Nosztalgiabusszal utaztak egy kört a Hungaroringen a Forma-1 sztárjai a hétvégén. Az Ikarus 630-asnak kalandos az üzemideje: az NDK útjait rótta, magángyűjtőhöz került, majd hat éve a BKV megvásárolta, hogy a nosztalgiaflottáját gyarapítsa.
A BKV nosztalgiajárműve a múltban is a legnépszerűbb városnéző buszok egyike volt, számos régi budapesti fotón jelent meg, amint a nyitott utasterében nézelődő, a fővárosi látványosságokban gyönyörködő turistákkal közlekedett. Most a Forma-1 legjobbjai tették próbára a vörös borítású üléseket – adta hírül a BKV.
Az Ikarus által gyártott távolsági autóbuszból, az Ikarus Cabrio 630-asból csak egyetlen darab létezik a világon. 1950-1971 között készült és az NDK területén szolgált, Cottbusban talált rá egy gyűjtő. Az autóbuszt 38 férőhelyes, 8276 köbcentiméteres, 146 lóerős (107 kW) Csepel motor hajtja. A jármű motorja és sebességváltója is eredeti. Magyarországon hosszú ideig magánkézben volt, végül hat éve a BKV Zrt. megvásárolta és alakította át kabrióvá.
Érdekesség, hogy az Ikarus 630-ast számos országban hadrendbe állították:
Törökországba, Kubába is szállítottak belőlük. Az 1962-es Autó-Motor azt írta, hogy a nagy melegben is kifogástalanul működnek. Az Ikarus című újság szerint az 1964-es lipcsei vásárra, „egy hidromechanikus erőátviteli szerkezettel és pneumatikus szervokormánnyal ellátott 630-assal” állt ki Magyarország.
Már akkoriban is futottak hasonló típusok az NDK-ban, a magyar termelési vezető szerint elsősorban a városi közlekedésben üzemeltek. A Népszabadság szerint valamikor az ötvenes évek végén született meg az
„ elöl- hátul erősen legömbölyített Ikarus-630-as távolsági busz mintapéldánya. A 38 személy befogadására alkalmas kocsi kényelmes, műbőrrel borított ülései felfekvő helyzetűek.” – írta 1958-ban a lap.
Ebben a cikkünkben írtunk a nosztalgiabuszok felújításáról: „A szívünket is oda kell tenni” - a nosztalgiabuszok nyomában Óbudán
Itt nézheti meg a Forma 1-es sztárok utazásáról készült videót:
(Kiemelt kép forrása: BKK)