STÍLUS

Budapesten tizenhárom évig közlekedtek a kabrió Ikarusok


A különleges járművek a hatvanas években éppúgy a városkép meghatározó elemei voltak, mint az új Erzsébet híd vagy a Budapest szálló, ismertebb nevén a körszálló. Igaz, ugyan nem menetrend szerint közlekedtek, mégsem csak turisták vették igénybe, hanem a budapestiek is.

1962-ben különleges Ikarus autóbuszt mutatkozott be a fővárosban. A májusi Budapesti Nemzetközi Vásárról már ez a kocsi szállította városnézésre azokat szerencsés utasokat, akiknek jutott hely. A járműnek hiányzott a teteje, mégis harmonikus és dinamikus megjelenésű volt. A kocsi alapja az akkor legújabb típusúnak számító 620-as Ikarus volt, így sokan gondolhatták, hogy a mátyásföldi gyár termékéről van, de nem így volt.

A kocsi tetejének eltávolítására, illetve az egyéb szerelési munkálatokra már nem az Ikarusban került sor, hanem a Fővárosi Autóbusz Üzem (FAÜ) főműhelyében, ahogy itt készültek a tervek is.

Akkoriban e főműhelyben a javítások mellett sokkal kreatívabb dolgok is zajlottak. 1960-ban itt alkották meg az első csuklós buszt, de például az ugyancsak városnéző mikrobusz-szerelvényeket is itt gyártották. Talán nem túlzás, hogy a főműhely leglátványosabb műve volt a városnéző Ikarus, amely a forgalomba állítása után nem sokkal a főváros idegenforgalmi szimbólumává is vált.

-
Kép: BKV archívum

 

Számtalan prospektusban és egyéb kiadványban örökítették meg, sőt 1963-ban bélyegre is került (30 filléres címletben). Akkoriban nem készülhetett olyan, a főváros látványosságait bemutató film, amelyen ne bukkant volna fel. A nagy sikerre való tekintettel, a FAÜ 1963-ban még további két Ikarus 620-ast alakított át városnézővé, hogy napfényes időben kiszolgálja az egyre növekvő igényeket.

A három busz 1975-ig állt a fővárosi idegenforgalom szolgálatában, utána selejtezték le őket. Ekkor úgy tűnt, hogy ezek buszok a maguk valójában soha többet nem kerülnek elő, ám a 2000-es évek elején egy lelkes vállakozó az eredeti tervrajzok alapján, egy német donorbuszból elkészíttette a városnéző Ikarus másolatát, amely azóta BKV tulajdonába került, és olykor-olykor forgalomba is állítják. Legutóbb a Forma-1 versenyzőit szállította a budapesti futam idején.