FRISS

A világ legmegbízhatóbb elektromos buszai jelennek meg jövőre Budapest útjain


A 300 új, Budapestre érkező darabból 70 darab lesz elektromos, ezek - a tervek szerint - már 2026 tavaszán szállítanak majd utasokat a főváros útjain.

Jelentősen megújul a fővárosi közösségi közlekedés járműparkja azzal a mintegy 300, a BKK szolgáltatói által beszerzett dízel és elektromos autóbusszal, amelyek egy része már idén nyáron forgalomba áll Budapesten. Az új flotta részeként 2026 tavaszán BYD-elektromos autóbuszok is érkeznek, melyek között az országban egyedülálló módon csuklós elektromos járművek is megjelennek a fővárosi közösségi közlekedésében. A bővítés főleg a belvárosi vonalakat érinti majd, de a budai hegyvidéken, a Rákóczi úton, illetve az Angyalföldet és várhatóan a közép-Budát a Lánchídon át összekötő 105-ös és 210-es autóbuszvonalakon is találkozhatunk majd a korszerű járművekkel.

arriva
Kép: BKK/Arriva

„A fővárosi közösségi közlekedésben történő utazások kétharmada már most is elektromos járművel valósul meg, nagy kihívás ugyanakkor, hogy a buszágazatban is növeljük az elektromos járművek számát. Ebben jelent előrelépést, hogy az új flotta részeként az országban egyedülálló módon jelentős számú csuklós elektromos busz is forgalomba áll Budapesten” – hívta fel a figyelmet Bodor Ádám, a BKK mobilitási vezérigazgató-helyettese egy friss, a bővítésről szóló közleményben.

A közutakról ismert BYD buszokat is gyárt

A cégnek az 1995-ös elinduláshoz képest több, mint 40 országban van már leányvállalata, kezdetben a  mobiltelefon- és laptop-akkumulátorok gyártására fókuszált, de ma már gyártanak napelemeket, elektronikai megoldásokat, a nemzetközi ismertséget és elismertséget azonban az elektromos járművek és munkagépek, vonatok, teherautók mellett az autók és buszok hozták meg a cégnek. A BYD jelenleg a világ harmadik legnagyobb autógyártó vállalata és a világ második legnagyobb villanyautó gyártója, emellett a világ egyik legnagyobb autóakkumulátor-gyártója is. 2013-ban jelentek meg buszaik először az európai utakon, azóta élesben bizonyították, hogy buszaik bírják az extrém hideg hőmérsékletet Svédország északi részén és Londonban épített elektromos flotta is megbízhatóbban üzemel, mint a dízel társaik, ugyanolyan feltételek mellett. A kiszolgált, buszokhoz használt akkumulátorok sem a szeméttelepen végzik, hanem kis átalakítással az otthoni energiatárolás részeivé válnak, a gyártó zöld szándékainak megfelelően.

A mi buszaink

Az új elektromos buszaink kifejezetten a BKK és a magyar főváros hatóságai által meghatározott műszaki paraméter szerint készülnek Kínában, azért, mert a BYD komáromi gyáregysége kapacitáshiány miatt nem tudta vállalni a széria legyártását, illetve a megrendelés felvételekor a BYD újgenerációs Blade akkumulátoraival szerelt B12 típus még nem szerepelt a magyarországi gyártásprogramban.

arriva
Kép: Arriva/BKK

A megrendelő BKK különleges paraméterei, amelyek a BYD nemzetközi gyakorlatától több ponton is eltérnek: például a hazai előírások szerinti utastájékoztató és kamerarendszerek, az eltérő klímarendszer-beállítások, a téli-nyári akkumulátorüzem optimalizálása, valamint a budapesti peronmagassághoz illeszkedő ajtókiosztás és padlómagasság.

Az ArrivaBus Kft. által beszerzett új flotta a tartalékokkal együtt összesen 70 darab tisztán elektromos hajtású, teljes hosszban alacsonypadlós BYD autóbuszból áll majd. Ez 50 darab szóló és 20 darab csuklós buszt jelent – ilyen nagyságrend beszerzésére korábban még nem volt példa Budapesten.