KULTÚRA

A Bajcsy-Zsilinszky út régi villamosai


Összeállításunkban azokat a járatokat mutatjuk be, amelyek valaha Lipótváros főútvonalán jártak. Amit csak 1945-től neveznek Bajcsy Zsilinszky útnak. Korábban Váci körútnak és Vilmos császár útnak is nevezték.

A hét közlekedésfejlesztési híre volt, hogy megtették a legelső lépéseket az Újpest–Újbuda fonódó villamoshálózat ügyében, amelynek elsősorban az a célja, hogy újra járjon villamos a Bajcsy-Zsilinszky úton és a Váci út Lehel térig tartó szakaszán. – Feltaláltuk a spanyolviaszt: a régiek bölcsességét. Ez a projekt lényegében arról szól, hogy visszaépítünk egy hajdanán létező villamosvonalat – mondta Karácsony Gergely március 19-én, a BKK-val közösen rendezett sajtótájékoztatóján, hozzátéve, hogy amennyiben megvalósul a fejlesztés, Budafoktól akár Káposztásmegyerig is járhatnak majd a villamosok az Újbuda–Újpest-villamostengelyen.

Kezdődött a lóvasúttal

Azonban a főpolgármester azt nem említette, hogy ez a bizonyos visszaépítés egyúttal a fővárosi közösségi közlekedés történetének első, igazán komolyan vehető epizódját is felidézi, hiszen amikor 1866. június 30-án az akkor még Széna térnek nevezett Kálvin tér, illetve az akkor még önálló település, Újpest határa között megindult az első lóvasúti szerelvény, az említett szakaszokon is áthaladt. A járatot üzemeltető Budapesti (az induláskor Pesti) Közúti Vaspálya társaság az 1890-es évek közepén villamosította a „történelmi” lóvasúti vonalat.

-
„Számozatlan" villamosok a Váci körút torkolatában (1904) Kép: Budapest Főváros Levéltára/Klősz György gyűjtemény/Fortepan

A régiek akkora jelentőséget tulajdonítottak e járatnak, hogy miután 1910-ben számokkal kezdték megkülönböztetni a villamosvonalakat, az újpesti járat kapta az 1-es számot, de ekkor már nem a Kálvin térig járt, hanem a későbbi Astoriánál a Rákóczi útra kanyarodva és a Thököly úton végighaladva, egészen a zuglói Erzsébet királyné útjáig. Ekkor még a Bajcsy-Zsilinszky utat Váci körútnak nevezték (1914 és 1919, illetve 1926 és 1945 között lett Vilmos császár út), és az 1-esen kívül  itt közlekedett az Óbudáról érkező 7-es és 11-es, a hűvösvölgyi 39-es, a zugligeti 43-as, a kelenföldi 57-es és a tabáni 61-es villamos is. (Ezek többnyire körjáratok volt, és kis túlzással egész Budapestet bejárták.) És ne feledkezzünk meg arról sem, hogy erre járt a 49-es villamos is, a mai Deák tér–Bajcsy-Zsilinszky út–Szent István körút–Margit körút–Szilágyi Erzsébet fasor–Városmajor út vonalon.

Az örök 49-es

A Budapest Székesfővárosi Közlekedési Részvénytársaság 1926-ban nagyszabású menetrend-átalakítást eszközölt, amelynek folyamán megszüntették az 1-es villamost. A Vilmos császár úton ekkor az 5-ös (a Népliget és Óbuda között), a 11-es (a Közvágóhíd és Újpest között), a 15-ös és 33-as (a Városliget/Állatkert és a Krisztina körút között), illetve a 49-es közlekedett, utóbbi a Kelenföldi pályaudvar útvonalon.

Mindez azért érdekes, mert a következő években némiképp módosult a járat vonala – hol hosszabb, hol rövidebb lett –, de a következő 54 évben sem kerülte el a Vilmos császár/Bajcsy-Zsilinszky utat. Ráadásul szép lassan eltűntek mellőle a régi járatok. Az 5-ös 1950-től nem közlekedett az úton, a 11-es utoljára 1945 júliusától 1946 januárjáig járt itt, a szétlőtt városban, a nyúlfarknyinak mondható Kálvin tér–Nyugati pályaudvar szakaszon, a 15-ös és a 33-as pedig 1930-ban közlekedett utoljára ezen a szakaszon.

-
Az 5-ös villamos a Nyugati pályaudvarnál 1949-ben Kép: Kovács Márton Ernő/Fortepan

1950-től a 49-es mellett két villamos járt a Bajcsy-Zsilinszky úton: a 48-as a Nyugati pályaudvar és Albertfalva között, az 53-as pedig a Nyugati pályaudvar és Kispest között. Ám 1960-ban a 48-ast a 47-es váltotta fel, amely már Budafokig szállította az utasokat, 1963-ban pedig jött az 52-es az 53-as helyett. Az ezt követő 15-20 év már változások nélkül telt, csakhogy a 3-as metró építése megpecsételte a Bajcsy-Zsilinszky úton villamosvonal sorsát. A 52-est már 1977-ben „száműzték” a Kálvin térre, a 47-es és a 49-es még három évig közlekedhetett itt, és 1980. október 17-től – ahogy ma is – a 47-es és a 49-es végállomása Deák téren van.

A Bajcsy-Zsilinszky úti villamos utolsó utáni epizódjának azt tekinthetjük, hogy 1981. december 30-ig, a 3-as metró Deák tér–Élmunkás tér (ma Lehel tér) szakaszának átadásáig 49V jelzésű villamospótló busz közlekedett a Deák tér és a Bulcsú utca között.

(Kiemelt kép: 49-es villamos a hatvanas években Kép: FŐMTERV/Domonkos Endre/Fortepan)