Megjelent a BKK felhívása a felüljáró felújítására vonatkozó ajánlatok beküldéséhez. A projekt egyszer, még Tarlós idején, járt már ezen a ponton. Akkor az egyetlen ajánlattevő túl drágán renoválta volna az ikonikus felüljárót.
Már a kivitelezők jelentkezését és ajánlattételét várja a Budapesti Közlekedési Központ a III. kerületi hídrekonstrukciós feladatra. Ha eredményes lesz az eljárás, akkor már 2024 második felében elindulhat a szemmel látható munka, és „az elkövetkező évtizedekben is biztonságosan lehet majd használni a Flórián téri felüljárót” – emelte ki a BKK.
Mint ismert, március 27-én
egyhangúlag szavazta meg a Karácsony Gergely vezette Fővárosi Közgyűlés, hogy azt a 2,3 milliárd forintot, amit sikerült visszaperelniük az elektronikus jegyrendszer kiépítésével megbízott cégtől, a Flórián téri felüljáró felújítására fogják költeni.
Ahogy közleményében a BKK is megjegyezte, a felüljáró kiemelt szereppel bír Budapest közlekedésében, hiszen városhatáron is átnyúló tranzitútvonalakat köt össze, emiatt aztán naponta több tízezer jármű halad át rajta. A felújítás tehát elengedhetetlen Budapest közúti működőképességének fenntarthatóságához, ráadásul azért is szükség van rá, mert az érintett hídelemek műszaki állapota a legutolsó beavatkozás óta eltelt hosszú idő alatt leromlott.
A Flórián téri déli híd műszaki átadása 1982-ben, az északi híd átadása 1984-ben volt. A szerkezet a pillérek környezetében már átázik, ami a vasak korrózióját és a betonfelületek helyenkénti lehullását okozza.
A felüljáró felújítását már Budapest előző vezetése is szükségesnek látta, először 2018 decemberében írtak ki rá tendert.
Akkor úgy számoltak, hogy a 2019 tavaszán elkezdő felújítás 14 hónapig tart majd, csakhogy a Tarlós István vezette főváros a beérkező egyetlen ajánlatot drágának találta, ezért a közbeszerzést eredménytelennek nyilvánították.
A BKK arra is emlékeztetett, hogy az elmúlt években több vizsgálatot is végeztek a vonatkozó építményeken. Ezek mindegyike azt állapította meg, hogy a felüljárók továbbra is biztonságosan használhatók. A felújítás további késlekedése esetén azonban a szerkezet károsodásai fokozódnának. Ez jelentősen növelné a beruházás átfutási idejét, költségigényét, valamint a szükséges forgalomkorlátozás mértékét, ami egy ilyen jelentős csomópontban elfogadhatatlan lenne.
A felújítás során
- a pályaburkolatot és a szigetelést is lecserélik,
- új monolit vasbeton szegély épül,
- amelyre biztonságosabb, új korlátsor kerül,
- a hídfőknél új dilatációs szerkezeteket és sarukat építenek be,
- továbbá a vízelvezető rendszer, valamint a támfalak, a hídfők és a pillérek betonfelületein keletkezett lokális hibákat is javítják.
Amennyiben minden a terveknek megfelelően halad, úgy a felüljáró rekonstrukciója 2025-ben fejeződhet be.
(Kiemelt kép: Ancsin Gábor/Képszerkesztőség)