KULTÚRA

Érkezik a The Budapester – 150 év történelme címlapon


Rendezvénysorozattal, színes programokkal és nem mindennapi projektekkel ünnepli a főváros Budapest 150. születésnapját. A Budapest Brand illusztrátorokkal közösen nem kis fába vágta a fejszéjét: 151 illusztráción keresztül mutatják be Budapest történetét 1873-tól napjainkig. A projekt művészeti tanácsadóival, Kárpáti Tiborral és Zimmermann Zsolttal beszélgettünk.

A Budapestert a nagy múltú The New Yorker – közélettel, politikával, irodalommal és gazdasággal foglalkozó, hetente megjelenő amerikai magazin – ikonikus, rajzolt címlapjai ihlették. A művészeti tanácsadók arról meséltek, hogyan jutottak el a The New Yorkertől a The Budapesterig, ahol illusztrált címlapokon keresztül mesélik el Budapest 150 éves történetét.

Zimmermann Zsolt elárulta, hogy az egész projekt az orosz-ukrán háború kirobbanásáig vezethető vissza, amikor a 168 Óránál dolgoztak: „Tibor pont előtte rajzolt egy Budai Vár felújításával kapcsolatos cikkhez grafikát, a szomszédban kirobbant háború miatt azonban nem használták fel az illusztrációt. Hogy ne vesszen kárba, átalakította a The New Yorker mintájára – ahova egyébként 2006 és 2016 között számos illusztrációt készített. Így született meg az első The Budapester címlap.”

The
Kárpáti Tibor és Zimmermann Zsolt Kép: Merész Márton/Énbudapestem

Kárpáti Tibor úgy látta, kevés médium élt itthon ezzel a kreatív eszközzel, annak ellenére, hogy külföldön népszerűek az illusztrált címlapok: „A 168 Óránál azt láttuk, hogy az embereknek egyébként tetszenek ezek az egyedi, rajzolt illusztrációk, nekünk illusztrátoroknak és grafikusoknak pedig nagyon jó visszajelzés volt, hogy lenne rá társadalmi igény, ezért elkezdtünk felmérni, hogyan lehetne egy nagyszabású projektet létrehozni, illetve, hogy illusztrátori körökben erre van-e egyáltalán kapacitás.”

The Budapester

A projekt művészeti tanácsadói úgy látták illusztrátorból nincs hiány – sőt kifejezetten felgyülemlett a rengeteg kreatív ötlet és energia – ezért elkezdték kidolgozni hogyan tudnák kombinálni az illusztrátorok munkáinak széleskörben való népszerűsítését a The Budapesterrel.

Ekkor keresték meg a Budapest Brandet, akik láttak lehetőséget az ötletben és kitalálták, hogy a Budapest 150 keretein belül mi lenne, ha összegyűjtenének 151 illusztrátort, akik közül mindenki kapna egy évet – azon belül egy tematikát, az adott évben történt jeles eseményekkel – melyeket saját stílusukban elevenítenek meg az illusztrátorok a The Budapester címlapjának keretein belül.

1889
1889-es címlap részlete. Kép: Krizbai Gergely/The Budapester

 

Mindkét félnek tetszett az ötlet, így elkezdődhetett a projekt kivitelezése, ami a gyakorlatban a 151 illusztrátor felkérésével kezdődött. Hogy minél változatosabb és egyedibb címlapok készüljenek az illusztrátorok között hatalmas a szórás: a kezdőtől az évek óta pályán lévőn át, nemtől, kortól és művészeti stílustól függetlenül válogattak.

Zimmermann kiemelte, bár illusztrátorokat kerestek, nem a Walt Disney mesekönyvben található rajzokhoz hasonló alkotásokat szerettek volna viszont látni, ezért szempont volt az is, hogy olyan embereket választanak, akik tudnak közéleti témában gondolkodni, arra kritikusan reflektálni, majd azt kreatívan megjeleníteni.

Zimmermann
Kép: Merész Márton/Énbudapestem

Az illusztrátorok között végül sorsolással osztották ki a megvalósítandó éveket, az alkotóknak pár hónapjuk volt a saját évük megvalósítására. Ehhez segítséget is kaptak.

A Budapest Brand a fővárosi Levéltárral együttműködve az elmúlt 150 év mindegyikéhez kigyűjtötte az adott évet meghatározó eseményeket, melyekből később az illusztrátorok szabadon dolgoztak. A projekt művészeti tanácsadói nem kötötték meg hogy az illusztrátoroknak egy konkrét eseményt vagy több különbözőt kell a The Budapester címlapjára vinni, szabad kezet kaptak. Azzal talán nem szpojlerezünk nagyot, hogy az első, 1873-as évet ábrázoló címlap Pest, Buda és Óbuda egyesítését hivatott megjeleníteni.

Kárpáti kiemelte, az elképzeléseiket messze felülmúlták az elkészült művek, mind a 151 címlap kreatív és egyedi stílust kölcsönöz, pontosan visszaadva az adott évet, vagy abból egy emblematikus eseményt. Abban Zsolt és Tibor is egyetértett, hogy Deutsch Szandra áldozatos munkája nélkül – aki a Budapest Brand oldaláról csatlakozott a projekthez – nem jöhetett volna létre a The Budapester.

Kárpáti
Kép: Merész Márton/Énbudapestem

Kiállítás és bemutató

Az elkészült The Budapester címlapok először november 17-én Budapest hivatalos születésnapján lesznek láthatók a Városháza Parkban. Az átmeneti kiállításon az alkotások óriásplakátokon lesznek kiállítva, de bemutatják – a tervek szerint később forgalomba kerülő – könyvet is, melyben az illusztrációk oldalpárokat kapnak, és a kötet a rajzokon kívül az adott év írásos bemutatását is tartalmazza.

Terveznek egy beltéri kiállítást, valamint a meglévő illusztrációkat külföldi testvérvárosokban, kultúrintézményekben is bemutatják majd – árulta el Zimmermann Zsolt és Kárpáti Tibor.

A Budapest 150 keretein belül megvalósuló további izgalmas programokról ide kattintva olvashat bővebben.

(Kiemelt kép: 1889-es címlap részlete. Kép: Krizbai Gergely - Krizbo/The Budapester)