KULTÚRA

Mélységből a remény felé – bolyongás Ország Lili művészetének templomában


Megrázó és felemelő, fájdalmas és humoros, szakrális és profán témák egy elvont és valóságos templomtérben. Szellemi és térbeli bolyongás Ország Lili életművében és személyes világában. Megnéztük a Kiscelli Múzeum kiállítását. Sugár Zsófia írása.

Szűk élettérből a szellemi szabadságba

A Kiscelli Múzeum Templomterében bemutatott kiállítás egyrészt lineárisan halad térben és időben, másrészt mozgalmas bolyongásra invitál Ország Lili életművének szövedékében. A bemutatott művek egy-két kivételtől eltekintve mind a Fővárosi Képtárból, tehát a múzeum saját gyűjteményéből származnak. 50 festményt és 70 grafikát láthatunk a kiállításon, amelyek közül az alkotó főművei a Rekviem-sorozat, a Labirintus-sorozat és a De Profundis-triptichon a Templomtér központi tengelyén kapnak helyet. A főműveken kívül még számos további alkotást és személyes tárgyat láthatunk, illetve azt a kis szobát is, amelyben Ország Lili szinte egész életműve megszületett. A fizikailag szűk élettér párhuzamba állítható az 50-es és 60-as évek korlátozott lehetőségeivel, azonban ezek a tényezők nem szabtak határt annak a hatalmas szellemi térnek, amelyben Ország Lili gondolkodott és alkotott, és amelybe most mi is beléphetünk.

Kiscelli
Kép: Kiscelli Múzeum/Kiscelli Múzeum
 

A “belső templom”

A Kiscelli Múzeum Templomterében Ország Lili művei otthonra lelnek. A modern kiállítótérként funkcionáló romtemplom teljes összhangban van az életművel, amelyben a múlt és a jelen találkozása, az emlékezés gesztusa, az identitás és szakralitás kapcsolata mind visszatérő témák. Ezen kívül az is lényeges, hogy Ország Lili számára a “templom” különös jelentéssel bírt. Úgy gondolta, hogy az igazi templom “az emberen belül van”, nem köthető felekezethez vagy vallási liturgiához. Ez a fajta gondolkodás műveiben is visszaköszön. Így a Kiscelli Templomtér, amely őrzi eredeti szakrális jellegét, de már nem vallási, hanem művészeti funkciót tölt be, a lehető legmegfelelőbb helyszín Ország Lili életművének bemutatására.  

Ország
Kép: Bartha Dorka/Énbudapestem

Emlékezés és megemlékezés

Ahogy Árvai Mária kurátor bevezetőjében olvashatjuk, az “összetett viszonyulás a múlthoz” Ország Lili művészetének központi témája. A múlttal való kapcsolatát alapvetően meghatározta zsidó identitása és a holocaust alatt átélt traumák. Mint túlélő és mint művész, űzte a lelkiismeret, hogy méltó módon megemlékezzen az áldozatokról. Erre 1966-ban, a Rekviem-sorozat megalkotásakor került sor. Azonban nem csak ebben a sorozatban, hanem egész életművében hol tudatosan, hol kevésbé direkt módon visszatér az emlékezés folyamata és az identitás összetett kérdése.

Ország
Kép: Bartha Dorka/Énbudapestem

A 60-as években, Városos képein kezdte el a nyomdázást. A nyomhagyás, az ismétlődő mintázatok szintén az emlékezés gesztusaként jelennek meg, amikor régmúlt városok romjait örökíti meg, mintha bibliai szent helyekre emlékezne, ezáltal megőrizve identitását. Később, a 70-es években megalkotott 60-70 képből álló grandiózus Labirintus-sorozatban pedig önmagát idézi, amikor saját korábbi motívumait nyomdázza újra, visszaemlékezve egész életművére.

Humor és groteszk a Bábszínházban

Ország Lili művészetét a súlyos témák miatt sokszor megrázó élmény befogadni. Azonban ez a tárlat több szempontból is rámutat arra, hogy az alkotó életművében a humor, sőt a remény is fontos szerepet kapott. 

Miközben szabadidejében otthon alkotott, hétköznap a Bábszínház díszletfestő műhelyében dolgozott. Díszletei és bábjai, illetve kollázsai bővelkednek humorban és groteszk elemekben, amiken látogatóként jókat nevethetünk. Egy tévéinterjúban így nyilatkozik: “Az emberben is él egy vágy nevettetésre és nevetésre.” 

Mélységből a remény felé

A humoros alkotásokat könnyű felismerni, viszont ahhoz, hogy megleljük a megrázó témájú képeken a reményre utaló motívumokat, közelebbről kell megvizsgálnunk a műveket. Például, ha figyelmesen szemléljük a Rekviem-sorozat utolsó tábláját, akkor a sűrű, sötét formák szövetéből egyszer csak előtűnik a reményt jelképező hétágú gyertyatartó. 

Ország
Kép: Bartha Dorka/Énbudapestem

A kiállítás utolsó termében látható triptichont is érdemes részletesen megvizsgálni. Az 1967-es De Profundis című alkotáson írásos jelek tűnő formák futnak, amelyek felfelé áramlanak, mint az ég felé szálló ima szavai. Erre utal a mű címe is, a 130. zsoltár kezdő sora, amely magyarul így hangzik: “Mélységből kiáltok, Uram, hozzád…”.  A mű címét az énekelt imádság ereje ihlette, amelyet Ország Lili személyesen tapasztalt meg a háború alatt. 1944-ben szülővárosában, Ungváron, a gettóban összegyűjtött emberek tudták, hogy egy nap múlva deportálják őket. Ekkor a férfiak kimentek és a szabad ég alatt elkezdtek énekelve imádkozni. Az énekelt imának olyan ereje volt, hogy “még az ég is megmozdult”. 

Ország Lili története szinte teljesen megegyezik azzal a visszaemlékezéssel, amely az Arnold Schönberg által komponált Varsói menekült című kantáta alapjául szolgált. Schönberg 1947-ben írta meg a 8 perces kantátát, amely a 20. század egyik legmegrázóbb zeneműve. A mű szintén egy túlélő visszaemlékezéséből született: a varsói gettóban a foglyok egy csoportja a deportálás indításakor hangosan énekelni kezdte a “Halljad Izrael...” kezdetű imádságot. Schönberg atonális kompozíciójában az egész férfikar énekli az imát, végig maximális hangerőn. A végén nincsen megnyugvás, nem csitul a dinamika, nem oldódnak a harmóniák, a feszültség megmarad az utolsó hang után is. 

A két történet festészeti, illetve zenei feldolgozásában van egy lényeges különbség. Míg Schönbergnél az ima elhangzása után nincsen feloldás, addig Ország Lili triptichonján a felszálló jelek kuszasága után a harmadik táblán már szabályosabbak, szellősebbek, világosabbak a formák. Az égbe énekelt ima elhozta a megnyugvást és a reményt. 

Adjunk időt a bolyongásra!

A Kiscelli Múzeum kiállításán belépünk Ország Lili művészetének templomába. Ha kellő időt hagyunk a bolyongásra és odafigyelünk a részletekre, akkor a művek megmutatják, hogy van kiút a mélységből a remény felé.

Ország
Kép: Kiscelli Múzeum

A BOLYONGÁSOK - Ország Lili Kiscellben című kiállítás április 6-ig látható. Hétvégente tárlatvezetések és egyéb kapcsolódó programok várják a látogatókat, amelyekről a múzeum honlapján lehet tájékozódni. 

(A cikk még az azóta megszűnt Énbudapestem applikáció kapcsán született, a Budapest Brand munkavállalója tollából.)