Ha kukásautók kerülnek szóba egy társaságban, mindig akad, akiről kiderül, hogy gyerekként arról álmodozott, kipróbálja, milyen utazni eggyel. Ha nem is mehettünk velük, a bemutatón meg lehetett ismerkedni az új járművekkel.
A főváros egyik legfontosabb programja a Zöld Budapest, aminek kiemelt része a hulladékgazdálkodás lehető legmodernebb eszközökkel való megoldása is. Pár éve aprólékosan körbevittek minket a XV. kerületi Hulladékhasznosító Műben, ahol azt néztük meg, mi történik a kommunális hulladékkal – hogyan alakul át az égetés során árammá és hővé az évi 50 ezer kukásautónyi szemét. És idén év elején, márciusban elkészült az új, szelektív Nagyválogatómű, ami évi 15 ezer tonna, szelektíven gyűjtött – elsősorban műanyag és fém – hulladék további válogatását teszi lehetővé.
Most pedig megérkezett – a majdnem 10,5 milliárd forint vissza nem térítendő európai uniós támogatásnak köszönhetően – a 110 db új, modern és környezetkímélő hulladékbegyűjtő jármű.
A gépparkra rá is fért a megújítás, ugyanis a mindennapos hulladékszállítási feladatokat ellátó kukásautók között akad olyan, amely 20 éve teljesít szolgálatot a főváros útjain, és eközben több mint félmillió kilométert futott. (Azaz tizenkét és félszer megkerülhette volna már a Földet – a szerk.)
A Budapesti Közművek FKF Hulladékgazdálkodási Divíziója naponta mintegy 250 kukásautóval van kint a főváros útjain, ezekkel évi 700 ezer tonna települési szilárd hulladékot gyűjtenek be, amely több mint 936 ezer háztartásban és mintegy 20 ezer gazdálkodó szervezetnél keletkezik. Eközben egy-egy hulladékbegyűjtő célgép (ez a kukásautó anyakönyvezett neve – a szerk.) átlagosan évi 20 ezer kilométert tesz meg az utcákon és tereken.
Az újonnan érkezett, kifejezetten nagyvárosi környezetben való használatra optimalizált, zömmel alacsony padlós, automata váltós hulladékbegyűjtő járművek EURO 6-os motorjai megfelelnek a legszigorúbb uniós és hazai környezetvédelmi előírásoknak is, szolgálatba állásukkal tovább csökken a fővárosi hulladékbegyűjtő gépjárműpark okozta zaj- és füstkibocsátás, ezáltal az okozott környezetterhelés, ezzel is hozzájárulva az élhetőbb Budapest megteremtéséhez.
A projekt a KEHOP-3.2.1-15-2017-00024 azonosítószámú „A fővárosi hulladékgazdálkodási rendszer fejlesztése, különös tekintettel az elkülönített hulladékgyűjtési, szállítási és előkezelő rendszerre” keretében valósult meg.