NAPKÉPE

Ma 120 éves a magyar autógyártás


120 éve készült el a Magyar Posta megrendelésére egy helyi gyártású postaautó, ez egyben a magyar autógyártás kezdetének napja is.

Közismert, hogy a porlasztó Csonka János és Bánki Donát közös találmánya, Csonka azonban már ezelőtt is foglalkozott motorhajtással, gázmotort és benzinmotort is tervezett. A Magyar Posta megrendelései és a Ganz céggel kötött szerződése segítette a feltaláló-mérnököt, hogy autókat is építhessen, és azokat az évek során tökéletesíthesse. 1900-ban készült az első motoros háromkerekű jármű, amit a megrendelő kívánságainak megfelelően levélbegyűjtésre készítettek fel. Ez a tricikli akkora siker lett, hogy a postai járműtelepen több tucatot raktak össze belőle, sőt Franciaországból is vásároltak a flottába hasonló járműveket. 

1905. május 31-re elkészült az első Csonka-féle postaautó első darabja, é ahogy az autó megmozdult, azzal ki is jelölte a magyar autógyártás kezdetét. A különböző forrásokból származó alkatrészekből az autó összeszerelését Csonka János saját csapatával a Műegyetem tanműhelyében végezte, a próbaúton pedig ő maga vezette a kocsit. Még a Budai Várba is felment vele, hogy megnézze, mit bír a szerkezet. A sikeres próbautakat követően nem tudott lassítani, azonnal elkezdett dolgozni a jármű erősebb változatán – még mindig csak 16 lóerős daraboknál járunk – 1908-tól, ezekből is gazdára talált pár darab. 1909-ben egyhengeres kisautót tervezett, 1912-ben ezt javította fel négyhengeresre.

Nyugdíjba vonulása után sem távolodott el az autózástól, sőt, több ideje jutott saját autójavító műhelyére, ebből nőtt ki később a Csonka Gépgyár, de ő volt a Királyi Magyar Automobil Club – a Magyar Autóklub elődjének – egyik alapítója is.

Csonka
Kép: Postamúzeum

 

Ha ti is láttok valami érdekeset, küldjétek el a szerk@budapest.hu-ra!