Karácsony Gergely több részletet is megosztott a következő közgyűlésre benyújtott parkolással kapcsolatos reformcsomagjáról. Mint fogalmazott, lehet, hogy nem lesz népszerű, de abban biztos, hogy helyes, mert a cél egy mindenkinek élhetőbb város megteremtése.
Ahogy a Kiss Ambrussal, a Főpolgármesteri Hivatal főigazgatójával folytatott, november 20-i, szerdai háttérbeszélgetésen kiderült, a következő, november 27-i közgyűlésen téma lesz a parkolással összefüggő önkormányzati rendelet módosítása is. Kiss akkor csak annyit osztott meg az újságírókkal, hogy a módosítással kapcsolatban folynak még az egyeztetések, részletek csak pénteken derülnek ki.
Elérkezett november 22-i péntek, és Karácsony Gergely főpolgármester bejelentette a főbb intézkedéseket. Mint fogalmaz, a javaslat, aminek tartalmáról az utóbbi hetekben egyeztettek több kerületi polgármesterrel és közgyűlési képviselővel is,
megszabadítja a várost a parkolás »szent teheneitől«”.
Az előterjesztés főbb irányvonalai a főpolgármester posztja alapján: olcsóbb lesz a parkolás annak, akinek van BKK bérlete, az előterjesztés elfogadása esetén a jövőben a BudapestGO-n lehet intézni a parkolást, megszüntetik a parkolóautomatákat és megszüntetik a zöld rendszámos autók ingyenes parkolását.
A főpolgármester azt írja, a bérletes kedvezménnyel értelemszerűen a bérletvásárlást és a közösségi közlekedés használatát szeretnék ösztönözni. A parkolóautomatákkal kapcsolatban pedig azt mondja, hogy sokba kerül a fenntartásuk, miközben egyre kevesebben használják őket. Azt szeretné, ha az a pénz, amit most a kerületek a parkolás üzemeltetésére fordítanak, inkább náluk maradna.
A zöld rendszámos autók ingyenes parkolásának megszüntetése nem jelent komoly meglepetést. Ahogy ebben a cikkünkben is írtuk, Karácsony már pedzegette a dolgot. Szerinte ezzel, írja a friss posztjában, igazságosabbá lehet tenni a parkolóhelyek elosztását, a rendelet ugyanis jelenlegi formájában
a parkolóhelyek pazarlását eredményezi
és azt, hogy „a kevésbé tehetősek fizetik a jobb módban élők kedvezményeit”.
A poszttal egyidőben egy videó is megjelent Karácsony csatornáján, amiben arról beszél, „nagyon sokan teljes joggal mondják azt, hogy nem lehet parkolni a városban”, és hogy „nincsen elég parkolóhely”.
Ahhoz, hogy a helyzet jobb legyen, nem féligazságokat, vagy hazugságokat kéne mondani a parkolással kapcsolatosan, hanem őszintén beszélni. Ez pedig azzal kezdődik, hogy „kimondjuk azt, hogy Budapesten több az autó, mint a parkolóhely”.
A parkolóautomatákkal kapcsolatban itt kitér arra, hogy napjainkban az emberek 80 százaléka mobillal fizet, mégis fönntartanak egy drága infrastruktúrát.
Az automaták 2026 júliusától szűnnének meg,
a továbbiakban tájékoztatótáblák lesznek.
A BudapestGO-val kapcsolatban felemlegette a Nemzeti Mobilfizetési Rendszert, amin keresztül az állam 10 százalékot levesz a parkolási bevételekből. Elmondja továbbá, hogy az európai és a magyar bíróság is kimondta, hogy ez egy olyan monopólium, aminek semmi keresnivalója a parkolás környékén.
A zöld rendszámos autókkal kapcsolatban pedig azt fűzi még hozzá, volt időszak, amikor ez egy indokolható volt azzal a céllel, hogy népszerűsítsék és támogassák az elterjedésüket, de napjainkra már elértük a plafont, eljött az idő, hogy változtassanak ezen.
A legnagyobb probléma a zöld rendszámos autókkal, legalább is ebben az esetben, nem az, hogy gyakran felmerül a greenwashing vádja, hanem hogy éppen annyi helyet foglal el a városban, mint a nem zöld rendszámos autó.
Lehet, hogy a „reformcsomag” nem lesz népszerű,
folytatja Karácsony, de biztos abban, hogy helyes. „Ahhoz, hogy egy jobb várost tudjunk építeni, meg kell változtatnunk dolgokat, hiszen a világ is változik.” A csomag elfogadása hozzájárul ahhoz, hogy Budapest zöldebb, szolidárisabb, igazságosabb hely legyen.