Egy kerület, vagy városrész lakóinak életében meghatározó össze-, és megtartó erő a közösségi élmény. A közlekedési csomópontokat alkalmassá kell tenni arra, hogy egy összefutás hosszabb és tartalmasabb lehessen. Az Ecseri úti metrófelszín eddig nagyon nem felelt meg ennek.
A IX. kerületi önkormányzat megkezdte az Ecseri téri metróállomás felszíni rendezését. A kerületi közgyűlés 2021. szeptember 9-én döntött arról, hogy új pavilonok, pavilonhelyek kialakításával újítják fel a területet.
Hogy hány pavilont állítsanak fel, és hogy azok hogyan nézzenek ki, ahhoz még szintén 2021-ben a József Attila-lakótelep és a MÁV-Aszódi lakótelep lakói körében felmérést végeztek. A kéthetes online és offline kérdőívezésre végül 1765 válasz érkezett, és többek között az derült ki, hogy a környékbeliek a tér helyzetét pocséknak látják, és szinte mindenki támogatná a felújítását.
Emellett kiderült, persze, az is, hogy a válaszadók 50 százaléka 4-5 pavilont szeretne a felújított területen, amikben legszívesebben pékséget, zöldségest, virágost, kulcsmásolót és gyorsétkezdét látnának. A válaszadók egy jelentős része száműzné azokat a szolgáltatókat a területről, amelyek alkoholt, dohányárut árulnak.

A tervező kiválasztására Ferencváros Önkormányzata tájépítészeti tervpályázatot írt ki, aminek eredményét 2022. szeptember 5-én, a helyszínen hirdették ki. Ahogy Baranyi Krisztina polgármester beszámolt, a metróállomás környékének megújítása a környékén élők kiemelt érdeke
és a városvezetések több évtizedes restanciája.
Több kiváló pályázat is érkezett, és szerinte optimisták lehetnek a megálló környékének, egyúttal a József Attila Lakótelep kapujának jövőjével kapcsolatban. A tájépítészeti tervpályázatot a Garten Stúdió Kft. nyerte meg.
A polgármester 2023 elején arról posztolt, hogy hamarosan kezdődhet a felújítás, úgyhogy ötletpályázatot indítanak, hogy megtalálják az új, méltó nevet ennek a forgalmas területnek.
A felújítás aztán többször is lendületet vett,
de a közgyűlés előzőleg kétszer is leszavazta a polgármester felújítását fedező források biztosításáról szóló javaslatát. Baranyi szerint egyrészt azért, mert a képviselők inkább fapados megoldást látnának szívesen, másrészt azért, hogy a 2024-es önkormányzati választásokra ne készülhessen el.
Az egykori momentumos Jancsó Andrea azzal indokolta, hogy nemet mondtak Baranyi javaslatára, hogy meglepve vették észre, hogy a tervezett egymilliárdról „a semmiből a duplájára nőtt a beruházás tervezett költsége”, és hogy nem eshetnek abba a hibába, hogy „bármennyiért megvalósítunk egy projektet, csak legyen kész a választásokig”.

Ahogy a győztes tervpályázat műszaki leírásában megfogalmazták, egy kerület, vagy városrész lakóinak életében meghatározó össze-, és megtartó erő a közösségi élmény. Ez a közösségi élmény gyakran
a leghétköznapibb interakciók során is megélhető,
legyen szó egy áruházi vásárlásról vagy a munkahelyre történő utazásról, hazaérkezésről. Ilyen alkalmak során gyakran összefuthatunk a barátainkkal, szomszédunkkal, vagy épp a környéken élő régen látott ismerőseinkkel.
Az alkalmat a tömegközlekedési csomópontok a melléjük települt kereskedelmi, szolgáltató egységekkel együttesen megteremtik, azonban a találkozás fizikai terét is alkalmassá kell tenni arra, hogy az együtt töltött idő hosszabb és tartalmasabb lehessen. Az Ecseri úti metrófelszín jelenleg nem alkalmas erre,
a terület ugyanis cseppet sem vonzó.
Ez egyrészt zavaróan tagolt kialakításának köszönhető, a rajta áthaladó buszoknak, a terjengős parkolónak, valamint az avult környezetarchitektúrának és szegényes növényzetnek.
A József Attila-lakótelep sarkán, az Ecseri út és az Üllői út találkozásánál lévő, mintegy 10 300 négyzetméternyi terület felújítása során a teret keresztező út, valamint a parkoló megszűnik, a buszmegállók kikerülnek a tér szélére, és végül hat, egységes arculatú, új pavilont helyeznek el majd rajta.

A terv figyelembe veszi a főbb jelenlegi áramlási útvonalakat, az új struktúráját is elsődlegesen a gyalogos közlekedési irányok kiszolgálása határozza meg. A kiemelt, körbejárható növénykazetták továbbra is meghatározó elemei lesznek.
A pavilonok tervezése során a Móricz Zsigmond körtéri gomba lebegett a tervezők szeme előtt, mint jó példa, amely
megfelelő intimitást képes biztosítani
az épület szolgáltatásait igénybe vevő látogatóknak, hiszen egy kis közös teresedést ölelnek körül, melynek dísze a Fókák szoborcsoport lesz.
Mint írják, a terecske reményeik szerint kellően szellős lesz annak érdekében, hogy átjárható legyen, de egy kicsit ki is vonja a használót a nyüzsgésből, megállítja, leülésre, maradásra csábítja.
A tervezett zöldfelület
1.222 négyzetméterrel, azaz 38,6 százalékkal fog növekedni.
A meglévő, árnyékadó fák mellé újakat ültetnek. A növényalkalmazás egyik jellemzője a biodiverz szemlélet, mely adekvát választ ad korunk változó klimatikus viszonyai által jelentett kihívásokra.

A tervezők azt írják, hisznek benne, hogy az Ecseri úti térhez hasonló, jelentős közlekedéssel terhelt közterületek jövőjét a hosszú távon jól fenntartható, gazdaságosan üzemeltethető megoldások jelentik, ezért fontos eszköznek tartják, hogy a csapadékvizet elsődlegesen a zöldfelületekre vezessék el, illetve a térszínt alatt, helyben szikkasszák.
A kivitelezésre vonatkozó közbeszerzést a közgyűlés végül 2024. november 27-én írta ki, a legkedvezőbb ajánlatot adó Extrem-Park Kft.-vel 2025. március 19-én írták alá. A munkaterületet 2025. március 25-én adták át.
(Kiemelt kép látványterv: GARTEN STUDIO)