A BKV következő nyílt napja az Évszázados titkok nyomában címet viseli, helyszíne pedig a 120 éves remíz, ahol nemcsak a villamosoknak áll majd a zászló.
Október 19-én szombaton kerül sor BKV idei utolsó nyílt napjára. Az érdeklődők a Ferencváros kocsiszínbe látogathatnak el, ahol a nemcsak a mai járműveket lehet testközelből megismerni, de például a nosztalgiavillamosokat is. Lehetőség nyílik arra is, hogy a bátrabbak kipróbálják magukat villamosvezetőként, a program másik csúcspontjának az számít, hogy vezetett túrákon ismerkedhetünk meg a Ferenc áramátalakítóval, amely a kocsiszín után négy évvel, 1908-ban épült a szomszédban.
A létesítmény építését többé-kevésbé az agglomeráció indokolta. A századfordulón Pesterzsébet (akkor még Erzsébetfalva) nem tartozott Budapesthez, lakossága azonban a környék iparosodásának következtében rohamosan nőtt. A lakók többsége azonban Budapesten (azon belül leginkább Dél-Pesten) kapott munkát, ahová nem lehetett közösségi közlekedéssel eljutni. Ekkor döntött a település a villamos megépítése mellett, ami mégsem ezért volt jó üzlet a leendő villamosokat üzemeltető Budapest Villamos Városi Villamos Rt-nek (BVVV). Sokkal inkább azért, mert olyan pesti utakon építhetett pályát, ami Erzsébetfalvától függetlenül is remek üzletnek tűnt: a Mester utcában és a Gubacsi úton. A Könyves Kálmán körúti villamoskocsiszínt 40 jármű részére adták át 1904-ben. Az első erzsébeti villamos egy évvel később indult, a következő 1909-ben, és amikor 1910-ben bevezették a villamosok számozását, már három BVVV-járat, a 18-as, a 30-as és a 32-es is Erzsébetfalváig közlekedett. A ferencvárosi kapacitást 1912-ben, majdnem ötszörösére emelték, ettől kezdve már 190 villamosnak lett itt helye. Igaz, hogy a következő 100 év számos változást hozott a kocsiszín életében is, de a telep első ránézésre a régi arcát mutatja. Talán ezért is adta a BKV az Évszázados titkok nyomában címet a nyílt napnak.
De nemcsak a remízen keresztül eredhetünk évszázados titkok nyomába: az eseményen fellépnek az 1906-os évjáratú 2624-es, az 1908-as 611-es és az 1913-as 436-os pályaszámú villamosok is, hátha mesélnek valamit. Noha e villamosok az úgynevezett boldog békeévek termékei, a korabeli sajtóhírekből épp az ellenkezőjét olvashatjuk ki. Legalábbis, ami a ferencvárosi remízt illeti.
A kocsiszín akkoriban a legkorszerűbbek közé tartozott, ám az ilyen szép dolgok egyszerűen nem érték el a sajtó ingerküszöbét.
Helyette csupa fekete hír jelent meg a kocsiszínnel kapcsolatosan is: Jäger Bálint villamos munkás rosszul lett és ugyanott esett össze Kisházi József villamos ellenőr „a rengeteg munkától elcsigázva"; Ulner Lajos 45 éves szerelőnek nyoma veszett, eltűnése napján délután 4 óráig dolgozott a ferencvárosi villamosremízben; Páldi István 57 éves mázoló munka közben a három méter magas létráról leesett és bal felső lábszárcsontja eltörött; Czinszky János segédmunkás hat méter magasságból leesett, az 500 wattos áram ütötte meg, a keze megégett, a korlátot eleresztette és így zuhant a földre.
De szombaton legfeljebb az állunk eshet le attól, hogy kiállítják Budapest utolsó újonnan készült kéttengelyes motorkocsitípusát az 1522-est. És vele együtt a 2576-77-es ikerkocsikat, valamint a 2806-os pályaszámú járművet is.
Az október 19-i nyílt nap látogatói nem csak patinás, régi villamosokkal találkozhatnak kocsiszínben. Láthatnak nyitott teherkocsit, úgynevezett lórét (ami az angol lowry szóból keletkezett), felsővezeték-szerelő kocsit, sőt hóseprő mozdonyt is. Forgalomba áll a Muki nevű tehermozdony, és felügyelettel még villamost is lehet majd vezetni, bár ez 18 éves korhatárhoz és regisztrációhoz kötött. A telephelyen zajló munkákba a kocsiszín-túrákon lehet bepillantani, a csoportok 10.20 órától indulnak – húszpercenként, de erre is regisztrálni kell. Szintén regisztrációhoz kötik a Ferenc áramátalakító vezetett túráit, amelynek során működés közben lehet megnézni az 1000 kW-os, több mint 110 éves motordinamót és a 100 éves konverter berendezéseket. A vezetett túrák 11.00, 12.30 és 14.00 órakor indulnak. Az áramátalakító 14 év alatt csak szülői felügyelettel látogatható, a 14.00 órákor kezdődő szakmai túrára pedig csak 14 év felettiek jelentkezhetnek. Regisztrálni a helyszínen lehet.
Ahogy a BKV közleménye írja, az ingyenes rendezvény 10.00 órától 16.00 óráig tart, a zárás után azonban a leggyorsabban regisztráló 30 közlekedésbarát részt vehet egy félórás jármű-fotózáson. A Ferencváros kocsiszín (Bp. IX., Könyves Kálmán körút 7.) megközelíthető az 1-es villamossal, és a rendezvény alatt, R30-as jelzéssel, a Mester utca / Ferenc körút villamos végállomástól közlekedő MUV típusú villamossal, amely normál díjszabással vehető igénybe.
Kiemelt kép: A kocsiszín 1975-ben Kép: Fortepan/UVATERV