Az első úgynevezett maximidi jármű elkészült és el is indult a Főváros felé, a flotta további példányai is majd folyamatosan érkeznek és állnak forgalomba. Az új buszok mind alacsonypadlós, akadálymentes kialakításúak és klimatizáltak, sőt még USB töltők is lesznek az üléseknél. Az állomány fiatalítása a BKV kiemelt célja, az új buszok érkezésével a teljes flottájuk 8 százaléka újul meg.
Hogy egy elképesztően sztereotip felütéssel kezdjem: nőként a maximidi kifejezéssel hamarabb találkoztam a szoknyahosszok visznylatában, mint buszok kapcsán, de hát mindig tanul valami újat az ember. Viszont ennek hála, a kifejezés nem is okozott zavart, könnyedén el tudtam helyezni a kisbusz-csuklós nagybusz skálán, mit is jelenthet a maximidi (csak a jegyzőkönyv kedvéért: 10 méteresek, míg mondjuk egy csuklós Mercedes-Benz Conecto G 9-es busz majdnem 18 méter, a 16-os Modulo Medio Electric várbuszok pedig 8 méteresek).
Karácsony Gergely főpolgármester szeptember 15-én jelentette be, hogy elindult Magyarországra megrendelésére gyártott Mercedes-Benz Citaro K típusú autóbuszok első járműve, és az összesen 65 darabos flotta további buszai folyamatosan érkeznek majd. Ez a 65 darab (+20 db opcionálisan lehívható, ha beváltak) maximidi méretű autóbusz tartós bérleti szerződéssel érkezik a BKV-hoz, a cég közleménye alapján.

Milyenek is lesznek a maximidi buszok?
A maximidi buszok alacsony padlósak és klimatizáltak, a midi méretű autóbuszokhoz képest nagyobb befogadóképességű az utasterük, akadálymentes kialakításuknak köszönhetően pedig a babakocsis és a mozgáskorlátozott utasok is kényelmesen használhatják.
Tehát az új járművek a kor elvárásainak megfelelő felszereltséggel rendelkeznek, azaz ergonomikus utastérrel, fedélzeti kamerákkal, korszerű utastájékoztató rendszerrel – egyebek között nagyméretű monitorral –, valamint LED-es, energiatakarékos utastér-világítással. Ami utasként még nagy újdonság lehet, hogy az üléseknél USB csatlakozási lehetőséget alakítottak ki, így bárki feltöltheti telefonját vagy okoseszközét.
Miért kell lecserélni a korábbi buszokat?
Az BKV a városvezetéssel közösen vallja: a műszaki hibák és a fenntartási költségek csökkentése csak új járművek beszerzésével valósítható meg. A korábbi évek 14-15 éves átlagéletkorához képest jelenleg a teljes állomány átlagéletkora több mint 12 év, ugyanakkor az optimális maximális élettartam az autóbuszoknál 8-10 év.
A BKV szakemberei mindennap azért dolgoznak, hogy az öregedő járműflotta megbízható, biztonságos szolgáltatást nyújtson az utasoknak – írják közleményükben. A társaság minden nap ellenőrzi a forgalomba kerülő állományt, olyan busz nem kerülhet ki a garázsokból, amelyen bárki is veszélyben lenne. A járművek heti, negyedéves és éves műszaki vizsgálatokon is átesnek. A feltárt és szükséges javításokról – amelyek a járművek életkorából adódnak – azonnal gondoskodnak a társaság szakemberei.
Az elöregedő járművek lecseréléséig – egyetemek bevonásával – a BKV tovább fejleszti a kényszerű túlüzemeltetés protokolljait. Ez egy meglévő és a társaságnál már alkalmazott rendszer, amelyet most a buszokra is kiterjesztenek. Lényege, hogy a tervezett élettartamukat meghaladóan kényszerűségből tovább üzemeltetett eszközök (járművek, infrastruktúra elemek) esetén tudományos alátámasztottsággal meghatározásra kerüljenek azok a speciális vizsgálatok és ellenőrzési módszerek, amelyek a biztonságos üzemeltetés érdekében alkalmazandóak.

Várhatóan merre közlekednek majd?
Ezek a buszok kicsit rövidebbek a normál szólóbuszoknál – fogalmaz Vitézy Dávid, így ő azt tartja lehetségesnek, hogy a hegyi vonalakra és kisebb forgalmú buszvonalakra fognak kerülni a járművek. Felsorolása alapján várhatóan a belvárosi 15-ös, a Gellért-hegyre járó 27-es, a kissvábhegyi 39-es, a budai hegyekbe járó 65-165-ös, 102-es, 128-129-es, 137-237-es, 219-es vonalakon, továbbá a békásmegyeri 243-as, a kőbányai 117-es és 185-ös és 217-es, az újpesti 121-es, a dél-pesti 183-as és 193E vonalakon jelenhetnek meg az új buszok a következő hónapokban.