az oldalon olvasható bővebb információ.

Borítókép: CAF-villamos Ferencvárosban, a Mester utcáben. Fotó: Gallov Adrienne