Kommunikációs kampányt indított a Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány és a Fővárosi Önkormányzat a gyermekbántalmazás megelőzésére, és hogy minél több érintett gyerekhez eljusson az anonim telefonszolgálat elérhetősége.
A Fővárosi Önkormányzat elkötelezett amellett, hogy Budapest mindenkinek biztonságos otthona lehessen, ehhez szükség van arra is, hogy állampolgárként ne maradjunk közömbösek, ha erőszakot látunk a környezetükben – éppen ezért a Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány szakmai támogatásával 2024. június 24-én induló kommunikációs kampány eloszlatja a leggyakoribb tévhiteket és ötleteket ad ahhoz, hogy állampolgárként mit tehetünk egy bántalmazott gyerekért.
A stratégia szerint a megelőzés területén a legfőbb problémák között szerepel az áldozathibáztatás, az erőszak hátteréről szóló tudás hiánya, és az érintettek hiányos ismeretei jogaikról és arról, hogy hová fordulhatnak segítségért. Mindez egyértelmű szerepet jelölt ki a Fővárosi Önkormányzat számára a lakosság tájékoztatásában: érzékenyítésében és konkrét feladatként írja elő, hogy „indítson a lakosság számára a családon belüli erőszak és gyermekbántalmazás témájával kapcsolatos edukációját, szemléletformálását célzó kommunikációs kampányokat.”
Az idén június utolsó hetében induló kommunikációs kampány a gyermekbántalmazásra fókuszál, fő üzenete, hogy a gyerekek biztonsága mindannyiunk közös felelőssége, ezért fontos, hogy állampolgárként ne nézzünk félre, ha gyermekbántalmazást látunk vagy annak gyanúja merül fel bennünk. A kampány során bevonásra kerültek az önkormányzat rendelkezésére álló hirdetőfelületek, a villamos és autóbusz-megállóban kihelyezett City Light Postereken kívül a járművek belső tereiben is kihelyezésre kerültek a kampány fő üzenetei tartalmazó figyelemfelhívó plakátok.
Az ezeken szereplő állítások egyike a “Nincs megérdemelt pofon” például annak a káros tévhitnek az eloszlatására törekszik - amit annak ellenére, hogy Magyarországon 2005 óta zéró tolerancia van érvényben a testi fenyítéssel szemben mégis gyakran hallunk -, hogy “egy pofonból megtanulja a gyerek a helyes viselkedést”.
A kampány készítői felhívják a figyelmet arra is, hogy egy felnőtt-gyerek kapcsolatban mindig a felnőtté a felelősség, így az ő felelőssége az is, hogy milyen eszköze van egy helyzet kezelésére.
További hasonló tévhitek cáfolatát tartalmazzák azok a Városháza parkban látható plakátok, melyeket június 24-től mintegy hónapon át tudnak megtekinteni az érdeklődők.
A plakátokon található, cselekvésre buzdító üzeneteket a Városháza a közösségi média felületein is közzé teszi a nyár folyamán, a Városháza szakértőivel készült beszélgetések és interjúk pedig elérhetőek lesznek a Budapest Te meg Én, illetve az ÉnBudapestem felületein is.
A tévhitek eloszlatásán túl a kampány célja az is, hogy minél több érintett gyerekhez eljusson a Kék Vonal Alapítvány éjjel-nappal elérhető, ingyenes és anonim telefonszolgálatának elérhetősége is. Ennek érdekében a plakátok mindegyikén szerepel a 116-111 telefonszám, melyen a szervezet képzett önkéntesei várják a gyerekek és fiatal felnőttek megkeresését, ha beszélgetnének valamiről, megosztanának egy nehéz történetet, vagy úgy érzik, segítségre van szükségük.
A 116-000 telefonszámon pedig azoknak a felnőtteknek a hívásait fogadja az Alapítvány, akik aggódnak egy gyerekért, akiknek kérdései, kételyei vannak egy gyermek biztonsága kapcsán és bizonytalanok, hogy kihez fordulhatnának segítségért.
(Kiemelt kép: Unsplash)