Európa első szabadtéri neon- és fényreklám múzeumát tervezi megnyitni a Ferencvárosi Önkormányzat, és most ehhez keresnek felújítandó műtárgyakat.
Arra biztatnak minden budapestit, ha a társasházukon található ilyen reklám, vagy ha csak meglátnak egyet akkor osszák meg a kapcsolódó facebookos poszt alatt, ami ide kattintva olvasható, vagy írjanak a zoltan.lengyel@ferencvaros.hu mailcímre.
Ahogy az Építészfórum is megjegyezte, az első fényreklámok már 1908-ban megjelentek, de főleg az 1930-as évektől hódítottak, a neonok igazi aranykora pedig az 1970-es évekre tehető.

Az utóbbi évtizedekben több cikk is foglalkozott a neonreklámok sorsával. Az első fényreklámok többsége a II. világháborúban elpusztult, a kommunizmus kezdeti időszakában pedig, ahogy az Index másfél évtizeddel ezelőtti cikkében fogalmaztak, bár a Fővárosi Neonberendezéseket Gyártó Vállalat már 1949-ben megalakult, nem igazán voltak divatban.
Az 1970-es pártkongresszus döntöttek arról, hogy a turisták által leglátogatottabb helyeket teleszórják neonreklámokkal, hogy azt hihessék, virágzik a város.
A 80-as évekre, a tündöklésük csúcsán már több mint kétezer neonreklám tette színessé, mozgalmassá az éjszakai utcaképet Budapesten.
A neonok viszont nem mindenkinek tetszettek, sokakat zavart a zümmögése, és sokakat zavart a fény is, amit állandóan kibocsájtottak.
Az elmúlt évtizedekben több kísérletet is tettek a neonok megmentésére, a 2005-ös múzeumok éjszakájára a Magyar Elektrotechnikai Múzeumban többet is kiállítottak, még többet megmentettek, később térképre is rakták őket, sőt, ahogy az Építészfórum emlékeztet, 2021-ben aláírást is gyűjtöttek, hogy létrehozzanak egy neonmúzeumot.
Egy neonfal létrehozása be is került a 2021/2022-es és a 2022/2023-as közösségi költségvetésbe, de nem kapta meg a szükséges támogatást.
Ahogy a Telex a legutóbbi, szintén több évvel ezelőtti cikkéből kiderül, ma már csak pár száz neon maradt a városban, amiknek a jogi helyzete általában rendezetlen. Mint írják, szinte kerületenként eltérő, hogy a neon szabad préda-e, vagy vonatkozik rá valamilyen örökségvédelmi szabály.

Több cikkben is megemlékeznek róla, hogy Varsóban például már működik neonmúzeum, igaz, nem szabadtéri.
A múzeum ötletadói 2005-ben kezdtek mentőakcióba, hogy megmentsék a második világháború utáni fényreklámokat, miután észrevették, hogy folyamatosan el-eltünedeznek a lengyel utcákról.
A 2012-es megnyitásig 45 teljes reklámot és közel 400 önálló betűt sikerült megmenteniük. A múzeumot egy 600 négyzetméteres posztindusztriális térben szervezték meg, és azóta több magyar neont is begyűjtöttek.
A varsói neonmúzeum megnyitásának
egyik érdekessége, ha úgy tetszik, tanulsága, hogy a német RWE energiaszolgáltató vállalatot sikerült megnyerniük támogatónak.