A BKV Zrt. legújabb látványossága elsősorban az időutazók kedvéért létesült. A metró használaton kívüli menetirányító központját alakították át kiállítóhellyé, hétvégén már az érdeklődők is megtekinthetik.
Az M2 metró Deák téri peronjának legelején – a tükrön túl, ahová utasoknak már tilos a bemenet – egy ajtó található, amely különös helyiségbe vezet.
Büszkén bemutatni
Itt működött 33 éven át (1970–2003 között) a metró diszpécserközpontja, amely azóta csak azért nem állt üresen, mert – szerencsére – senkinek nem jutott az eszébe, hogy az úgynevezett kezelőasztalt, illetve a szerelvények útját nyomon követő hatalmas táblát leselejtezze.
Sőt, amikor a „zárás után” megkezdődött az M2 vonalának felújítása, a feleslegessé vált régi tárgyakat is itt gyűjtötték össze.
Több mint húsz évig valahogy nem került szóba, hogy mindezt a közönség is megtekinthetné. Tán azért, mert a terem az utasok elől gondosan elzárt – ha úgy tetszik, „tiltott” – üzemi területen van…
– Sokáig tanakodtunk azon, hogy mi legyen a helyiséggel. Végül a metró két lelkes dolgozójának, Senkó Attilának és Bátorfi Gábornak a javaslatára döntöttünk úgy, hogy csinálunk egy múzeumot itt, és megpróbáljuk bemutatni azokat a régi dolgainkat, amelyekre okkal-joggal lehetünk büszkék – mondta Héri József, a BKV Zrt. metró üzemigazgatója azon a bejáráson, amelyen a sajtó képviselőinek mutatták meg az új kiállítóhelyet.
Csészék és egyenruha
A már említett kezelőasztal mellett a kiállítás leglátványosabb eleme az a járműrészlet, amely nemcsak a metró orrát, de a vezetőfülkét is magába foglalja.
Az idősebbek számára még ma is hétköznapinak tűnik az azúrkék-világoskék színűre festett kereklámpás szovjet kocsi, amelynek Ev típusjelzéséből a v betű azt jelentett, hogy az E típusú jármű magyar (oroszul: vengerszkij) változatáról van szó.
Arra viszont már szinte kizárólag a nyugdíjas korúak emlékezhetnek, hogy amikor 1970-ben elindult az első metró, nem a BKV üzemeltette azt, hanem három évig a Budapesti Földalatti Vasút Vállalat. Ennek az időszaknak a terméke az a spenótzöld egyenruha is, amelyet a metrósok akkoriban viseltek, és amelyekből a kiállításon is láthatunk néhányat. Noha az egykori diszpécserközpont nem mondható hatalmasnak, még sokáig sorolhatnánk azon tárgyakat és relikviákat, amelyeket kiállítottak. Külön sarkot kapott a polgári védelem, a biztonsági berendezések, még a kisföldalatti is. Sőt egy sor metrós emléktárgyat is kiállítottak, amelyek közül a „KÉV-Metró” feliratú kávéskészlet a leglátványosabb. (A KÉV-Metró a metrót építő cég, a Közlekedési Építő Vállalat rövidítése volt.)
A legkülönlegesebbnek viszont talán az a kis tárló mondható, amelyben a metró különböző szakaszainak felavatásából származó trikolór darabokat gyűjtötték össze.
Regisztrálni kell
„A BKV fontos társadalmi feladatának tartja a fővárosi közösségi közlekedés tárgyi és szellemi emlékének megőrzését. A társaság értékmentő tevékenységének köszönhetően jött létre 1975-ben a Millenniumi Földalatti Vasúti Múzeum, 1992-ben pedig a szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeum. A BKV értékőrzésének eredménye a rendkívül népszerű, felújított villamosokból, buszokból és trolibuszokból álló nosztalgiaflotta is” – olvasható a BKV közleményében, hozzátéve, hogy a március 23-án megnyíló látványosság ugyancsak a múlt iránti elköteleződésnek lesz az újabb eleme.
Az M2 metró peronszintjén lévő Metró Kiállítóterem – az egykori diszpécserközpont méreteiből adódóan – csak korlátozott létszámban tud látogatókat fogadni
– áll a BKV közleményében, amelyben arra is felhívják a figyelmet, hogy a közeljövőben sorra kerülő tárlatvezetésekre előzetesen regisztrálni kell.
A közlekedéstörténeti túrák időpontjáról a BKV webes felületein lehet tájékozódni. A márciusi és az áprilisi időpontok ingyenesek, és ezeken a linkeken lehet regisztrálni rájuk:
A regisztráció előtt érdemes figyelembe venni, hogy a Metró Kiállítóterem akadálymentesen – tehát babakocsival és kerekes székkel – nem közelíthető meg.
A kiállítás megtekintése 14 év felett ajánlott. A BKV Zrt. a programváltoztatás jogát fenntartja.
(Kiemelt kép: Legát Tibor/ÉnBudapestem)