Ha valaki még nem tudja, mit csináljon jövő hétvégén, és minden álma volt, hogy szabadon pingálhasson hatalmas felületekre, annak máris mutatunk egy remek időtöltést.
Fessünk újra aluljárót, szólít meg mindenkit a CivilZugló Egyesület. A szervezet ezúttal
az Erzsébet királynő útja aluljárót tervezi szeptember 8-án, vasárnap kifesteni. Mint írják, festéket és ecsetet adnak, az érdeklődőknek csak a lelkesedésüket kell hozniuk.
A MÁV le is alapozta nekik az aluljárót fehérre, a feladat tehát adott: „töltsük meg élettel, színekkel”.
Az egyesület legutóbb a Mexikói úti és a Korong utcai aluljárót festette ki 2024 május 25-én, szintén egy szombati napon, valamint június másodikén, egy vasárnapi napon. A MÁV előbbi esetben is rengeteg munkával előre lealapozta nekik a falat, amit korábban egy csomó graffiti és, ha lehet, még annál is több kosz borított.
A MÁV vonatkozó bejegyzése arról tanúskodik, meg voltak elégedve az eredménnyel.
„A CivilZugló egyesület szervezésében közel száz gyermek és felnőtt ecsetvonásai tarkítják a Mexikói úti kisföldalatti szomszédságában található aluljárót. Az így született alkotások között megtalálható többek között Télapó szánja, egy gőzös húzta szerelvény, víziállatok és egyéb játékos illusztrációk.”
A munkálatok, jegyezték meg, ezúttal is tehát a vasúttársaság és az egyesület közötti együttműködésnek köszönhetően valósult meg.
Mint az egyesület is írta, örülnek, hogy a kezdeti nehézségek után eljutottak a mostani, egyébként több éve tartó gyümölcsöző együttműködésig.
A Mexikói úti falfestés mindössze néhány hetet bírt ki, máris összegraffitizték.
A Korong utcai átjáró témája a tenger volt, ami szintén sok gyereket és felnőttet is megihletett. „Reméljük, sok környékbelinek szerzünk naponta pár vidám pillanatot” – írták.
Ahogy egy korábbi, még 2019-es festésük alkalmával írták,
annak sem kell megijedni, akinek nincs kézügyessége, a fő mintákat ugyanis egy képzőművész előre megrajzolja, amit csak egy vékony ecsettel át kell rajzolni.
Hogy ez ezúttal is így lesz-e, nem tudjuk, mindenesetre a kézügyességre vonatkozó megjegyzésüket valószínűleg továbbra is fenntartják.
Az egyesület és a MÁV kapcsolata egyébként, ahogy arra a posztjában az egyesület ki is tért, korántsem indult ilyen felhőtlenül. A CivilZugló éppen tíz évvel ezelőtt, 2014-ben, akkor már harmadszorra, kifestette az Erzsébet királyné úti aluljárót, csakhogy a MÁV az újrafestés eltávolítását követelte egy hivatalos felszólító levélben.
A vasúttársaság egynapos határidőt adott arra, hogy
az egyesület állítsa vissza az aluljáró eredeti állapotát, különben a MÁV minden további értesítés nélkül maga festi át a felületet, és a költségét továbbszámlázza.
Az egyesület vezetője politikai indíttatásúnak érezte a felszólítást, hiszen éppen a választások előtt 5 nappal küldték ki a levelet. Várnai László a reagálásában kifogásolta, hogy a MÁV nem írta meg, hogy az eredeti állapot szerint a mocskot és a graffitiket is visszategyék-e.
A CivilZugló Egyesületet 2007-ben, mint fogalmaztak, a kényszer hozta létre: a Mexikói úthoz tervezett pláza ijesztő terve.
„Két tucatnyi környékbeli, fiatalok és nyugdíjasok, tanárok, építészek, üzletemberek, egyetemisták éreztük úgy, most muszáj összefogni, különben befektetők és pártpolitikai háttéralkuk áldozata lesz a környékünk” – magyarázták.
Különösen fontosnak tartják Zugló zöldterületeinek megvédését, számos, a kerületbe nem illő épület ügyében szólaltak fel,
mindemellett közösségépítő rendezvényt, Herminamezei Napot szerveznek, szépítik a környezetüket, aluljárókat festenek ki, „kiálltunk a szakrendelőért, és jelenleg a legfontosabb, küzdünk a Városliget beépítése ellen”.
Az egyesület a 2024 önkormányzati választásokon is indult, végül két egyéni körzetben választották meg a képviselőiket. „Reméljük sikerül hatékonyabban, átláthatóbban, zöldebb eszméket követve dolgoznunk majd!”
Hogy egy aluljáró-felújításnak is mekkora jelentősége lehet: emlékezetes, hogy 2022-ben minden jelentősebb médium beszámolt róla, hogy Magyarországon egyedülálló, a BDK Budapesti Dísz- és Közvilágítás Kft., a MÁV, a főváros, illetve a VI. és XIII. kerület összefogásának eredményeként megújult az ország első, a fővárossal szinte egyidős, Terézvárost Angyalfölddel összekötő aluljárója, amit sokáig csak horroralagútként emlegettek többek között azért is, mert hosszú időn át a bűnözés melegágyának számított.
A terézvárosi önkormányzat a zöldítéssel együtt 66 millió forintot, a MÁV 25 milliót, a BDK 6 milliót fordított a felújításra, így az alagút megújításának teljes költsége nettó 97 millió forint volt. VI. kerületi részről a beruházó a Terézvárosi Vagyonkezelő Nonprofit Zrt. volt.
(Kiemelt kép: CivilZugló Egyesület)