STÍLUS

Jövőre maximidi buszokkal is utazhatnak a budapestiek


Hatvanöt Mercedes busz áll forgalomba 2025 második felében – közölte a BKV. A társaság bérleti megállapodás keretében üzemelteti majd ezeket, amely 96 hónapra szól és további 24 hónappal meghosszabbítható.

Tavaly augusztusban jelent meg az a tenderkiírás, mely szerint a BKV 65 (+opcióban 20) darab, úgynevezett maximidi, azaz 9,5 és 10,85 méter közötti hosszúságú, dízelüzemű buszt bérelne 96+24 hónap időtartamra. A kiírás szerint alapfeltétel volt, hogy az új, kétajtós autóbuszoknak alacsonypadlós kialakítással és légkondicionált utastérrel kell rendelkezniük, és az is, hogy az autóbuszok fenntartásával kapcsolatos kisebb költségeket (kopó-fogyó alkatrészek cseréjét) a BKV, míg a nagyobbakat – a járművek természetes elhasználódásból eredő meghibásodásainak kijavításához szükséges alkatrészek, valamint a fődarabok felújítása, cseréje, vázszerkezet javítása stb. –  az ajánlattevő viselné.

1000 ponttal

Pár hónappal később az ajánlattevők köre is kialakult, mely szerint a pályázat ajánlattételi szakaszában az Iveco Urbanway 10,5, a Solaris Urbino 10,5 a 9,5 méteres Isuzu Citibus, valamint a Truck-Trailer & Parts akkor még nem ismert megajánlott típusa vehetett részt.

Mindez azért érdekes, mert végül a „nem ismert” típus lett a győztes, miután a másik három ajánlatot érvénytelenítették: az ECO-tech visiON Iveco-ajánlatát az ISO 9001 tanúsítvány hiánya, illetve a minőségbiztosítási rendszer nem megfelelő dokumentálása miatt, a Prim-Vol Trade Solaris-projektje nem teljesítette a szakmai ajánlat benyújtására vonatkozó követelményeket és a hiánypótlási kötelezettségét sem, a KF Service Solutions pedig nem tudta igazolni, hogy az általa benyújtott ISO 9001 tanúsítvány kiterjed az Isuzu Citibusok bérbeadására is, és a hiánypótlás keretében sem nyújtott be megfelelő dokumentumokat. Természetesen az augusztusban nyilvánossá vált eredményhirdetés után már tudni lehetett, hogy a nyertes a Truck-Trailer & Parts Mercedes Citaro K-modellel pályázott, és amint arról a magyarbusz.info beszámolt, a nyertes pályázat összességében 1000 pontot kapott az elbírálás során, amely a maximálisan elérhető értékelési pontszám volt.

Mercedes-Benz
Kép: Mercedes-Benz

USB is lesz

Azóta megtudhattuk, hogy a buszok 2025 második felében állnak forgalomba. A BKV legfrissebb közleménye szerint az érkező járművek forgalomba állításával a BKV korszerűtlen EURO 2-es és EURO 3-as motorral rendelkező buszokat vonhat ki az állományából, és Mercedesek érkezésével a buszflotta mintegy nyolc százaléka újul meg. „A BKV továbbra is elkötelezett a járműállomány minél nagyobb arányú megújításában, a korszerűtlenebb autóbuszok kiváltásában, a szolgáltatási színvonal egységes és területi megkülönböztetés nélküli fejlesztésében, így a közeljövőben újabb szóló és csuklós autóbuszokra tervez eljárásokat meghirdetni” – tudtuk meg a társaságtól.

Az új járművek a kor elvárásainak megfelelő felszereltséggel, ergonomikus utastérrel, fedélzeti kamerákkal, korszerű utastájékoztató rendszerrel – egyebek között nagyméretű monitorral –, valamint LED-es, energiatakarékos utastér-világítással rendelkeznek. Olyan extrával is felszerelik a buszokat, amely minden bizonnyal meglepetést okoz: az üléseknél USB csatlakozási lehetőséget alakítottak ki, így bárki feltöltheti telefonját vagy okoseszközét. A maximidi buszok alacsony padlósak, klimatizáltak, és a hagyományos midibuszokhoz képest nagyobb befogadóképességűek; akadálymentes kialakításuknak köszönhetően a babakocsis és a mozgáskorlátozott utasok is kényelmesen használhatják.

Térül, fordul

A buszok nagy teljesítményű BlueTEC EURO VI-E környezetvédelmi osztályba sorolt, korszerű, 7,7 liter hengerűrtartalmú motorral felszereltek, ezáltal átlagfogyasztásuk alacsonyabb és kisebb környezeti terhelést okoznak. E járművek a megszokott szóló autóbuszokhoz képest némileg rövidebbek, hosszuk 10,6 méter, de a rövid tengelytávból adódóan fordulékonyságuk kedvezőbb, így a BKV azokon a vonalakon szeretné közlekedtetni őket, ahol előnyösebb a jól manőverezhető, illetve kisebb környezeti terhelést okozó autóbuszok használata – például keskeny hegyvidéki utcákban vagy forgalomcsillapított övezetekben.

(Kiemelt kép: Mercedes-Benz)